2010-08-15, 18:35
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Fast det var ju på måndagen hon blev anmäld försvunnen, och först på onsdagen uppgraderades utredningen till misstanke om mord.

Jo, fast det kan ju ha tagit någon dag, innan man kopplade det med samtalet till SOS Alarm.
Citera
2010-08-15, 18:37
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Spekulation i repris:

M hade säkert med sig sin mobil överallt.
Jag har funderat mycket över varför polisen så omgående rubricerade det som mord. I första hand brukar man väl annars tänka att personen rest bort, gått vilse el dyl och letat?

Min teori är att hon lyckades ringa SOS Alarm innan mordet var fullbordat, men inte hann säga vem som gjorde det (han lade väl säkert handen över munnen, ryckte till sig mobilen el dyl). Första gången jag skrev detta så var det någon som visste att polisen inte hittat hennes mobil. Men samtalet måste ju ha funnits kvar på SOS Alarm, som inte fick något namn på henne eller var hon befann sig. Därför sammankopplade polisen detta samtal först när hon anmäldes försvunnen.

Det finns troligen tekniska invändningar mot ovanstående, men vad tror ni?

(F ö är min känslomässiga inställning att hon fortfarande lever och av något skäl inte vill/kan höra av sig).

Det är den spekuatlion jag också framfört! Känns väldigt logiskt för mej.
Citera
2010-08-15, 18:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Det tror jag med. Men tex en tunna, det har dom flesta på gården. Den är borta och det blir ju märken efter en sån om man tar bort den. Och typ sådana andra bevis, men nekar man och konsekvent säger samma sak.."ja, det kanske varit en tunna där, men jag brukar inte fixa sånt, det är MJ m m", så är det ju inte så lätt att bevisa nåt. Som Leif G P sa(han som så många gillar ), så "måste man vara idiot eller dum, om ett lik upptäckts". Och finns det inget blod..

En saknad tunna lär inte räcka för häktning.
Citera
2010-08-15, 18:40
Bannlyst
Citat:
Jo, fast det kan ju ha tagit någon dag, innan man kopplade det med samtalet till SOS Alarm.

Ja det kanske inte var något mer än någon som andades i luren eller sa nåt litet som ingen egentligen brydde sig om förrän efter ett tag.

Om man inte har tillgång till hennes telefon kan man ändå läsa av vart hon har ringt och vilka som ringer henne, alltså bara med telefonnumrets hjälp? Kanske en dum fråga.... men jag har ingen aning.
Citera
2010-08-15, 18:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
MJ måste i så fall ha ringt från en oregistrerad telefon, annars hade SOS haft adressen och polisen kommit på nolltid. I vart fall inte dröjt en vecka.
Citera
2010-08-15, 18:41
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det skulle mycket väl kunna förklara varför polisen så snabbt drog slutsatsen att hon blivit mördad. Den bästa (tänkbara) förklaringen hittills. Det låter i mina öron väldigt rimligt att det skulle kunna ha gått till på det viset. Men det behöver inte innebära att FS är den skyldige. Och det behöver inte heller innebära att MJ är död.

Nej, det innebär bara att polisen förstår att hon är utsatt för våld. Att FS blev så snabbt misstänkt har andra här förklarat dels med hans kriminella bakgrund och dels att det oftast är en närstående som är skyldig. Och, nej, hon kan fortfarande vara i livet. På något sätt känns hon inte som ett mordoffer, fast jag har svårt att förklara varför.
Citera
2010-08-15, 18:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Om man inte har tillgång till hennes telefon kan man ändå läsa av vart hon har ringt och vilka som ringer henne, alltså bara med telefonnumrets hjälp? Kanske en dum fråga.... men jag har ingen aning.
Ja, bara man har telefonnumret kan polisen ta reda på det, med teleoperatörernas hjälp förstås.
Citera
2010-08-15, 18:42
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Skulle det vara på det viset hade polisen förmodligen begett sig till hennes bostad illa kvickt, och inte inlett förhören med sambon först efter sex dagar. Teorin känns också lite väl "filmisk".

Tror det finns andra skäl till varför polisen är övertygade om att hon är bragd om livet...

Jag har inte påstått att jag har "rätt".
Men vad menar du med "filmisk" och vilken teori anser du vara den mest sannolika?
Citera
2010-08-15, 18:44
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En saknad tunna lär inte räcka för häktning.
Nej men i samband med en hel del andra "konstigheter"..tunnan var ett exempel
Citera
2010-08-15, 18:45
Medlem
Intensivs avatar
Citat:

Ja..eftersom hon ju inte hann säja vem och var hon var kanske..SOS Alarm kan få tjata mågna gånger när en uppriven anmälare ringer oc h be om uppgift om namn och plats.
Vet inte exakt hur stora möjligheter man har att spåra ett sånt samtal. Att de koncentrerar sej på just bostaden och näromrdået för att leta efter spår av en tänkbar brottplats kan ju tänkas vara ett resultat av spårning till platsen?
Där är jag ute på hal is eftersom jag inte känner till möjligheterna att spåra under de omständigheterna.
Nån annan kanske gör?
Citera
2010-08-15, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, bara man har telefonnumret kan polisen ta reda på det, med teleoperatörernas hjälp förstås.

Har du eller någon nån uppfattning hur snabbt polisen borde ha kollat upp hennes telefon?

Det känns som om att de inte skulle göra det bara för att några anhöriga inte vet exakt var hon är i brådrasket eller? Men om det fanns något annat som var "mystiskt" så kanske de gjorde det direkt.

Hoppas Camdrea har rätt och att hon återfinns oskadd.
Citera
2010-08-15, 18:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Spekulation i repris:

M hade säkert med sig sin mobil överallt.
Jag har funderat mycket över varför polisen så omgående rubricerade det som mord. I första hand brukar man väl annars tänka att personen rest bort, gått vilse el dyl och letat?

Min teori är att hon lyckades ringa SOS Alarm innan mordet var fullbordat, men inte hann säga vem som gjorde det (han lade väl säkert handen över munnen, ryckte till sig mobilen el dyl). Första gången jag skrev detta så var det någon som visste att polisen inte hittat hennes mobil. Men samtalet måste ju ha funnits kvar på SOS Alarm, som inte fick något namn på henne eller var hon befann sig. Därför sammankopplade polisen detta samtal först när hon anmäldes försvunnen.

Det finns troligen tekniska invändningar mot ovanstående, men vad tror ni?

(F ö är min känslomässiga inställning att hon fortfarande lever och av något skäl inte vill/kan höra av sig).
SOS skulle väl i så fall ha larmat polisen. Genom telefonnumret hade de fått hennes namn och de hade kunnat kolla om något hade hänt. Därför tror jag inte så mycket på den teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in