2012-09-03, 23:56
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic03
Jag fyllde botten i påsen med vatten ( ca ett glas ) till halva boxen och öppnar den 3-4 gånger om dagen och fläktar i luft med en solfjäder. Den verkar hålla bra fuktighet och har inte haft några problem med mögel / cobweb, är inne på min andra flush nu.

Peace

Detta knep är fan i mig hundra gånger bättre än vattenbesprutning. Allt annat jag sagt stämmer dock.
Citera
2012-09-04, 00:51
Medlem
PseudonymouZs avatar
Tjena!

Mina Cambodian Cubensis blev liiiite större än vad jag hade tänkt mig, sammanlagt 30 styck har jag fått ut, nästan alla kring denna storlek:

http://www.ladda-upp.se/bilder/ozenyeoohqakne/

Ehm...

Nu till mitt problem, sist jag torkade på tidningspapper tog det väldigt lång tid, trots att jag delade dem på hälften, så är det någon som har något tips på hur jag skall göra utan att förlora potens?

Kan man hacka upp dem i smådelar, typ som lök? Eller skiter det sig då med potensen?

Någon som testat ugnsmetoden på 50 grader med öppen lucka? Någonting säger mig att jag kanske förlorar potens där också?

Erfarna svampodlare får gärna svara!

Och nej jag tänker inte inhandla en sån där torkbox...
Citera
2012-09-04, 05:00
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Tjena!

Mina Cambodian Cubensis blev liiiite större än vad jag hade tänkt mig, sammanlagt 30 styck har jag fått ut, nästan alla kring denna storlek:

http://www.ladda-upp.se/bilder/ozenyeoohqakne/

Ehm...

Nu till mitt problem, sist jag torkade på tidningspapper tog det väldigt lång tid, trots att jag delade dem på hälften, så är det någon som har något tips på hur jag skall göra utan att förlora potens?

Kan man hacka upp dem i smådelar, typ som lök? Eller skiter det sig då med potensen?

Någon som testat ugnsmetoden på 50 grader med öppen lucka? Någonting säger mig att jag kanske förlorar potens där också?

Erfarna svampodlare får gärna svara!

Och nej jag tänker inte inhandla en sån där torkbox...

Länken funkar inte...
Citera
2012-09-04, 10:06
Medlem
PseudonymouZs avatar
Fan också! Då antar jag att fjantarna som driver sidan inte tycker att svampar är lämpliga...

Ja ja, de var i alla fall över 2 dm höga med feta stjälkar och hattar. Ska se om jag kan greja en ny bild senare idag.
Citera
2012-09-04, 11:03
Medlem
Neptuhns avatar
Yo! Mina små bäbisar börjar mogna på sig nu, vilket är otroligt rogivande Har dock en undran, när det gäller hattarna att de öppnar sig och tillslut sporar av sig.
Är inte det bra att de får spora av sig för då kan de växa fler svampar i nästa flush?

Am I right or wrong? :S
Citera
2012-09-04, 14:06
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptuhn
Yo! Mina små bäbisar börjar mogna på sig nu, vilket är otroligt rogivande Har dock en undran, när det gäller hattarna att de öppnar sig och tillslut sporar av sig.
Är inte det bra att de får spora av sig för då kan de växa fler svampar i nästa flush?

Am I right or wrong? :S

Nej, enligt vad jag har hört så fungerar det inte så, det enda som händer är att det blir svart i lådan. Dessutom börjar svamparna snart tappa potens när de börjar tappa sporer.

När kappan, eller slöjan eller vad det kallas faller ner längs stammen skall man plocka dem, gör inget om de tappat lite sporer, det är bara ett kosmetiskt problem...

Kan någon verifiera detta?
Citera
2012-09-04, 14:13
Medlem
Neptuhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Nej, enligt vad jag har hört så fungerar det inte så, det enda som händer är att det blir svart i lådan. Dessutom börjar svamparna snart tappa potens när de börjar tappa sporer.

När kappan, eller slöjan eller vad det kallas faller ner längs stammen skall man plocka dem, gör inget om de tappat lite sporer, det är bara ett kosmetiskt problem...

Kan någon verifiera detta?

Tack för svaret. Blir nog att plocka dessa ikväll då, vad jag förstått är det bäst att plocka allt med detsamma även fast vissa är "halvklara" ? För bättre flushar framöver.
Citera
2012-09-04, 16:09
Medlem
phobic03s avatar
Citat:
Tack för svaret. Blir nog att plocka dessa ikväll då, vad jag förstått är det bäst att plocka allt med detsamma även fast vissa är "halvklara" ? För bättre flushar framöver.

Tror det har att göra med att om man pillar för mycket i lådan är risken större för kontam och mycelet blir stressat vilket kan påverka framtida flushar. Verkar som vissa plockar alla samtidigt och vissa plockar dom stora först med framgång så vet ej med säkerhet..

Jag plockade mina stora först men dom mindre växte inte nämnvärt mer efter det ( väntade 1 dygn innan jag plockade resten ) så jag vann inget på det om man säger så. Nu plockar jag alla samtidigt, dröjer ju bara 4-6 dagar innan din nästa flush är redo igen enligt min erfarenhet.

Peace
Citera
2012-09-04, 20:21
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:

Tvätta händerna noga bara, och plocka inte de som inte är klara, det gjorde jag och de är helt värdelösa, noll effekt nästan. Vet att de säger att man ska göra det, men mina som inte var riktigt klara hade ingen effekt.
Citera
2012-09-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phobic03
Tror det har att göra med att om man pillar för mycket i lådan är risken större för kontam och mycelet blir stressat vilket kan påverka framtida flushar. Verkar som vissa plockar alla samtidigt och vissa plockar dom stora först med framgång så vet ej med säkerhet..

Jag plockade mina stora först men dom mindre växte inte nämnvärt mer efter det ( väntade 1 dygn innan jag plockade resten ) så jag vann inget på det om man säger så. Nu plockar jag alla samtidigt, dröjer ju bara 4-6 dagar innan din nästa flush är redo igen enligt min erfarenhet.

Peace
a

Har haft min andra flush i 7 dagar och 3 av 8 svampar är helt gigantiska..
Runt 30 cm långa och ca 3 cm breda, kan det verkligen redan vara skördetid?!

Hattarna har fällt ut sig helt och den största har även små jack i hatten..
Citera
2012-09-05, 14:13
Medlem
phobic03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindead
a

Har haft min andra flush i 7 dagar och 3 av 8 svampar är helt gigantiska..
Runt 30 cm långa och ca 3 cm breda, kan det verkligen redan vara skördetid?!

Hattarna har fällt ut sig helt och den största har även små jack i hatten..

Jo dom ska du plocka, 7 dagar för att vara exakt tog det för min andra flush också. Dom blev också stora som monster, tog spor prints på dessa så man har i framtiden

Tänkte försöka mig på på att odla från scratch efter lådan är slut.

Peace
Citera
2012-09-05, 18:54
Medlem
Dysfunktions avatar
Nån som någonsin haft problem med tull vid leverans av growbox?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in