2023-06-06, 11:15
Medlem
Jag håller just på att beställa från Mondo med en kod jag Random fick fram = Magic20 och fick 20% rabatt 🙌. Jag gick in via bottenlänkarna och valde bundle, valde 3 large (Golden Teacher x 2 + B+) och varje förpackning är 2100 CC jämfört med elefantens 1200 CC. Totalpris inkl. Frakt: 108 EUR

6300 CC motsvarar 5.25 st grow boxes från elefanten som hade kostar 168 EUR.

”Den som spar den har” som mamma alltid sa 😉
- sen spara sporer och DIY framöver 🍄
Citera
2023-06-06, 11:17
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishyFrank
Jag måste bara få tipsa om denna automatiserade, snygga svampodlings-pryl där utöver flera olika hälsobringande gourmetsvampar man även kan köpa tomma grow boxes att injicera valfria svampsporer i! 7-10 dagar tar det och allt kan styras via mobil https://shrooly.com Jag har beställt min och den kommer kanske i augusti om jag har tur (långt väntelista)

*** VARNING: Är du inte "prylbög" så blir du kanske en efter att sett Shrooly :P ***

Tre tusenlappar plus frakt? Jösses, jag skapar rätt mikroklimat för ett par hundralappar och finner det största nöjet i själva skapandet och utvecklandet. Styra via mobil...

Men visst, för drönaren som sitter fast i industri- och konsumtionssamhällets klor är det väl en häftig pryl att ha på hyllan.

Köp, köp, köp - den är ju populär!
Citera
2023-06-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Tre tusenlappar plus frakt? Jösses, jag skapar rätt mikroklimat för ett par hundralappar och finner det största nöjet i själva skapandet och utvecklandet. Styra via mobil...

Men visst, för drönaren som sitter fast i industri- och konsumtionssamhällets klor är det väl en häftig pryl att ha på hyllan.

Köp, köp, köp - den är ju populär!

Fast ändå lite coolt att odla magiskt vackra svampar i tex köket, mitt framför näsan på familj och vänner och säga att man odlar en gourmesvamp slippa tabu / oro / rädslan som iaf jag kommer inför om fel person hittar odlingen..nu blir den legitim och inte ifrågasatt på samma sätt

Dessutom verkar ju det gå riktigt snabbt och inte alla me. flera av de 12 hälsobringande svampar de säljer (Pink Oyster, King Oyster, Yellow Oyster, Honey Fungus, Maitake, Shimeji, Shiitake, Enoki, Lion’s Mane, Turkey Tail, Cordyceps, and Reishi) är svåra att få tag i).
Citera
2023-06-06, 11:36
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Fast ändå lite coolt att odla magiskt vackra svampar i tex köket, mitt framför näsan på familj och vänner och säga att man odlar en gourmesvamp slippa tabu / oro / rädslan som iaf jag kommer inför om fel person hittar odlingen..nu blir den legitim och inte ifrågasatt på samma sätt

Dessutom verkar ju det gå riktigt snabbt och inte alla me. flera av de 12 hälsobringande svampar de säljer (Pink Oyster, King Oyster, Yellow Oyster, Honey Fungus, Maitake, Shimeji, Shiitake, Enoki, Lion’s Mane, Turkey Tail, Cordyceps, and Reishi) är svåra att få tag i).

Du drar inte upp några svampar på 7-10 dagar från att substratet inokulerats med sporspruta. Du har missförstått hela grejen.
Citera
2023-06-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Du drar inte upp några svampar på 7-10 dagar från att substratet inokulerats med sporspruta. Du har missförstått hela grejen.

Det som https://shrooly.com/ säljer är färdiga grow kits med diverse gourmet / medicinska svampar. Ingen sporspruta används av odlare & det är Shrooly som uppger 7-10 dagar. Jag får testa och dokumentera efter leverans
Citera
2023-06-07, 08:02
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Det som https://shrooly.com/ säljer är färdiga grow kits med diverse gourmet / medicinska svampar. Ingen sporspruta används av odlare & det är Shrooly som uppger 7-10 dagar. Jag får testa och dokumentera efter leverans

Ja, från ett koloniserat du substrat går det fortare - men för dina sporsprutor som du började svamla om(och som tråden handlar om) så kan du räkna med en månad. Minst.

Och vilka svampar är svåra att få tag i menar du? Bara här i Sverige, där vi egentligen har ett ganska tamt utbud, kan man få tag på levande kultur av så gott som alla de listade svamparna till en låg kostnad. Något man dessutom med enkelhet kan utöka i oändlighet.

Vilka kvantiteter cubensis förväntar du dig dra upp ur den här lilla prylen?

Allt du har bränt pengarna på är en väl marknadsförd plastlåda...
Citera
2023-07-05, 09:10
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Jag måste bara få tipsa om denna automatiserade, snygga svampodlings-pryl där utöver flera olika hälsobringande gourmetsvampar man även kan köpa tomma grow boxes att injicera valfria svampsporer i! 7-10 dagar tar det och allt kan styras via mobil https://shrooly.com Jag har beställt min och den kommer kanske i augusti om jag har tur (långt väntelista)

*** VARNING: Är du inte "prylbög" så blir du kanske en efter att sett Shrooly :P ***

ujujuj, den var inte billig. Ser dock väldigt intressant ut.

Återkom med dina tankar när du använt den är du snäll,
Citera
2023-07-05, 10:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Den produkten känns som "another one of those products that have only been tested in a simulation under perfect conditions"..
Citera
2023-07-10, 12:33
Medlem
Någon som har erfarenhet av att "pausa" en grow box, med att ta ut den ur påsen, sätta på locket igen och ställa in i kylskåpet tillsvidare? Har läst på någon tillverkares sida att det skall gå (är förstås inte optimalt men kommer att behöva åka bort 2-4 veckor, har vad jag kan se bara mycelium och inte kommit in i "fruiting-stadiet" ännu)
Citera
2023-07-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
ujujuj, den var inte billig. Ser dock väldigt intressant ut.

Återkom med dina tankar när du använt den är du snäll,

Jag lyssnade till @PatrickEkwall och struntade i att beställa. Tycker fortfarande att den är snygg att ha framme men formatet känns för litet för rikligare skörder.

Har nu (över några veckor) framgångsrikt hemma i köket odlat, skördat och fyllt en stor 1000 ml glasburk med torkad GT 🙌
Citera
2023-08-05, 07:44
Medlem
Första försöket med att odla svamp från grunden, och är lite orolig över mina o-gröna fingrar. Har läst hela tråden och CravenKittensinlägg var pedagogiskt och bra. Tänkte köra på PF tek fast med growbags istället för burkar. Förändrar det något eller det är bara att följa instruktionerna?
Citera
2023-08-13, 11:18
Medlem
Har ett growkit där det bara är lite lite vitt på ovansidan men det har kommit två pins varav en är ganska stor redan. Ska jag börja vädra nu eller vänta tills fler pins dyker upp? Den har stått i nio dagar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in