2014-02-07, 20:13
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men är det fortfarande lagligt att beställa growkits?

Yes, det stämmer. Så länge de inte innehåller kanyler eller aktiva ämnen
Citera
2014-02-07, 20:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
Yes, det stämmer. Så länge de inte innehåller kanyler eller aktiva ämnen

Men det är ju inte något svar direkt med tanke på att de flesta ställen som säljer den här typen av substanser gör det via kanyler och aktiva ämnen?

Antingen är det väl lagligt - typ som med cannabisfrön eller så är det olagligt?

Finns väl ändå inga mellanlägen?
Citera
2014-02-07, 20:36
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men det är ju inte något svar direkt med tanke på att de flesta ställen som säljer den här typen av substanser gör det via kanyler och aktiva ämnen?

Antingen är det väl lagligt - typ som med cannabisfrön eller så är det olagligt?

Finns väl ändå inga mellanlägen?

Jag vet bara att själva lådan med substrat och sporer är lagliga tills du tillsätter vatten och mycelium börjar växa. Samma som cannabisfrön - de är lagliga tills du sätter dem till jorden
Citera
2014-02-08, 22:07
Medlem
GanjahSmokes avatar
Planerar för att börja odla i garderoben i ett akvarium 50*30*30*
Som jag tejpar med sårtejp. En lågenergi lampa men vilken ska jag ha i garderoben för detta ?
Tänkte göra från Sporeprints denna gång och göra olika jordblandningar.
Citera
2014-02-08, 22:08
Medlem
GanjahSmokes avatar
Jag tänker att jag bara kan ta en vanlig lågenergi lampa från Ica.
Citera
2014-02-11, 13:31
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axburx
Tjena!

Jag odlade en hel del svamp i den glada ungdomen men fastnade för brudar, hårdrock och bärs i ett par år istället. Jag har efter det inte har inte odlat sen dess. Men nu, såhär på ålderns höst fick jag ett sug att försöka ge mig på det igen. Minns att det gick bra och var skoj, på många sätt. Hehehehe...

Men. Jag behöver ett sporprint för att kunna ge mig in i det gemet igen. När man odlar får man ju sporprints i överflöd, minns själv när man höll på att man fick typ 20, sparade 3 och slängde resten. Är det någon som precis skördat eller kanske har ett gammalt print liggandes som det inte kommer bli något av? Hade varit asschysst om det kunde skickas till mig på något sätt. Oss trevliga hemmaodlare/fixare emellan så att säga. Vi kan väl diskutera då? Väl mött Kamrater!

Upp och nicka, sockerdricka!

Kul att du hittat tillbaks till vår förfader!
Kolla in på FreeSporeRingEarth, om ingen hemmaodlare fastnat på ragget
Du behöver bara..
- 2 kuvert (ett som du skickar allt i, och ett med din adress)
- Frimärke till NL (det kuvert med din adress behöver inte porto)
- En lappeng (om du inte tejpar )
- En lapp med önskemål på strain (första, andra och tredjeval)
- Lite Tålamod

Happy hunt, bigass blunt

Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Jag tänker att jag bara kan ta en vanlig lågenergi lampa från Ica.

Jodå det funkar fint med vilket som, tänk bara på värmen(!)
De flesta svampar kan ju växa i mörker men slingrar sig då som kringlor då de växer i riktning mot ljus.
Så jag rekommenderar nog typ en LED eller liknande som inte alstrar så mycket värme OM du inte tänker använda lampan som värmare/termostat

Lycka till, underbart med extraplats i garderobas
Citera
2014-02-13, 14:10
Medlem
Boa-Ormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse

Gör så här:

OBS, under hela processen så var väldigt noggrann med hygienen, tvätta händerna ordentligt med först tvål och spraya dom sedan med väteperoxidvatten. Spraya alla arbetsytor med väteperoxidvatten/klorinvatten.

Någon som kan svara på den här frågan?

Har hemma några Supa Gro Kit 100% 'B+' (Supa Gro), Undrar en sak har 1 liter Väteperoxid 17.5% Ska man blanda ut de med vatten såfall hur mycket?

Bless,
Boa-Ormen
Citera
2014-02-17, 17:00
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Finns det någon bra guide om hur man bygger en växt låda och hur man gör allt för att få ett bra resultat för nybörjare?
Citera
2014-02-17, 17:51
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Finns det någon bra guide om hur man bygger en växt låda och hur man gör allt för att få ett bra resultat för nybörjare?

Har du kollat här? Har översatt sidan, såå man kan bli redigt snurrig..
Citera
2014-02-17, 20:31
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Har du kollat här? Har översatt sidan, såå man kan bli redigt snurrig..

Tackar
Citera
2014-03-04, 10:55
Medlem
Hejsan

Jag har införskaffat mitt första grow kit och har nu ett par frågor jag hoppades få hjälp med.
Har läst här på flashback samt spenderat mycket tid att läsa på om dessa små under och hur man odlar dem.

Då det är första gången jag odlar svamp så bestämde jag mig för ett growkit som nämnt tidigare.
Cubensis Cambodian för att ge er lite mer information.

Jag har dunkat i 12 timmar och haft i ett glas vatten i botten på påsen innan jag hade i kittet. Den står förtillfället i 22-24 grader då jag inte kan få det varmare där jag har kittet.
Det har vuxit mer mycel sakta men säkert för varje dag.

Det har bara gått 7 dagar sedan jag dunkade och vet det kan ta upp till och även mer än 14 dagar.

Men såg idag att det är som lite mörkt/grönaktigt på substratet, tänkte jag slänger upp en bild och hör med folket, tror ni det kan vara mögel eller bara mycel som på substratet och en nybörjade som är paranoid

Tänkte även fråga ifall ni tycker man ska "vädra" boxen from time to time, eller ifall ni bara låter den stå tills det är dags att plocka dem?

Tips på att få kondens i påsen?
Har jag för låg temperatur?

bild 1
http://www.anony.ws/kvto

bild 2
http://www.anony.ws/kvtu
Citera
2014-03-06, 21:52
Medlem
Pinto1s avatar
Så denna är alltså helt laglig att beställa till sverige?

http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/cubensis-mushroom-growkit.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in