2008-12-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
har ingen aning om hur dom skiljer sig men tror inte de är nån skillnad när du odlar dom. har odlat flera olika cubensis sorter o har alltid gjort på samma sätt o även om de står att dom måste sköldshockas så har jag skitet i de o de har funkat bra.
har du tillgång till 2 euro så kan du beställa här i från http://www.fsre.nl/

bra jäkla billigare än att köpa från andra sidor

tack för snabba o bra svar. skall kika lite mer i det.

MVH
Sushi
Citera
2008-12-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
jag gör så här. ta ett shotsglas ställ ner den i en kastrull med vatten så de täcker botten av shotsglaset (en bit upp där vätskan i glaset skulle vart. koka upp vattnet samtidigt som du suger upp kokande vatten i sprutan o sprutar ut ett par gånger.

sug sedan upp kokande vatten o spruta i shotsglaset. sterilisera en pinsett så du kan ta upp shotsglaset med vatten o snabbt sätter du glaspack över glaset så inga otrevligheter faller ner i de. din spruta slår du oxå in i gladpack.

när vattnet är kallt skrapa i sporer o mixa med hjälp av din spruta genom att suga in sporevattnet o spruta ut de igen.

använd 1-2ml till varje burk som du vill göra.

låter kanske krångligt men de är lätt som en plätt, har gjort de många gånger på fyllan utan att misslyckats

tänkte bara höra, hur länge ska shotsglaset vara i kokande vattnet för att bli sterilt? är det 90min ? kan man lägga ner pinceten och skalpellen i samtidigt så dom också blir sterila eller lär man göra det för sig?
Citera
2008-12-17, 21:39
Medlem
d går bra att sterilisera allt tillsammans då allt kockas ju.. alla bakterier dör oavsett.. så detta går bra! använd dock handskar o se till att hålla dig själv så steril som möjligt när du ska handskas med allt!
Citera
2008-12-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siscoo06
d går bra att sterilisera allt tillsammans då allt kockas ju.. alla bakterier dör oavsett.. så detta går bra! använd dock handskar o se till att hålla dig själv så steril som möjligt när du ska handskas med allt!

jessbox tänkte på detta, har tillgång till massa läkarsprit och andra steriliseringsämnen. Vad är bästa bakteriedödande ämne man ska köra med som inte kan skada själva myceln (stavning) , tänkte när man ska torka av nålen etc etc
Citera
2008-12-18, 02:13
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siscoo06

har aldrig i hela mitt liv haft handskar lr spritat händerna men är man en person som rotar bland gamla soppor kanske de behövs:P
Citera
2008-12-18, 02:17
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
jessbox tänkte på detta, har tillgång till massa läkarsprit och andra steriliseringsämnen. Vad är bästa bakteriedödande ämne man ska köra med som inte kan skada själva myceln (stavning) , tänkte när man ska torka av nålen etc etc

jag har använd mig av både steriliserings lappar( sånna man rengör sår med) samt vanlig dax alkogel o en bit bomull
. fast de va bara första gångerna jag va super steril med allt efter ett tag blev jag lite för slappad o sket helt enkelt i de o de har inte blivet några problem så länge jag satt ner kanylen o suget upp kokande vatten några gånger. kan även tillägga att jag använt samma nål o pump under 4-5år:P
Citera
2008-12-19, 14:43
Medlem
hezbollahs avatar
Nu har det gått tre veckor sen jag startade min growbox odling som jag köpte från elefanten innan de slutade sälja.Värmen ligger på 23-25 grader och de får ljus på sig någon timme varje dag, har dem i ett skåp.
Har inte fått en enda flush än och undrar om det är värt att fortsätta? Kan det ta sån lång tid?
Citera
2008-12-19, 15:07
Medlem
evilclowns avatar
.....

Nu går det undan.
Ca 20st svampar har tittat fram och dom växer riktigt fort
När vet man att dom är "klara" Hur många dagar tar det ungefär?
Citera
2008-12-19, 15:14
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilclown
Nu går det undan.
Ca 20st svampar har tittat fram och dom växer riktigt fort
När vet man att dom är "klara" Hur många dagar tar det ungefär?

Växer olika snabbt, men jag brukar plocka precis innan eller när svamp huvudet har släppt. Alltså när svamp huvudet inte är en rund boll utan ser ut som en rikrig svamp. Och ja, du kan även äta dom små "abort" svamparna som alldrig tar sig ordentligt.
Citera
2008-12-19, 15:53
Medlem
Lilabanans avatar
Okej! Nu börjar det även det titta fram små svampar i min trejde och sista box, de två andra växer på bra

Hur många dagar efter att ni såg de första pins/minisvamparna var boxen klar för skörd? Jag vill gärna hinna med första skörden innan julafton... Svamparna är nu runt 3-6cm i båda boxarna, samt en på ~8cm. Den boxen med "jättesvampen" kom igång natten mellan tis-ons och den andra boxen ca 16 timmar tidigare.
Citera
2008-12-19, 16:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Okej! Nu börjar det även det titta fram små svampar i min trejde och sista box, de två andra växer på bra

Hur många dagar efter att ni såg de första pins/minisvamparna var boxen klar för skörd? Jag vill gärna hinna med första skörden innan julafton... Svamparna är nu runt 3-6cm i båda boxarna, samt en på ~8cm. Den boxen med "jättesvampen" kom igång natten mellan tis-ons och den andra boxen ca 16 timmar tidigare.

För min del tog det betydligt längre tid än vad Pellefant (och även Shroomery) påstår... 7-8 dagar från pin till plockfärdig. Det finns en bildsekvens på Shroomery som visar denna process på 4 dagar, men det tog dubbelt så lång tid här. Vet ej varför.
Citera
2008-12-21, 17:49
Medlem
hezbollahs avatar
Har inte fått någon svamp i min growbox. Gått över 3 veckor nu.. Är odlingen förstörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in