2009-06-05, 21:37
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowalicious
Jag har gjort 3 boxar med cubensis cambodia med hjälp av ett growkit.
Jag glömde sterilisera nålen och det blev grönt i boxen efter ett tag men jag prövade ändå att öppna locket när det fanns mycket vitt.
Det blev grönt mögel på ytan.
Men det har kommit 5 svampar i ena boxen och 3 i andra, den sista är helt död.
Dom ser helt normala ut och jag undrar om dom går att äta?
Kan man fixa det på något sätt nu?

Jag kan inte säkert säga att detta är rätt väg att gå, men såhär hade jag gjort.
Jag hade odlat upp svamparna och om de sett friska ut vid skörd hade jag kokat te på dem. Bakterier ska ju brytas ned när de kokar men det gör inte psilocybin, så det du borde få kvar är svampte utan onödiga mögelsporer och annat dåligt. Har själv kokat svampte och fått gott resultat (med helt friska svampar då) .
Rätta mig gärna om jag har fel här.
Citera
2009-06-05, 23:18
Medlem
Fluss#s avatar
Allmän idiotfråga

Om jag ska beställa hem sporer från FreeSporeRingEurope;

( http://www.fsre.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemi d=44 )

behöver jag fler än ett frimärke på brevet då? i så fall, hur många?

Nej, aldrig postat brev till utlandet förr.
Citera
2009-06-06, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluss#
Om jag ska beställa hem sporer från FreeSporeRingEurope;

( http://www.fsre.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemi d=44 )

behöver jag fler än ett frimärke på brevet då? i så fall, hur många?

Nej, aldrig postat brev till utlandet förr.

http://www.posten.se/c/postguideLetterEurope
Sen sätter du bara på frikmärken så dom matchar priset
Citera
2009-06-06, 11:56
Medlem
Fluss#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
http://www.posten.se/c/postguideLetterEurope
Sen sätter du bara på frikmärken så dom matchar priset

Tackar
Citera
2009-06-08, 11:41
Medlem
Har nyligen satt igång några elefant boxar.. fast dom har växt otroligt dåligt, har satt igång dom via exakt samma metod som jag gjort tidigare och då har jag fått bra skördar.

Den ena lådan har bara EN enda gigantisk svamp.. problemet är dock att den växte i kanten av lådan och den rammlade av när jag råka stöta till lådan. Toppen av svampen är oöppnad och ser fortfarande ut som en boll.. går denna svampen ändå att torka och trippa på? är mitt enda hopp för den lådan att lägga den i vatten 12h och försöka igen?
Citera
2009-06-08, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rzll
Har nyligen satt igång några elefant boxar.. fast dom har växt otroligt dåligt, har satt igång dom via exakt samma metod som jag gjort tidigare och då har jag fått bra skördar.

Den ena lådan har bara EN enda gigantisk svamp.. problemet är dock att den växte i kanten av lådan och den rammlade av när jag råka stöta till lådan. Toppen av svampen är oöppnad och ser fortfarande ut som en boll.. går denna svampen ändå att torka och trippa på? är mitt enda hopp för den lådan att lägga den i vatten 12h och försöka igen?

Det går alldeles utmärkt att trippa på den. Om det inte växer nå mer i lådan så är det bara att starta om den, men eftersom svampen inte hann släppa sina sporer så förvänta dig inga monsterskördar hädanefter
Citera
2009-06-08, 12:56
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att trippa på den. Om det inte växer nå mer i lådan så är det bara att starta om den, men eftersom svampen inte hann släppa sina sporer så förvänta dig inga monsterskördar hädanefter

Kan det påverka boxen negativt om jag avaktar o ser ifall det kommer växa fler? (Tvivlar på att det kommer växa fler) Eller är det bättre att starta om den genast?
Citera
2009-06-08, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rzll
Kan det påverka boxen negativt om jag avaktar o ser ifall det kommer växa fler? (Tvivlar på att det kommer växa fler) Eller är det bättre att starta om den genast?

du kan nog vänta några dagar till, men jag tvivlar på att det kommer komma upp några nya svampar
Citera
2009-06-08, 17:49
Medlem
Fluss#s avatar
en liten fundering, går det att sterilisera burkar i diskmaskinen?

visst blir där inte 100 grader, men gör inte diskmedlet nån sorts inverkan/extra whipeout på ev. bakterier?
Citera
2009-06-09, 13:04
Bannlyst
Citat:

Det är inte sporerna som gör att det kommer nya svampar. När näringen är slut då kommer det inga mer svampar, eller om något annat går fel. Sporerna kan man använda för att starta nya kolonier, men i en aktiv koloni har sporerna ingen betydelse.

Vill man öka tillväxten i en frisk koloni, då ska man tillföra mer syre, öka tempen om den är låg. Man kan lyfta ur hela kakan ur boxen och ställa den på ett galler i en större plast box, som man ventilerar ordentligt. Man ska också kolla så luftfuktigheten är tillräckligt hög. En lampa av typen lysrör kan också vara bra att ha lysa i minst 4 H per dag, då får man det mer tropiskt som det ska vara. Ljuset i sig har väl ändå en liten betydelse utöver att rikta svamparna, det är jag helt övertygad om. Iaf när det gäller tropiska svampar. Hehe.
Citera
2009-06-09, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Det är inte sporerna som gör att det kommer nya svampar. När näringen är slut då kommer det inga mer svampar, eller om något annat går fel. Sporerna kan man använda för att starta nya kolonier, men i en aktiv koloni har sporerna ingen betydelse.

Där ser man. Jag var inte helt säker på om det stämde eller ej, men tyckte det verkade logiskt
Citera
2009-06-09, 13:58
Bannlyst
Citat:
Där ser man. Jag var inte helt säker på om det stämde eller ej, men tyckte det verkade logiskt

I naturen är det ju så att sporerna sprids ut över mindre/större områden med vinden, så att nya kolonier kan starta. Så det är logiskt, fast omständigheterna är olika i en plastpåse/box. Man kan tänka på det som en planta som man klipper ner, sen kommer det upp nya skott ur stumpen (eftersom roten fortfarande lever)

Glömde nämna: Kolonin har även en organisk klocka, vilket innebär att den dör efter ett vist antal flushar, oavsett näringen i jorden. Det är därför den som allt annat levande måste sprida sig, där kommer sporerna in. När det gäller cubensis och andra svampar som förökar sig med sporer.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in