Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Varför skulle syster känna sig hotad?
Har jag missat något eller är det för att utmåla honom som en galning?
Man får tänka på att systrarna är uppväxta på Tjörn och att befolkningen på öarna vid kusten i regel är starkt religiösa. Detta har lättat upp på senare år, men under systrarnas uppväxt var föräldrarna djupt troende. Bl.a. hade de inga lekkamrater hemma och lekte enbart med varandra, kortspel var förbjudet och likaså nagellack etc. (FUP 510).
Pappan har supit och varit otrogen och systern berättar att hon och MJ avskyr otrohet och vet vad det ställer till med.
MJ släpar in FS i denna familj och med tanke på deras referensramar kan jag förstå om de upplever honom som ett hot, tycker han är obehaglig o.s.v.
Är man uppvuxen i Angered hade man kanske tyckt FS var näst intill en skötsam person. Okej, nu överdriver jag, men jag menar att det handlar ju om vad man har i bagaget, toleransnivå och en drös andra saker.
Att ta med ett baseballträ tycker jag är överdrivet, men i systerns värld verkade detta vara nödvändigt.
Men visst: jag tror man gärna överdriver i en sådan här situation - medvetet eller omedvetet, det låter jag vara osagt. Att de tycker FS är obehaglig är jag övertygad om, men samtidigt får man ställa det i relation till deras liv och leverne.