2010-08-06, 14:25
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknik-Mats
Vad är amatörmässigt med att försöka bryta ny mark och vara den första med någonting?

Det är amatörmässigt att dö! Pojken tog sig vatten över huvudet, i sin fanatiska iver att bli "någon" inom alpinismen så gav han sig ut o klättrade i skitväder istället för att vänta in bättre väder. Resultatet ser vi nu!

Hårt men Rättvist!
Citera
2010-08-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Att tröttna på att vädret inte tillåter klättring och att döma av vad som står på internet inte har gjort det på hela året. Satt väl och väntade på bra väder i ett par månader och till slut verkar "rätt jävla risigt väder" vara bra för allt men sett är "förjävla läskigt dödsångestväder".

De har ju inte varit själva med att sitta o vänta på att förhållandena ska bli bättre och med tanke på att han lika gärna kunde ha strykt med förra året när hans klättringspolare dog så har ju inte han och hans sällskap allt för stor skicklighet i timing

Det kan jag hålla med om! Reagerade mest på det andra argumentet.
Citera
2010-08-06, 14:30
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
En dåre så klart. Men dessa människor får en kick av såna här saker, vilket förståeligt är obegripligt för Beata, 124 från Sveg. Hon tycker spänning är att se vad det är för väder på morgonen. Man har olika preferenser.

Men du ser den här snubben som börja bestiga ett berg i dåligt väder, plus att han ska åka skidor ner för det som en hjälte?
Gränsen mellan dåre och hjälte har aldrig varit tunnare än just nu...
Och jag tror inte det handlade om nån form av kick som fick honom att ta den här typen av risk. Det handlade nog mest om det ekonomiska. Det kostar att både ligga på topp och bestiga dom...
Citera
2010-08-06, 14:30
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlippadBebis
Nä, att trots usla förhållanden försöka sig på nånting helt nytt som man inte äns proffs gör under bra förhållanden.

Skall jag sluta vara spydig å tycka han är hjälte å modig bara för att han dog? Du kan göra det om du vill.

Men...hur tänkte du nu?
FE var ju professionell alpinist och extremskidåkare. En av världens bästa och mest erfarna på det han gjorde.
Citera
2010-08-06, 14:31
Medlem
FlippadBebiss avatar
Citat:
Idiot. Utmaningarna nuförtiden består i att bestiga bergen utan syrgas vilket försämrar prestationsförmågan avsevärt. Första expeditionen som lyckades ta sig upp på K2 krävde 500 sherpas (bärare) som hjälpte till enligt Wikipedia.

Och Göran Kropp dog inte på Everest. Han dog nånstans i Amerika på grund av att säkerhetsutrustningen brast.

Du säger att jag blev tappad som liten och kallar mig för idiot. Var Fredrik din brorsa eller?
Ja Göran var oxå amatör, för nu är han död. Eller en död hjälte om du vill Mats.
Senast redigerad av FlippadBebis 2010-08-06 kl. 14:38.
Citera
2010-08-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det är amatörmässigt att dö! Pojken tog sig vatten över huvudet, i sin fanatiska iver att bli "någon" inom alpinismen så gav han sig ut o klättrade i skitväder istället för att vänta in bättre väder. Resultatet ser vi nu!

Hårt men Rättvist!

Rob Hall som klättrat alla världsdelars högsta berg (Seven summits), Everest 3 gånger, K2, samt var antagligen den mest erfarne klättraren i världen på den tiden lyckades också dö på Everest 1996.
Man ska inte vara för snabb med att döma då vi inte vet säkert om det var vädret som orsakade dödsfallet.
Citera
2010-08-06, 14:36
Medlem
FlippadBebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Men...hur tänkte du nu?
FE var ju professionell alpinist och extremskidåkare. En av världens bästa och mest erfarna på det han gjorde.

De som är de bästa är det som kan berätta för sina barn och barnbarn. De som haft is på magen och omdömet på rätt sida. Inte de vars föräldrar som kommer gråta sig till sömns resten av livet för att deras son dog före dem.
Senast redigerad av FlippadBebis 2010-08-06 kl. 14:41.
Citera
2010-08-06, 14:40
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Men du ser den här snubben som börja bestiga ett berg i dåligt väder, plus att han ska åka skidor ner för det som en hjälte?
Gränsen mellan dåre och hjälte har aldrig varit tunnare än just nu...
Och jag tror inte det handlade om nån form av kick som fick honom att ta den här typen av risk. Det handlade nog mest om det ekonomiska. Det kostar att både ligga på topp och bestiga dom...

FE var helt ointeresserad av att framstå som någon hjälte. Det vet alla som har någon form av insyn i den världen. (Jämför med Fredrik Sträng). FE har klättrat och åkt ner för fyra eller 8000m toppar och är trots det i stort sett okänd. I chamonix höll han en totalt låg profil trots att han vid varje given tidspunkt var en av skidmeccats fem bästa åkare.

FE hade en nästan religiöst förhållande till skidåkande på stora berg och till slut kostade detta honom livet. VIF!
Senast redigerad av Chamoniard 2010-08-06 kl. 14:44.
Citera
2010-08-06, 14:43
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlippadBebis
De som är de bästa är det som kan berätta för sina barn och barnbarn. De som haft is på magen och omdömet på rätt sida. Inte de vars föräldrar som kommer gråta sig till söms resten av livet för att deras son dog före dem.

Mycket bättre om du svarar på mitt inlägg istället för att hävda att jag skrivit saker som jag inte skrivit.

Du hävdade felaktigt att FE var oproffesionell. Vad baserar du det på?
Citera
2010-08-06, 14:44
Medlem
Vissa väljer att mäta sina liv i kvalitet i stället för kvantitet. Och sedan har vi inte samma stresströskel.
Citera
2010-08-06, 14:45
Medlem
Frippe hade iaf med sig en jäkligt snygg klätterska; Gerlinde Kaltenbrunner om det nu kan vara någon till tröst.
Citera
2010-08-06, 14:45
Medlem
Gurka___s avatar
http://vk.se/Article.jsp?article=367832
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in