2010-08-09, 13:24
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha
Jag tror det har med intelligens att göra. Jag känner en person som beter sig sådär, han är den dummaste personen jag har träffat och jag tvivlar på att jag nånsin kommer träffa en lika dum person som han. Han är också den mest omogna personen jag träffat. Så en blandning mellan grotesk dumhet och grov o-mogenhet blir alltså lyxfällan material

Sen kan ens uppfostran också spela stor roll.

Nja, till viss det möjligtvis. Det finns ju väldigt intelligenta personer som lyckas bli spelberoende, missbrukare eller på annat sätt lyckas gå ner sig också. I det fallet handlar det nog då mer om att man inte bryr sig, eller vet att man klarar sig ändå. Sedan kan man ju hamna i en jobbig skuldfälla om man har företag exempelvis som kanske delvis av oförutsedda anledningar krashar. Likviditetsproblem, otur osv.. det kan ge en saftig smäll om du har enskild firma eller om du har lån i företaget mot personliga säkerheter.

Jag tror det är lätt att hamna i en sits på ett eller annat sätt där man åker i en spiral nedåt. Med ökande lån, som ger mer räntor osv.. och så tror man att det ska vända, vilket det kanske ibland gör också. Donald Trump var ju som ett udda exempel helt bankrutt ett tag med lyckades vända skiten. Lätt hänt med företag skulle jag tro att man kan dra på sig elände, om man har lite otur även om man är kompetent.
Citera
2010-08-09, 13:25
Medlem
meltedwalkmans avatar
Alltså... Lyxfällan handlar inte om de som får ekonomiska svårigheter på grund av att de blir utkastade av sina föräldrar och inte orkar/kan/vill skaffa sig en utbildning. Programmet handlar om personer som borde ha koll på både sitt liv och pengar, men som av någon anledning inte klarar av att förmynda sig själva.

ADHD, ja kanske. Men oftast förekommande kombinationen är nog trots allt SBWSP (Spoilt Bastard With Stupid Parents).
Citera
2010-08-09, 13:26
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Jag har ställt mig samma fråga flera gånger, det övergår mitt förstånd. Att folk lånar pengar har jag viss förståelse för, till husköp osv. Men att låna pengar för att köpa krimskrams är helt ofattbart korkat.

Jag känner en person som åkte dit rejält på sin oansvariga livsstil. Denne person får nu städa upp efter sig själv genom att leva mycket spartanskt och betala in huvuddelen av sin annars ganska feta lön till Kronokalle.
Citera
2010-08-09, 13:33
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Nja jag vet inte men Över 46000 svenskar har obetalda skulder på grund av sms-lån noterade hos Kronofogden
Helt otroligt

Reklam, tillgänglihet, missbruk, grupptryck, krogen kvart i tre å "en drink till å hon e min" samt, en dos obegåvning. Behöver inte vara allt - förutom obegåvningen - eller i just denna ordning

"Lyx-fällan" är dock fantastisk underhållning.
De tårögda kramarna som de ekonomiska `troll-karlarna´ får av Stig-Björn å Gullan i sina matchande mys-overaller från Halens postorder (å första månaden var avgiftsfri!) och när penga-trollkarlarna efter en timme (inkl 20 min reklam) lyckats komma fram till att S-B å G inte skall betala husvagnen med mobil-lån eller storbilds TVn via GE money bank med 18% Är en fin stund framför TVn.

En sak är dock ett mysterium. När en av trollisarna i vanlig ordning går å snackar med den `seriösa´stor-banken så får dom alltid "ja".
Hade Knut-Göran och Bettan rakt över gatan gått dit så hade dom fått en sån stjärt känga att det hörts ända till by prästen.
Citera
2010-08-09, 13:44
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Och då är frågan: är det verkligen mitt eller ditt ansvar att betala för slösarens livsstil? Eller ska han få bita i det sura äpplet och ta konsekvenserna av sitt eget handlande?

Ska "spara" tvingas betala för "slösa"?

