2010-08-08, 17:58
Medlem
K.R.Kroenens avatar
Jag fattar inte hur det kan finnas folk som har så svårt att sköta sin ekonomi.
Har sett det där "Lyxfällan" på TV3 och det går över mitt förstånd hur folk som åtminstone ser ut som de faktiskt har gått ut grundskolan kan misslyckas så fatalt med ekonomin?
Jag menar, hur svårt är det? Gör inte av med mer pengar än du får in. Det fattade man fan när man var tre år gammal och skulle köpa lördagsgodis.

Är det vanligt att folk är såhär pantade, eller är det bara sensations-TV som lyckas gräva upp de värsta fallen. Känner ni någon som är så puckad att han inte fattar att lånade pengar bara bygger på ränta?
Citera
2010-08-08, 18:00
Medlem
ABBORREs avatar
Nja jag vet inte men Över 46000 svenskar har obetalda skulder på grund av sms-lån noterade hos Kronofogden
Helt otroligt
Citera
2010-08-08, 18:01
Medlem
dansarens avatar
jag går i exakt samma tankar som dej, o jag vette fan...
men iom mitt jobb så träffar jag sånna här jävla fitthuvuden hela dagarna, så det finns gott utav dom!!
Citera
2010-08-08, 18:07
Medlem
stilltons avatar
även om det är den enskilda individens ansvar så kan man nog skylla lite på samhället. om man inte knarkar ner sig så är det i princip omöjligt att sluta som uteliggare. bankerna utnyttjar det godtrogna systemet och kan håva in skattepengarna när socialbidragen går till skuldsanering.
Citera
2010-08-08, 18:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansaren
jag går i exakt samma tankar som dej, o jag vette fan...
men iom mitt jobb så träffar jag sånna här jävla fitthuvuden hela dagarna, så det finns gott utav dom!!

Får man av ren nyfikenhet fråga vad du jobbar med?
Citera
2010-08-08, 18:10
Medlem
K.R.Kroenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
även om det är den enskilda individens ansvar så kan man nog skylla lite på samhället. om man inte knarkar ner sig så är det i princip omöjligt att sluta som uteliggare. bankerna utnyttjar det godtrogna systemet och kan håva in skattepengarna när socialbidragen går till skuldsanering.

Där har du nog en poäng! Det kan helt enkelt vara så att folk mycket väl förstår hur det funkar, men skiter i det och tänker: "Äsch, varför leva efter mina tillgångar när jag kan leva långt över dem och sedan skita i att betala tillbaka, jag klarar mig alltid ändå".
Nej, hårdare tag borde det vara!
Citera
2010-08-08, 18:23
Medlem
TheDoktorKams avatar
Jag kan tänka mig att speberoende är den största faktorn till att folk tar sms-lån som de inte kan betala tillbaka.
Citera
2010-08-08, 18:25
Medlem
miqqqas avatar
Jag tror helt enkelt att folk inte tänker. De tänker inte på att de kan faktiskt bli av med jobbet, de tänker inte på att de kan få oförutsedda kostnader, de tänker inte längre än att 300 kr i månaden på avbetalning är inte mycket, men hur kul är det att fortsätta betala på tvn när den är ett par år gammal osv.

Sen tror jag att folk tror för mycket om vårt "välfärdssystem", de inser inte att om de blir arbetslösa, får barn, pensionerar sig, osv så kommer de inte att ha lika mycket pengar in på kontot varje månad.

Det jag däremot INTE kan förstå är hur folk kan ha 100-tusentals kronor i skuld hos KFM utan att ha haft eget företag, hus de varit tvungna att sälja med förlust eller liknande.
Citera
2010-08-08, 18:35
Tycker det är enormt motbjudande med folk som inte kan sköta sin ekonomi. Tycker detta verkar ganska vanligt bland unga tjejer som strävar mot att byta ut sin garderob en gång i månaden. Många verkar vara rädda för att lägga undan en slant varje månad..

Finns nån statistik på hur många som INTE sparar pengar??

Ofta verkar det som att dom som har lite pengar har en tendens att röka två paket med cigg varje dag, köpa mycket snabbmat och tipsa trav varje lördag för 1000 kr...
Citera
2010-08-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humilis
Tycker det är enormt motbjudande med folk som inte kan sköta sin ekonomi. Tycker detta verkar ganska vanligt bland unga tjejer som strävar mot att byta ut sin garderob en gång i månaden. Många verkar vara rädda för att lägga undan en slant varje månad..

Finns nån statistik på hur många som INTE sparar pengar??

Ofta verkar det som att dom som har lite pengar har en tendens att röka två paket med cigg varje dag, köpa mycket snabbmat och tipsa trav varje lördag för 1000 kr...

Sköna fördomar...

Känns som att varför bry sig? det är deras val hur de vill leva, det är bara patetiskt hur ni försöker framställa er som bättre människor.
Citera
2010-08-08, 21:38
Medlem
SparkMans avatar
Jag tycker mest det är fantastiskt att de som inte har råd är de som köper mest tobak, alkohol och sötsaker. Sen om de skuldsätter sig i.o.m sina dåliga vanor eller bara har för höga socialbidrag kan variera från fall till fall.
Citera
2010-08-08, 21:47
Medlem
Fris avatar
Lyxfällan är inte representativ för fattigdomen i dagens Sverige. De har utstuderat sökt ut knäppjökar som blir hyfsad TV, vilket ju är seriens hela syfte, inget fel med det.

Nästan alla fattiga svenskar är fattiga helt enkelt därför att de har låga inkomster och saknar tillgångar. Men det finns ingenting att göra åt det. De kan inte göra ett TV-program om en förtidspensionär på fixed income livet ut, med rådet att dra ner ett par spänn per måltid genom att skippa ketchupen, så att teleräkningen hos kronofogden kan betalas av på sju år. Folk vill inte se sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in