Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan en lekman tappa sig på två dl blod på ett kontrollerat sätt?
För det första: jag har jobbat på operation och sett många personer blöda MYCKET (trauman, post-op etc) och blod sprider sig så det ser mer ut än det är... men jag har nog bara en, eller två, gånger sett någon blöda genom op-kläder/kläder, underlägg (vi kallar dem UP och ett nummer, beroende på bredd), filtar, värmefiltar o.d., vilket troligen beror på att blodet s.a.s. "sprider sig" - det krävs MYCKET blod för att det skall bli en pöl. Detta har jag enbart sett vid artäriella blödningar orsakat av benbrott, eller inre blödningar som samlats och runnit ut när man öppnat bukhålan (vill minnas att jag sett en blödande mjälte under någon omständighet). Jag tror att den mängd som setts här är större än 2 dl - men jag vet inte hur blod beter sig när det kommer i kontakt med sängbottnar (på SU är det ju skumgummimadrassser, som bekant). Men för att svara på din fråga - nej, jag tror inte det. Inte i "ett svep"... även stora venösa skador slutar blöda relativt snabbt (detta brukar benämnas "medicinsk chock", vilket förenklat innebär att kroppen går ner på sparlåga och endast låter vitala organ (hjärna, hjärta, etc) få blod - det är också därför du dör om du får artäriella skador på t.ex. carotis då hjärtat fortsätter pumpa blod mot hjärnan, trots att det "läcker ut" på vägen

).
Men, men... visst finns det sätt, även om det är långsökt. Jag har arbetat på en avdelning där man bl.a annat blodiglar för att få igång blodcirkulation och undvika koagulering vid lambåtransplantationer (avd. gissa jobbet

)... dessa blodiglar kan ju samla på sig blod som inte koagulerar då de har ett ämne i saliven som medför detta (skall tydligen också finnas fladdermöss med samma funktion?). Men jag tror INTE hon hade dylika hemma - vi beställde dem från ett företag i Helsingbor (vill jag minnas).