Jag ser hellre att mina pengar går till att mäta småbarn som svälter än till "Åkes" nya Volvo (köpt med lån), hans nya platt-tv (köpt på kredit, såklart), hans barns dyra Iphone-abbonemang etc.

Det beror på vad för nåt samhälle vi vill ha här i Sverige. "Åke" kanske har jobbat hela sitt liv som städare men nu vid 55 års ålder så har kroppen sagt ifrån, Åke kan inte jobba vidare. Åke började jobba när han var 15 år och har således ingen utbildning och det är i princip inga företag som ens vill kalla Åke till intervju för nya icke slitsamma jobb.

Åke mår jävligt dåligt av situationen. Att då tvinga han gör sig av med sina ägodelar och be han flytta till en 1a i någon skum förort kommer inte få honom att må bättre, det kan jag lova.

Min egna personliga uppfattning är att jag med nöje betalar några extra hundralappar i skatt för att Åke ska kunna bo kvar, kanske får han däremot sälja sin bil och börja åka lokaltrafik men jag tycker inte att vi i Sverige ska behandla Åke dåligt när han hela sitt liv har slavat med sitt städjobb med dåliga arbetstider och dålig lön.

Sen så är det sant att Åke kanske skulle överleva i en förort med socialbidrag med, men är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha här i Sverige? Jag tycker att i Sverige ska alla personer ha rätt till ett drägligt liv och inte bara överleva.
Citera
2010-08-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.R.Kroenen
Jag fattar inte hur det kan finnas folk som har så svårt att sköta sin ekonomi.
Har sett det där "Lyxfällan" på TV3 och det går över mitt förstånd hur folk som åtminstone ser ut som de faktiskt har gått ut grundskolan kan misslyckas så fatalt med ekonomin?
Jag menar, hur svårt är det? Gör inte av med mer pengar än du får in. Det fattade man fan när man var tre år gammal och skulle köpa lördagsgodis.

Är det vanligt att folk är såhär pantade, eller är det bara sensations-TV som lyckas gräva upp de värsta fallen. Känner ni någon som är så puckad att han inte fattar att lånade pengar bara bygger på ränta?
Kan ju vara pga depression eller liknande att man bara skiter i det. sedan blir det värre och värre och man vill inte veta hur djupt i skiten man är så man struntar i att kolla upp ekonomin
Citera
2010-08-09, 13:50
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho
Det beror på vad för nåt samhälle vi vill ha här i Sverige. "Åke" kanske har jobbat hela sitt liv som städare men nu vid 55 års ålder så har kroppen sagt ifrån, Åke kan inte jobba vidare. Åke började jobba när han var 15 år och har således ingen utbildning och det är i princip inga företag som ens vill kalla Åke till intervju för nya icke slitsamma jobb.

Åke mår jävligt dåligt av situationen. Att då tvinga han gör sig av med sina ägodelar och be han flytta till en 1a i någon skum förort kommer inte få honom att må bättre, det kan jag lova.

Min egna personliga uppfattning är att jag med nöje betalar några extra hundralappar i skatt för att Åke ska kunna bo kvar, kanske får han däremot sälja sin bil och börja åka lokaltrafik men jag tycker inte att vi i Sverige ska behandla Åke dåligt när han hela sitt liv har slavat med sitt städjobb med dåliga arbetstider och dålig lön.

Sen så är det sant att Åke kanske skulle överleva i en förort med socialbidrag med, men är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha här i Sverige? Jag tycker att i Sverige ska alla personer ha rätt till ett drägligt liv och inte bara överleva.

Då kan du betala av krediten för Åkes 50-tums platt-tv medan jag för samma peng räddar 200 treåringar från att svälta ihjäl.

Vill du verkligen ha ett samhälle där vi prioriterar platt-tvs framför svältande barn som kommer dö utan hjälp?

Det är få utgifter som är fasta så egentligen bör boende och mat vara det enda som behöver anpassning vid sänkta inkomster. Är allt man "äger" köpt på kredit så är det ett val man gjort och det är ditt eget problem.

