2009-10-28, 11:30
Medlem
Aquabots avatar
http://img203.imageshack.us/img203/1580/p1040803k.jpg

Vad tror ni om den största där, är det dags att plocka snart eller ska hatten "spricka upp" helt? Antar att det är den och eventuellt någon av de andra större som man får plocka innan den huvudsakliga första flushen är klar.
Citera
2009-10-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
http://img203.imageshack.us/img203/1580/p1040803k.jpg

Vad tror ni om den största där, är det dags att plocka snart eller ska hatten "spricka upp" helt? Antar att det är den och eventuellt någon av de andra större som man får plocka innan den huvudsakliga första flushen är klar.

Du kan vänta ett tag med den största, plocka helst alla samtidigt
Citera
2009-10-28, 14:09
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsansa
Du kan vänta ett tag med den största, plocka helst alla samtidigt
Tack för svaret. Är det så att hattarna ska bli mer eller mindre platta?
Citera
2009-10-29, 13:05
Medlem
Aquabots avatar
http://img137.imageshack.us/img137/3810/p1040809.jpg

Vad tror ni nu då? Ska jag ta de tre största, och sedan vänta ut resten? Faran med att vänta för länge med att plocka är som jag förstått det att svampen släpper sporer som skadar resten av svamparna, korrekt?

Och att det därför är bäst att plocka dessa snabbväxta svampar för att sedan skörda resten då det optimala hade varit att plocka allihop. Finns det någon bra anledning till att man inte plockar dem en och en allteftersom de blir klara?

Är det att risken att få ner smuts och skit i odlingen ökar om man öppnar varje dag och börjar gräva? Och slutligen, hur plockar jag dem, drar dem rätt upp och försöker få med så mycket som möjligt av svampen eller?
Citera
2009-10-29, 13:13
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
http://img137.imageshack.us/img137/3810/p1040809.jpg

Vad tror ni nu då? Ska jag ta de tre största, och sedan vänta ut resten? Faran med att vänta för länge med att plocka är som jag förstått det att svampen släpper sporer som skadar resten av svamparna, korrekt?

Och att det därför är bäst att plocka dessa snabbväxta svampar för att sedan skörda resten då det optimala hade varit att plocka allihop. Finns det någon bra anledning till att man inte plockar dem en och en allteftersom de blir klara?

Är det att risken att få ner smuts och skit i odlingen ökar om man öppnar varje dag och börjar gräva? Och slutligen, hur plockar jag dem, drar dem rätt upp och försöker få med så mycket som möjligt av svampen eller?

Fast plockar man några svampar kommer väl de andra växa långsammare sedan? Plocka svampen är inte så svårt, bara att försöka få med den lilla "roten" upp samtidigt som man inte skall rycka med massa substrat.
Citera
2009-10-30, 10:35
Medlem
Aquabots avatar
KRIS! Inspekterade just lådan och hittade en liten, liten fläck med vad jag tror är mögel. Mycel som blivit grönt är det iaf.

Vad ska jag göra? Är allt förstört nu? Plockade ett par av de största som låg långt före resten i utveckling igår (trodde jag var ordentlig med hygienen), ska jag plocka resten nu så fort som möjligt eller? Går det att få till fler "flushes" ifall man tar bort det gröna?

Snabba svar uppskattas något enormt!
Citera
2009-10-30, 16:02
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
KRIS! Inspekterade just lådan och hittade en liten, liten fläck med vad jag tror är mögel. Mycel som blivit grönt är det iaf.

Vad ska jag göra? Är allt förstört nu? Plockade ett par av de största som låg långt före resten i utveckling igår (trodde jag var ordentlig med hygienen), ska jag plocka resten nu så fort som möjligt eller? Går det att få till fler "flushes" ifall man tar bort det gröna?

Snabba svar uppskattas något enormt!
mycel innehåller också psilocin så det kan helt enkelt vara så att det har fått sig en liten smäll och bildat ett blåmärke av oxiderad psilocin. Posta bild.
Citera
2009-10-30, 17:23
Medlem
Utopia.s avatar
Som sagt, är det grönt så är det mögel, är det mer blåaktigt så kan det vara ett blåmärke. Posta bild Öppna inte burken i hemmet iallafall.
Citera
2009-10-30, 17:55
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
mycel innehåller också psilocin så det kan helt enkelt vara så att det har fått sig en liten smäll och bildat ett blåmärke av oxiderad psilocin. Posta bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Som sagt, är det grönt så är det mögel, är det mer blåaktigt så kan det vara ett blåmärke. Posta bild Öppna inte burken i hemmet iallafall.
Jag försökte ta en bild, men det är omöjligt... Dels är det så lite och dels är området gömt bakom svampstjälkar och kondens på plastpåsens insida. Men jag känner mig betydligt lugnare nu iaf, området är väldigt mörkt blågrönt, nästan svart. Misstänker även att det kan vara en flinga från det där materialet i det översta lagret som blivit täckt av lite mycel, ser ut så till formen, men det borde ju inte blivit blå-grön-svart...

Jaja, tror det är lugnt, tack för hjälpen.
Citera
2009-10-30, 19:10
Medlem
Utopia.s avatar
Jaha, men om svamparna redan växer så lär det vara lugnt, trodde mycelet fortfarande växte Du behöver nog inte oroa dig, även om det vore en mögelprick så har inte svamparna som snart ska plockas påverkade. Håll koll på pricken och se om den växer.

Tror jag
Citera
2009-10-31, 11:19
Medlem
4twentys avatar
råkade torka min första flush så svamparna blev torrt som fnöske =/ bara att slänga dem eller?
Citera
2009-10-31, 13:18
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4twenty
råkade torka min första flush så svamparna blev torrt som fnöske =/ bara att slänga dem eller?

Nä, vaddå? Torkning är det man brukar göra om man inte lägger dem i frysen eller äter färskt. Menar du att du torkade mycelet? Isåfall kommer den nog inte kunna ge några fler flushar, men du kan ju pröva dunk and roll. Svamparna som redan vuxit fungerar dock skitbra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in