2014-06-22, 23:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
(...) Hellre då en ny serie rättegångar, där allt gås igenom igen, tänkte jag. Men jag fattar att det inte är så lätt.
Sen reagerade jag också på det där "få tag i en åklagare -- frivilligt" - som Reimer skrev - det är inte på det sättet som det funkar. Det enda som skulle kunna föranleda att Bergwall blev åtalad för ett av morden eller så, är väl om det kom fram nya, tungt vägande uppgifter?
Formellt ligger väl bollen hos åklagarmyndigheten.

I resningsbeviljandena 2009-2013 skriver åtminstone Svea hovrätt och hovrätten för Övre Norrland att de "förordnar att målet på nytt ska tas upp i [respektive] tingsrätt."
Citera
2014-06-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Formellt ligger väl bollen hos åklagarmyndigheten.

I resningsbeviljandena 2009-2013 skriver åtminstone Svea hovrätt och hovrätten för Övre Norrland att de "förordnar att målet på nytt ska tas upp i [respektive] tingsrätt."
Men då var jag inte ute och cyklade, helt och hållet? Målet togs väl inte upp i tingsrättena igen?
Citera
2014-06-23, 00:05
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tjänstemannaansvaret är väl avskaffat sedan lång tid tillbaka så någon allvarligare reprimand lär väl inte den åklagare som blankvägrar få kan man väl anta.
Där ser man, när avskaffades det? Nu i helgen? I torsdags fanns det i alla fall.
Citera
2014-06-23, 00:18
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Där ser man, när avskaffades det? Nu i helgen? I torsdags fanns det i alla fall.
Jag förstår inte riktigt varför en åklagare skulle "blankvägra"... Förhoppningsvis inte för att slippa hotmejl från Küttim och Josefsson i alla fall.
Citera
2014-06-23, 00:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Men då var jag inte ute och cyklade, helt och hållet? Målet togs väl inte upp i tingsrättena igen?
Du har alltid rätt, mer eller mindre, som jag ser det.

Nej, inget av Bergwall-målen har tagits upp i ngn tingsrätt igen. Och jag antar att anledningen är att hovrätternas "uppmaning" ovan övertrumfas av åklagarregeln att åklagaren skall kunna förvänta sig en fällande dom för att väcka åtal.
Citera
2014-06-23, 09:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det enda som skulle kunna föranleda att Bergwall blev åtalad för ett av morden eller så, är väl om det kom fram nya, tungt vägande uppgifter?
Ja, det skulle krävas helt nya uppgifter och bevis som dessutom kan stå på helt egna ben, d.v.s. utan ett erkännande från SB. Hans ord är till 100 procent förbrukat (om man bortser från vissa i den här tråden som faktiskt fortfarande verkar sätta lit till vad han säger).

Det är ju också en ytterligare anledning till att han kommer att få så svårt att erhålla något skadestånd. Ingen kommer att tro på det han säger.
Citera
2014-06-23, 10:21
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tycker också att det skulle vara intressant att veta - för någon med begränsade kunskaper om juridik: jag försöker sammanfatta några frågor,

1. Är det överhuvudtaget möjligt för en åklagare att ta över en gammal förundersökning? Måste inte en åklagare inleda en ny förundersökning, men endast om det tillkommit nya uppgifter?
Formellt sett antar jag att det blir en ny förundersökning om ett mål skulle tas upp igen men den gamla lär ju utgöra en stor del av den nya.

Citat:
2. Rättssystemet bör ju inte vika sig för media, inte låta sig styras av opinionens svängningar, av debatter, TV-program och böcker osv. Däremot kan det givetvis vara så att journalister, opinionsbildare och debattörer granskar olika fall och därigenom uppmärksammar eventuella justitiemord, vilket kan leda till en ny rättslig prövning. (Dreyfusaffären brukar väl betraktas som ett "pilotfall" i det hänseendet, och Zolas engagemang en förebild). I det här fallet får man väl ändå lita på att de friande domarna föregicks av en noggrann granskning, som ledde till slutsatsen att bevisningen inte höll.

