2011-08-25, 14:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
ja det var jag

Rapporteringen i media har varit väldigt tafflig och intetsägande.

Kan inte du beskriva lite vad som diskuterades och om det framkom något nytt idag?
Citera
2011-08-25, 14:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har hakat upp mig på gravljuset;

FL: Det står ett gravljus på tomten.
FS: Det står fel just nu, det finns en kattgrav i närheten, på andra sidan cypressen. Jag flyttade på
ljuset när jag tog ner cypressens stammar. Sedan flyttade jag inte tillbaka det. Graven bör
synas, ett stenröse

Tittar man på bild 25 (sid 128) så står ju gravljuset framför de avkapade grenarna...
På baksidan av Cypressen ser det inte ut att vara kapat. man flyttar väl inte fram ett ljus och ställer det framför det ställe där man ska kapa?
Tycker det är konstigt att det bara är fällt grenar precis där rampen är.
Jag har också hakat upp mig på det här gravljuset - och kattgraven - och sågspånen. Det finns heller ingenting som FS talar så utförligt om som just rampen och stenplattorna - ja, han erbjuder sig t o m att rita och berätta. - Och i hans fall så gör man därför klokt i att ana ugglor i mossen.

Det här tål att tittas närmare på.
Citera
2011-08-25, 14:07
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Rapporteringen i media har varit väldigt tafflig och intetsägande.

Kan inte du beskriva lite vad som diskuterades och om det framkom något nytt idag?
det framkom inget nytt alls. Fredrik fick återberätta dagarna vid försvinnandet. Och svara på några frågor kring det. Det var i stort sett allt
Citera
2011-08-25, 14:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
det framkom inget nytt alls. Fredrik fick återberätta dagarna vid försvinnandet. Och svara på några frågor kring det. Det var i stort sett allt

Märkligt, så han pressades inte på några detaljer kring detta med telefonerna eller var vapnet tagit vägen?

Inte heller om hur blodfläcken har uppkommit?
Citera
2011-08-25, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag har också hakat upp mig på det här gravljuset - och kattgraven - och sågspånen. Det finns heller ingenting som FS talar så utförligt om som just rampen och stenplattorna - ja, han erbjuder sig t o m att rita och berätta. - Och i hans fall så gör man därför klokt i att ana ugglor i mossen.

Det här tål att tittas närmare på.

Tror du inte att det är tvärtom? Saker som är trygga kan han prata om hur länge som helst. Det är vid känsliga frågor han tystnar och blir väldigt kort? Så har jag uppfattat honom.
Polisen lyfte på dessa plattor och lät en likhund nosa, ingen reaktion...
Citera
2011-08-25, 14:14
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det är rätten som ska dömma utom rimligt tvivel, tack och lov, och inte åklagaren.

Själv är jag nöjd så länge som Flashbacks skribenter inte dömer. Du milde himmel hur det skulle kunna se ut. Här hittar man de mest fantasifulla historier. Tur att domstolarna håller sig inom gränsen för vad som är rimligt och vad som inte är det.

Citat:
Det är en stor skillnad, här fanns en kropp och det fanns även en bra utredning med goda tekniska underlag. Oavsett lagmannens orsak till irritationen så kunde han inte bortse från obestridiga bevis, det som saknas i detta fall.

Nu var det inte fallet som sådant som jag jämförde, det var lagmannens uttalande i respektive fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Tingsrätt till hovrätt händer endast om det tillkommit nya bevis åt ena eller andra hållet, såvitt jag förstår är också Hovrätten ungefär samma som TR dvs med videoband från TR - plus då de NYA" bevisen/vittnena.

Helt fel.

Sluta sprid felaktig information nu.

Citat:
Åklagaren har 30 dagar på sig att överklaga till hovrätten, men troligtvis kommer det krävas mer bevisning för att hovrätten ska ta upp det.

Jag vill få det till 3 veckor.

Citat:
Men om de gör det och han även där blir frikänd så kommer han aldrig mer att kunna åtalas för detta brott igen.

Ett kategoriskt och felaktigt uttalande.

Citat:
Om det kommer fram ny bevisning, exempelvis att kroppen hittas, så kan åklagaren begära resning i högsta domstolen, vilket innebär att han begär att den gamla domen i tingsrätten rivs upp. Då krävs det betydligt mer för att denna rätt ska ta upp målet, framförallt bevisning i sak.

Du skriver mycket här på Flashback, men det är inte alltid du är rätt ute.

En friande tingsrättsdom kan "resas" i hovrätten, om nya bevis tillkommer. En friande hovrättsdom behandlas i Högsta domstolen, om skäl för resning finns.

