Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-06, 08:29
  #1
Medlem
Meskilstunas avatar
Jag kommer ihåg en fakta ifrån en kemilektion för ett par år sen.
Det handlade just då om att vissa reaktioner bara sker i vissa temperaturen och det läraren tog som en anektdot var att man kunde torka kläder även om det var mitt i vintern, bara att det tog längre tid.

Nu undrar jag om det alltså går att torka kläder trots att det är minusgrader? Fryser inte kläderna då?
Citera
2010-08-06, 09:34
  #2
Medlem
dankoreliuss avatar
Processen heter sublimering
dvs när ett ämne övergår direkt från fast till gasform.

Även detta man gör vid frystorkning, fast då sänker man trycket för att påskynda processen.
Citera
2010-08-07, 10:01
  #3
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det går ypperligt att torka kläder vid minusgrader. Gjorde det själv när det var ~-20 grader i vintras. Det tog fyra dagar för kläderna att torka, men skulle gått betydligt fortare om jag hängt dem utomhus på riktigt. Jag hängde dem på en inglasad altan, för jag ville inte få fågelskit på dem.
Citera
2010-08-07, 22:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det går ypperligt att torka kläder vid minusgrader. Gjorde det själv när det var ~-20 grader i vintras. Det tog fyra dagar för kläderna att torka, men skulle gått betydligt fortare om jag hängt dem utomhus på riktigt. Jag hängde dem på en inglasad altan, för jag ville inte få fågelskit på dem.

Å andra sidan solbleks väl kläderna om de hänger så länge ute?
Citera
2010-08-08, 10:13
  #5
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Å andra sidan solbleks väl kläderna om de hänger så länge ute?

Tror inte det är något större problem vintertid. Mager strålning under några få timmar. Min tvätt bestod dessutom av lakan, handdukar och t-shirts. Samtliga var vita.
Citera
2010-08-08, 11:36
  #6
Medlem
blurred-s avatar
Efter att jag läste den här tråden i fredags så var jag tvungen att hänga upp lite nytvättade kläder i ett frysrum på cirka (20-), jag kollad till dom idag och samtliga plagg var torra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback