Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Formellt sett antar jag att det blir en ny förundersökning om ett mål skulle tas upp igen men den gamla lär ju utgöra en stor del av den nya.
I.o.m. att SB tagit tillbaka sina erkännanden bedömdes väl att nya rättegångar skulle vara meningslösa. Utan kroppar, vapen eller annan egentlig teknisk bevisning hade man inte kunna få honom fälld. Nu vet man ju inte vad han skulle ha sagt om det blev nya förhandlingar men man hade att utgå från att han förnekade brotten eftersom det var hans senaste version av sakerna.
Tack för svar! Jag tror att jag även håller med dig om att "hans ord är till 100 procent förbrukat" - det är ju ganska hisnande hur ingående hans fantasier ofta är - både i tal och skrift, och det ser ju inte bättre ut än att han fortsätter ljuga. Nya förhör med Bergwall om de gamla fallen, som Butter föreslår - det kunde väl ha ett psykologiskt intresse, eller ett underhållningsvärde, även om han sannolikt skulle vägra svara. Jag tror också att han främst ser sig själv som författare. Tittade på den senaste intervjun, den norska, man kan ju bara häpna - han förklarar sina lögner med sin "vurm för psykoanalysen". Jistanes.
Det skulle nästan lika gärna kunna vara så att det finns ett verkligt mord gömt bland de fiktiva, och att han medvetet lagt ut villospår. Berättat fel saker. Jag säger inte att det är så, och den som är frikänd ska betraktas som oskyldig. Men när man läser det han har skrivit, och skriver, hör det han sagt, och säger, så tyder ju det mesta på en extrem mytomani.