2010-08-06, 14:48
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
FE var helt ointeresserad av att framstå som någon hjälte. Det vet alla som har någon form av insyn i den världen. (Jämför med Fredrik Sträng). FE har klättrat och åkt ner för fyra eller 8000m toppar och är trots det i stort sett okänd. I chamonix höll han en totalt låg profil trots att han vid varje given tidspunkt var en av skidmeccats fem bästa åkare.

FE hade en nästan religiöst förhållande till skidåkande på stora berg och till slut kostade detta honom livet. VIF!

Jag har INTE sagt att han ville framställa sig som nån hjälte. Jag pratade med nån annan som ville göra just det.
Jag anser att han som själv på nära håll sett sin polare dö på K2 borde varit försiktigare. Han kunde ha halat fram sin Ajfån i baslägret och kollat vädret på YR.NO. Då han sett att det är lite kockolocco att slänga skidorna på ryggen och gå på tur.
Citera
2010-08-06, 14:50
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Frippe hade iaf med sig en jäkligt snygg klätterska; Gerlinde Kaltenbrunner om det nu kan vara någon till tröst.

Hon har samma efternamn som den där otäcka gestapo snubben Ernst Kalternbrunner (som hängdes i Nurnberg) släkt? eller är det ett vanligt efterrnamn i Österrike?
Citera
2010-08-06, 14:51
Medlem
krijgenics avatar
Tror inte han hade levt sitt liv annorlunda om han fick en andra chans. Det i sig borde vara "tröstande", även om det självfallet är tragiskt för anhöriga.
Citera
2010-08-06, 14:52
Medlem
propylesss avatar
Fredrik Ericsson var ingen amatör. Alpinister dör rätt ofta helt enkelt eftersom det är en farlig sysselsättning de håller på med. Dave Watson skidade nerför K2 förra året dessutom. Han startade visserligen inte från toppen, men väl ovanför bottleneck.
Citera
2010-08-06, 14:53
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag har INTE sagt att han ville framställa sig som nån hjälte. Jag pratade med nån annan som ville göra just det.
Jag anser att han som själv på nära håll sett sin polare dö på K2 borde varit försiktigare. Han kunde ha halat fram sin Ajfån i baslägret och kollat vädret på YR.NO. Då han sett att det är lite kockolocco att slänga skidorna på ryggen och gå på tur.

Är det så det ligger till så håller jag med. Men samtidigt finns det ju bara knapphändigt och opålitlig info om vad som hänt.
Citera
2010-08-06, 14:55
Medlem
zomos avatar
Citat:

Är det roligt att raljera över någons död? Har du hört talas om tur/otur ibland spelar det nämligen in oavsett om man är idiot eller geni.

Dock verkar vädret suga på K2 allt enligt YR.NO
http://www.yr.no/sted/Pakistan/Northern_Areas/K2/
Citera
2010-08-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlippadBebis
Du säger att jag blev tappad som liten och kallar mig för idiot. Var Fredrik din brorsa eller?
Ja Göran var oxå amatör, för nu är han död. Eller en död hjälte om du vill Mats.

Nej jag har ingen som helst anknytning till honom. Men ditt raljerande om hans död ovanpå din uppenbara okunskap om ämnet irriterar mig. Du ska inte tro att de bästa alltid överlever, vilket jag visade i mitt exempel tidigare.
Citera
2010-08-06, 15:14
Medlem
Citat:

Citera mer än gärna partiet där jag försöker framställa honom som hjälte.
Sen kanske du vet något inte jag vet, men iPhones tenderar att sakna satellitmottagare.
Även om de hade en satellittelefon med sig så är det inte alltid det finns täckning och de fungerar.
Senast redigerad av Teknik-Mats 2010-08-06 kl. 15:18.
Citera
2010-08-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Hon har samma efternamn som den där otäcka gestapo snubben Ernst Kalternbrunner (som hängdes i Nurnberg) släkt? eller är det ett vanligt efterrnamn i Österrike?

Jag bryr mig mer om hennes utseende än ideologi.
Citera
2010-08-06, 15:23
Medlem
Citat:
Jag anser att han som själv på nära håll sett sin polare dö på K2 borde varit försiktigare.
"Syntax error" hade det blinkat i extrem-alpinistens hjärna om han försökt processa den meningen. Spännings- och trygghetssökare tolkar världen fundamentalt olika.
Citera
2010-08-06, 15:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomo

Måttligt vanligt, ej heller begränsat till ett fåtal. Gerlinde är en av 641 personer med detta namn i telefonkatalogen. Du kan väl ringa upp henne och fråga om de är släkt?

http://www.herold.at/telefonbuch/reg...kaltenbrunner/

Klättrerskan är f.ö. gift med en Ralf Dujmovits.
Citera
2010-08-06, 15:28
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Måttligt vanligt, ej heller begränsat till ett fåtal. Gerlinde är en av 641 personer med detta namn i telefonkatalogen. Du kan väl ringa upp henne och fråga om de är släkt?

http://www.herold.at/telefonbuch/reg...kaltenbrunner/

Hon är inte hemma Är visst ute å reser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in