Citat:
Ursprungligen postat av Messinho
Det beror på vad för nåt samhälle vi vill ha här i Sverige. "Åke" kanske har jobbat hela sitt liv som städare men nu vid 55 års ålder så har kroppen sagt ifrån, Åke kan inte jobba vidare. Åke började jobba när han var 15 år och har således ingen utbildning och det är i princip inga företag som ens vill kalla Åke till intervju för nya icke slitsamma jobb.
Åke mår jävligt dåligt av situationen. Att då tvinga han gör sig av med sina ägodelar och be han flytta till en 1a i någon skum förort kommer inte få honom att må bättre, det kan jag lova.
Min egna personliga uppfattning är att jag med nöje betalar några extra hundralappar i skatt för att Åke ska kunna bo kvar, kanske får han däremot sälja sin bil och börja åka lokaltrafik men jag tycker inte att vi i Sverige ska behandla Åke dåligt när han hela sitt liv har slavat med sitt städjobb med dåliga arbetstider och dålig lön.
Sen så är det sant att Åke kanske skulle överleva i en förort med socialbidrag med, men är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha här i Sverige? Jag tycker att i Sverige ska alla personer ha rätt till ett drägligt liv och inte bara överleva.
Då kan du betala av krediten för Åkes 50-tums platt-tv medan jag för samma peng räddar 200 treåringar från att svälta ihjäl.
Vill du verkligen ha ett samhälle där vi prioriterar platt-tvs framför svältande barn som kommer dö utan hjälp?
Det är få utgifter som är fasta så egentligen bör boende och mat vara det enda som behöver anpassning vid sänkta inkomster. Är allt man "äger" köpt på kredit så är det ett val man gjort och det är ditt eget problem.
Tycker du verkligen det är rimligt att du, jag och alla andra ska betala ränta och avgifter på folks nya Tv, mobil, bil, etc som är köpta på kredit?
Duger en äldre TV, mobil, bil till mig så duger den fan till andra också. Tycker du inte att det duger så kan jag PM:a mitt kontonummer så kan du sponsra mig med lite pengar till en ny TV, för tydligen är mitt liv varken drägligt eller värdigt.