Citat:
McEnzino skrev
Min tro är inte att TQ virrade runt i rättssalen under rättegångarna och fick ångestattacker (jag får utgå från att domstolen i så fall hade reagerat). Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar. Knepigt att på plats ljuga ihop detaljer om brott man inte begått, t o m för en kreativ påhittare. När berättelsen sen är "framvärkt" (under terapi, förhör eller vallningar) är det värsta gjort. När patienten fått sin bekräftelse av skaran runt omkring honom ("-Bra gjort Sture, nu förstår vi, nu hänger det ihop!") är det sen bara att hålla fast vid den sista versionen som man fått bekräftat stämmer. Då behöver man bara jämn underhållsmedicinering för att klara vardagen och leverera slutstoryn t ex i domstol. Och denna underhållsmedicinering lär ju inte "synas utåt", den har ju till syfte att få patienten lugn och stabil och som sådan tedde han sig med all sannolikhet då han uppträdde i domstol. Då var han i kontroll, visste att hans story inte skulle bli ifrågasatt, den var ju redan godkänd av Seppo och Kvasten m fl.
Min tro är inte att TQ virrade runt i rättssalen under rättegångarna och fick ångestattacker (jag får utgå från att domstolen i så fall hade reagerat). Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar. Knepigt att på plats ljuga ihop detaljer om brott man inte begått, t o m för en kreativ påhittare. När berättelsen sen är "framvärkt" (under terapi, förhör eller vallningar) är det värsta gjort. När patienten fått sin bekräftelse av skaran runt omkring honom ("-Bra gjort Sture, nu förstår vi, nu hänger det ihop!") är det sen bara att hålla fast vid den sista versionen som man fått bekräftat stämmer. Då behöver man bara jämn underhållsmedicinering för att klara vardagen och leverera slutstoryn t ex i domstol. Och denna underhållsmedicinering lär ju inte "synas utåt", den har ju till syfte att få patienten lugn och stabil och som sådan tedde han sig med all sannolikhet då han uppträdde i domstol. Då var han i kontroll, visste att hans story inte skulle bli ifrågasatt, den var ju redan godkänd av Seppo och Kvasten m fl.
"Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar."
Presentera gärna det materialet.
"ljuga ihop detaljer om brott man inte begått"
Om vi nu håller oss till Zelmanovits-fallet eftersom vi var inne på det. Har du någon form av övernaturliga krafter som gör att du kan se vad som försiggår i den kriminella pedofilens hjärna?
Eftersom du tvärsäkert säger "brott man inte begått". Hur vet du att han inte ljuger när han tar tillbaka sitt erkännande i samband med Zelmanovits-fallet?
Som nämnts tidigare så fälldes han i det fallet i huvudsak på grund av sitt erkännande.
Åklagare Håkan Nyman säger i nedläggningsbeslutet: "Piteå tingsrätts fällande dom 1994-11-16, mot B avseende mordet 1976-11-13 på CZ grundar sig väsentligt på SBs erkännande. Teknisk bevisning saknas helt."
Lagmannen Rickard Brännström som avkunnade den första domen mot äcklet, säger i NSD:
"Rickard Brännström säger att cirka 80 procent av domen vilade på Quicks egen berättelse." "– Den enda bristen i utredningen som jag ser det är att det inte fanns någon som helst teknisk bevisning."
Som sagt det saknas teknisk bevisning.
Den såg som polisen hittade var ju ingen teknisk bevisning:"polisen vid sök med metalldetektor anträffade en motsvarande såg i skogen under mossan längs den sträckning där SB berättat att han kastat sågen. Sågen anträffades först efter det att SB fört den på tal."
Det bälte med speciellt spänne som pedofilen sa i förhör att han använt, hittades aldrig heller:
Ur domen:
"Charles hade en livrem med ett speciellt spänne. Han mindes bältet eftersom han använde det för att binda ihop armarna."
Ur en intervju i Piteå-Tidningen, 2 november 2012:
"Det var också dit han anlände vid 18.30-tiden, Charles Zelmanovits, en finlemmad 15-årig pojke med axellångt hår, tajta jeans, tröja, bruna playboyskor och en skinnjacka med en kvarting Bacardi dold i innerfickan.
- Jag minns så väl det fräna skärp han hade på sig då han kom, berättar Ola Hedlund, 51, kusin, och den som Charles ringde för att få tillträde till festen ett par hundra meter från sitt eget hem."