För övrigt är det inte alls säker att det krävs "betydligt mer", minsta lilla detalj kan vara avgörande.
Senast redigerad av Quoter 2011-08-25 kl. 14:29.
Citera
2011-08-25, 14:23
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Märkligt, så han pressades inte på några detaljer kring detta med telefonerna eller var vapnet tagit vägen?

Inte heller om hur blodfläcken har uppkommit?
nej. Bara frågor som typ såhär: om jag säger att du sköt marina. Vad säger du då?
Senast redigerad av maskroos 2011-08-25 kl. 14:25.
Citera
2011-08-25, 14:31
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Reserverar mig dock för att journalisternas bevakning är så undermålig så att de har missat att rapportera allt av värde.

Antigen är journalistens sammanfattning otroligt undermålig eller så är åklagaren värdelös.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohuslänningen
09:35: Åklagaren vill nu veta vad som hände under båtutflykten och deras gräl 27 juli 2010.

Den åtalade svarar att han somnade framför tv:n och att Marina gav sig i väg med bilen nästa dag.

09:37 Åklagaren pressar mannen på detaljer om vad han gjorde den 28:e juli 2010.

EDIT: Läste längre bak i tråden idag och det här hade visst redan varit uppe under förmiddagen. Sorry för repetitionen.
Senast redigerad av jarlen 2011-08-25 kl. 14:58.
Citera
2011-08-25, 14:37
Medlem
Efter att ha följt rättegången så bra det gått via media så känns det som om detta bara är ren formalia från polisens sida. De anser saken polisiärt uppklarat och bryr sig inte speciellt mycket om utgången av rättegången. Kanske tänker de "vi tar honom nästa gång".

Gissar att FS släpps med ett fett skadestånd på fickan och vi kan bara hoppas, för hans nuvarande flickväns skull, att han faktiskt är oskyldig.
Citera
2011-08-25, 14:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Tror du inte att det är tvärtom? Saker som är trygga kan han prata om hur länge som helst. Det är vid känsliga frågor han tystnar och blir väldigt kort? Så har jag uppfattat honom.
Polisen lyfte på dessa plattor och lät en likhund nosa, ingen reaktion...
Området behöver inte vara känsligt när det gäller liklukt; det kan vara känsligt på annat sätt, till exempel ha utgjort ett led i mördandet/undanröjandet av kroppen. - Vad gäller känsliga kapitel har jag nog uppfattat det hela tvärtom: När kritiska avsnitt närmar sig så vill han gärna visa att de inte är känsliga genom diverse kommentarer och förslag, t ex varför MJ slog fel kod vid bankomaten, dividerandet om fleecefiltens ev. absorberingsförmåga mm. Samma sak gäller den försvunna pistolen: Naturligtvis hade han provskjutit med denna, men visste sedan inte vart MJ gjort av den. Och naturligtvis ägde provskjutningen rum långt inne i skogen: "Undan från bebyggelse. För folk reagerar ju när det smäller." - dvs folk hade hört om han skjutit MJ inne i huset.
Citera
2011-08-25, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Efter att ha följt rättegången så bra det gått via media så känns det som om detta bara är ren formalia från polisens sida. De anser saken polisiärt uppklarat och bryr sig inte speciellt mycket om utgången av rättegången. Kanske tänker de "vi tar honom nästa gång".

Gissar att FS släpps med ett fett skadestånd på fickan och vi kan bara hoppas, för hans nuvarande flickväns skull, att han faktiskt är oskyldig.

Även om TR friar honom kommer väl domen överklagas? Hovrätten är kanske tuffare?
Citera
2011-08-25, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Området behöver inte vara känsligt när det gäller liklukt; det kan vara känsligt på annat sätt, till exempel ha utgjort ett led i mördandet/undanröjandet av kroppen. - Vad gäller känsliga kapitel har jag nog uppfattat det hela tvärtom: När kritiska avsnitt närmar sig så vill han gärna visa att de inte är känsliga genom diverse kommentarer och förslag, t ex varför MJ slog fel kod vid bankomaten, dividerandet om fleecefiltens ev. absorberingsförmåga mm. Samma sak gäller den försvunna pistolen: Naturligtvis hade han provskjutit med denna, men visste sedan inte vart MJ gjort av den. Och naturligtvis ägde provskjutningen rum långt inne i skogen: "Undan från bebyggelse. För folk reagerar ju när det smäller." - dvs folk hade hört om han skjutit MJ inne i huset.

Ja, jag vet inte.. du kan ha rätt, men MJ brukade tydligen slå fel kod, det gjorde hon den 3 juli.
De har säkert skjutit prick där vid sjön..det bevisar ändå ingenting att erkänna det.
Fleece har dålig uppsugnigsförmåga, det vet de flesta. Känns hopplöst det här...man kan bara hoppas att de hittar MJ, vad som än har hänt henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in