OK; här kommer min fråga: "sekten" (jag kallar dem så för enkelhetens skull, även om jag har svårt för uttrycket) brukar väl framhålla att frikännandena borde ha föregåtts av nya rättegångar. Ni som kan juridik: är det kravet och den invändningen rimliga, jag menar då inte bara för det här fallet utan rent principiellt? (Bl.a Christiansson framför det i intervjun med honom i Psykologitidningen, att det borde ha passerat via en ny rättegång).
I.o.m. att SB tagit tillbaka sina erkännanden bedömdes väl att nya rättegångar skulle vara meningslösa. Utan kroppar, vapen eller annan egentlig teknisk bevisning hade man inte kunna få honom fälld. Nu vet man ju inte vad han skulle ha sagt om det blev nya förhandlingar men man hade att utgå från att han förnekade brotten eftersom det var hans senaste version av sakerna.
Citera
2014-06-23, 12:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tjänstemannaansvaret är väl avskaffat sedan lång tid tillbaka så någon allvarligare reprimand lär väl inte den åklagare som blankvägrar få kan man väl anta.

...

Jag tror du förväxlar detta med ämbetamannaansvar, vilket är lätt hänt. Till skillnad mot tjänstemannaansvar är det avskaffat sedan många år.
Citera
2014-06-23, 13:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror du förväxlar detta med ämbetamannaansvar, vilket är lätt hänt. Till skillnad mot tjänstemannaansvar är det avskaffat sedan många år.

Mycket möjligt men nätet är fullt av olika hänvisningar till att tjänstemannaansvaret är avskaffat i och med 1974 års reform, här är ett exempel som säger så.

http://lysekilsmoderaterna.se/wp-content/uploads/Motion_Tj%C3%A4nstemannaansvar.pdf

" När grundlagen gjordes om 1974 togs bland annat tjänstemannaansvaret bort.
Det har i praktiken gjort politiker och tjänstemän immuna vid missbruk av sina åligganden.
Beteckningen tjänstefel återinfördes 1989, men med en annan innebörd än vad tjänstefel
tidigare haft.
Exempelvis är straffansvaret vad avser adekvansläran inte densamma som i straffrätten
utan är densamma som i civilrätten."

Så vad gäller egentligen?
Citera
2014-06-23, 17:21
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Formellt sett antar jag att det blir en ny förundersökning om ett mål skulle tas upp igen men den gamla lär ju utgöra en stor del av den nya.

I.o.m. att SB tagit tillbaka sina erkännanden bedömdes väl att nya rättegångar skulle vara meningslösa. Utan kroppar, vapen eller annan egentlig teknisk bevisning hade man inte kunna få honom fälld. Nu vet man ju inte vad han skulle ha sagt om det blev nya förhandlingar men man hade att utgå från att han förnekade brotten eftersom det var hans senaste version av sakerna.

Tack för svar! Jag tror att jag även håller med dig om att "hans ord är till 100 procent förbrukat" - det är ju ganska hisnande hur ingående hans fantasier ofta är - både i tal och skrift, och det ser ju inte bättre ut än att han fortsätter ljuga. Nya förhör med Bergwall om de gamla fallen, som Butter föreslår - det kunde väl ha ett psykologiskt intresse, eller ett underhållningsvärde, även om han sannolikt skulle vägra svara. Jag tror också att han främst ser sig själv som författare. Tittade på den senaste intervjun, den norska, man kan ju bara häpna - han förklarar sina lögner med sin "vurm för psykoanalysen". Jistanes.
Det skulle nästan lika gärna kunna vara så att det finns ett verkligt mord gömt bland de fiktiva, och att han medvetet lagt ut villospår. Berättat fel saker. Jag säger inte att det är så, och den som är frikänd ska betraktas som oskyldig. Men när man läser det han har skrivit, och skriver, hör det han sagt, och säger, så tyder ju det mesta på en extrem mytomani.
Citera
2014-06-23, 18:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Jo, åklagarna förordnade målen till tingsrätterna. Det var dom som formellt frikände pedofilen. Som jag skrev ca en sida tidigare:

"I samtliga fall har ärendena efter resningsbesluten bedömts av åklagare, som lagt ned åtalen. Tingsrätterna har därefter frikänt Bergwall formellt, efter hans yrkande."

"Tingsrätternas efterföljande frikännanden av Bergwall har inte berott på någon självständig prövning av dennes skuld. Frågan om skuld och ansvar har inte i egentlig juridisk mening varit föremål för prövning sedan de första rättegångarna 1993 – 2001."
Citera
2014-06-23, 18:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Reimer skrev

Så vad gäller egentligen?

Det som gäller är 20 kap BrB Om tjänstefel m. m.

1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in