Tycker du verkligen det är rimligt att du, jag och alla andra ska betala ränta och avgifter på folks nya Tv, mobil, bil, etc som är köpta på kredit?

Duger en äldre TV, mobil, bil till mig så duger den fan till andra också. Tycker du inte att det duger så kan jag PM:a mitt kontonummer så kan du sponsra mig med lite pengar till en ny TV, för tydligen är mitt liv varken drägligt eller värdigt.
Senast redigerad av Lommi 2010-08-09 kl. 14:02.
Citera
2010-08-09, 13:51
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meltedwalkman
Alltså... Lyxfällan handlar inte om de som får ekonomiska svårigheter på grund av att de blir utkastade av sina föräldrar och inte orkar/kan/vill skaffa sig en utbildning. Programmet handlar om personer som borde ha koll på både sitt liv och pengar, men som av någon anledning inte klarar av att förmynda sig själva.

ADHD, ja kanske. Men oftast förekommande kombinationen är nog trots allt SBWSP (Spoilt Bastard With Stupid Parents).

Hmja men när det gäller sådana extremfall?
Nu har jag ju inte sett alla avsnitten av Lyxfällan, men jag har fått för mig att det bara är ett fåtal gånger det är folk som varit "vana" vid att ha mycket pengar som sedan lånar för att hålla sig i samma ställe.
Har fått för mig att det oftare handlar om barnfamiljer där allting bara gått åt helvete?
Men ja, som sagt så har jag ju inte sett alla avsnitten haha.
Men skulle tro att det är vanligare med andra problem när det gäller folk som lyckats hålla sig från vräkning och hemlöshet än bara SBWSP. ;P
Citera
2010-08-09, 13:56
Bannlyst
Citat:
Har sett det där "Lyxfällan" på TV3 och det går över mitt förstånd hur folk som åtminstone ser ut som de faktiskt har gått ut grundskolan kan misslyckas så fatalt med ekonomin?
Jag menar, hur svårt är det? Gör inte av med mer pengar än du får in. Det fattade man fan när man var tre år gammal och skulle köpa lördagsgodis.

Är det vanligt att folk är såhär pantade, eller är det bara sensations-TV som lyckas gräva upp de värsta fallen. Känner ni någon som är så puckad att han inte fattar att lånade pengar bara bygger på ränta?
Problemet är inte att du inte förstår dom inte klarar av sin ekonomi. problemet är att du inte förstår. Om du förstår?
Citera
2010-08-09, 14:04
Medlem
Croissantens avatar
Citat:

De som inte har koll på sin ekonomi har inte koll på någonting i deras liv, förvånar det dig att det är så många människor som är dumma i huvudet?
Citera
2010-08-09, 14:09
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Kan ju vara pga depression eller liknande att man bara skiter i det. sedan blir det värre och värre och man vill inte veta hur djupt i skiten man är så man struntar i att kolla upp ekonomin
Ja, ibland handlar det om psykisk sjukdom. Jag har sett exempel på det. Manodepressiva människor som konsumerar helt galet i den maniska fasen utan att tänka på konsekvenserna. Sedan sitter de där med skulderna. Och när de väl hamnat där känns det lika bra att sätta sprätt på allt som finns kvar, för annars tar väl kronofogden det bara och det vore ju slöseri med pengar.
Citera
2010-08-09, 14:20
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja, ibland handlar det om psykisk sjukdom. Jag har sett exempel på det. Manodepressiva människor som konsumerar helt galet i den maniska fasen utan att tänka på konsekvenserna. Sedan sitter de där med skulderna. Och när de väl hamnat där känns det lika bra att sätta sprätt på allt som finns kvar, för annars tar väl kronofogden det bara och det vore ju slöseri med pengar.

Jo jo. Men då är det ju sjuka människor som samhället missat sätta förmyndare på. Tyvärr så får vi andra betala för vårdens inkompetens.

Lyxfällans Gullan å Stig-Björn är ju bara pantade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in