2011-01-10, 21:17
Medlem
Finns det någon chans att svamparna överlever ifall man har glömt att ha på tältet/påsen under två dagar ?
Citera
2011-01-10, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snigelkotten
Finns det någon chans att svamparna överlever ifall man har glömt att ha på tältet/påsen under två dagar ?

Filterbagen ( den genomskinliga plastpåsen med en ventil för luft?) ..

Ja, om det varit rätt temperatur och fukt i utrymmet borde de göra det.. Du borde vara mer orolig för kontaminationer kanske!
Citera
2011-01-11, 20:47
Medlem
Sjuklings avatar
Frågan har säkert ställts men jag har ingen vidare lust att gå igenom tråden.
Luktar det något om man odlar cubensis?
Citera
2011-01-12, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukling
Frågan har säkert ställts men jag har ingen vidare lust att gå igenom tråden.
Luktar det något om man odlar cubensis?

ne inte i omgivningen, inte nått jag lagt märke till. Men öppnar du påsen/lådan du odlar i kan det osa svamp.
Citera
2011-01-12, 18:17
Medlem
Sjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
ne inte i omgivningen, inte nått jag lagt märke till. Men öppnar du påsen/lådan du odlar i kan det osa svamp.
Okej det låter fint, ingenting man inte kan hantera dvs.
Citera
2011-01-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Filterbagen ( den genomskinliga plastpåsen med en ventil för luft?) ..

Ja, om det varit rätt temperatur och fukt i utrymmet borde de göra det.. Du borde vara mer orolig för kontaminationer kanske!
inte hittat några onda tecken på kontaminationer än så länge så dom kan ju ha klarat sig
Citera
2011-01-13, 21:47
Medlem
här är min färdiga kammare.
Tätt med enstaka hål för luftflöde, luftfuktare som fuktar titt som tätt, enda som fattas är perlite i botten som skall komma.
http://tinypic.com/r/2r2y9uv/7

dålig bild på fukten som pumpas in
http://tinypic.com/r/2ng671e/7
Citera
2011-01-17, 01:49
Medlem
The-doorss avatar
Hur är det med growkits nu? Hörde att det skulle bli olagligt att inneha growkits efter årsskiftet, stämmer det eller är det lungt att beställa hem utan att få besök av farbror blå eller problem i tullen?
tacksam för svar =)
Citera
2011-01-17, 02:15
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-doors
Hur är det med growkits nu? Hörde att det skulle bli olagligt att inneha growkits efter årsskiftet, stämmer det eller är det lungt att beställa hem utan att få besök av farbror blå eller problem i tullen?
tacksam för svar =)

Vart hörde du detta? Med growkits, avser du icke-inockulerat substrat? Det kan väl ändå inte vara olagligt att köpa blöta grödor i en påse Om det inte räknas som förberedelse till narkotikabrott då, men isåfall var det antagligen olagligt redan innan.

Edit: Snart är mina popcornburkar klara. Ska jag köra bulk eller kakor? Har lite svårt att hitta ett bra bulksubstrat nämligen. Orkar inte krångla massa med bajs och sånt. Har dock hittat ekologisk såjord i en butik som innehåller hönsskit. Skulle kunna köra detta i ugnen en snabbis med vermikulit. Luktar det mycket? Är det ett dugligt substrat? Skulle jag kunna köra detta utan vermikulit?

Tänkte sedan lägga det i påsar med ett hemmagjort filterpatch. Något man bör tänka på?
Senast redigerad av Utopia. 2011-01-17 kl. 02:22.
Citera
2011-01-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Vart hörde du detta? Med growkits, avser du icke-inockulerat substrat? Det kan väl ändå inte vara olagligt att köpa blöta grödor i en påse Om det inte räknas som förberedelse till narkotikabrott då, men isåfall var det antagligen olagligt redan innan.

Edit: Snart är mina popcornburkar klara. Ska jag köra bulk eller kakor? Har lite svårt att hitta ett bra bulksubstrat nämligen. Orkar inte krångla massa med bajs och sånt. Har dock hittat ekologisk såjord i en butik som innehåller hönsskit. Skulle kunna köra detta i ugnen en snabbis med vermikulit. Luktar det mycket? Är det ett dugligt substrat? Skulle jag kunna köra detta utan vermikulit?

Tänkte sedan lägga det i påsar med ett hemmagjort filterpatch. Något man bör tänka på?

kör bulk, du vinner mer av det. jag kommer köra med kaffe, använt kaffe. Kommer blanda kaffe o bulken med mycel i en skål, sedan verm över det. done =)
Kör helst med verm på toppen, det funkar som ett skydd
Citera
2011-01-17, 19:18
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
kör bulk, du vinner mer av det. jag kommer köra med kaffe, använt kaffe. Kommer blanda kaffe o bulken med mycel i en skål, sedan verm över det. done =)
Kör helst med verm på toppen, det funkar som ett skydd

Vad använder du för substrat då? Inte bara kaffe, eller? Eller räcker det med näringen som finns i kakorna? Posta gärna ditt recept Vet att du kört coir förut, har letat men ej funnit.
Citera
2011-01-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Vad använder du för substrat då? Inte bara kaffe, eller? Eller räcker det med näringen som finns i kakorna? Posta gärna ditt recept Vet att du kört coir förut, har letat men ej funnit.

jag körde coir med kaffe och färdiga kakor, och sedan verm som topp lager.
Kommer testa olika då jag har 1.5kg innockulerat. Kommer köra en med enbart färdig cambodian subtrat med verm på toppen. Sedan kör jag en blandning mellan cambodian o kaffe med verm på toppen =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in