Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är rätten som ska dömma utom rimligt tvivel, tack och lov, och inte åklagaren.
Själv är jag nöjd så länge som Flashbacks skribenter inte dömer. Du milde himmel hur det skulle kunna se ut. Här hittar man de mest fantasifulla historier. Tur att domstolarna håller sig inom gränsen för vad som är
rimligt och vad som inte är det.
Citat:
Det är en stor skillnad, här fanns en kropp och det fanns även en bra utredning med goda tekniska underlag. Oavsett lagmannens orsak till irritationen så kunde han inte bortse från obestridiga bevis, det som saknas i detta fall.
Nu var det inte fallet som sådant som jag jämförde, det var lagmannens uttalande i respektive fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Tingsrätt till hovrätt händer endast om det tillkommit nya bevis åt ena eller andra hållet, såvitt jag förstår är också Hovrätten ungefär samma som TR dvs med videoband från TR - plus då de NYA" bevisen/vittnena.
Helt fel.
Sluta sprid felaktig information nu.
Citat:
Åklagaren har 30 dagar på sig att överklaga till hovrätten, men troligtvis kommer det krävas mer bevisning för att hovrätten ska ta upp det.
Jag vill få det till 3 veckor.
Citat:
Men om de gör det och han även där blir frikänd så kommer han aldrig mer att kunna åtalas för detta brott igen.
Ett kategoriskt och felaktigt uttalande.
Citat:
Om det kommer fram ny bevisning, exempelvis att kroppen hittas, så kan åklagaren begära resning i högsta domstolen, vilket innebär att han begär att den gamla domen i tingsrätten rivs upp. Då krävs det betydligt mer för att denna rätt ska ta upp målet, framförallt bevisning i sak.
Du skriver mycket här på Flashback, men det är inte alltid du är rätt ute.
En friande tingsrättsdom kan "resas" i hovrätten, om nya bevis tillkommer. En friande hovrättsdom behandlas i Högsta domstolen, om skäl för resning finns.
För övrigt är det inte alls säker att det krävs "betydligt mer", minsta lilla detalj kan vara avgörande.