2011-08-18, 22:51
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han skulle vara alldeles för oskyddad på en flakmoppe med ett lik insvept i presenning på flaket. Lätt igenkännbar, någon som folk kom ihåg efteråt. Likadant om han skulle ränna runt i skogarna med pirra. Har han fraktat bort henne så har det skett med bil.

Min tanke var att någon nära granne omedvetet fått låna ut moppen. I skydd av mörkret kunde transporten sen ske in i skogen, blev väl mörkt runt kl 21 - 22.
Citera
2011-08-18, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oxmyske
De pengarna tog han ut kl 10.55.
Från 12.14 och fram till 13.32 är det rörelse till och från i bägge deras datorer, så förmodligen hade han ännu inte hunnit göra sig av med särskilt mycket.

Jo, men han kanske var inne i nån period där han förbrukade knark dvs han kan ha varit påverkad redan innan han mördade henne. Han var ju väldigt obalanserad när de var ute med båten på födelsedan 27/7 - knarkpåverkad? Han åkte iväg en sväng med bilen också samma kväll - vem vet vart han åkte och vad han köpte.
Citera
2011-08-18, 22:59
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxmyske
Vad spelar det för roll om han har körkort eller inte om han blir stoppad med ett lik i bilen?
Eller menar du att liket saknade körkort?
*tänker efter*
Fast det är klart, om det inte sticker fram en blek fot från en säck i baksätet så kanske polisen inte har nån anledning att titta igenom bilen om man skulle bli stannad och har kortet med sig.

Man kör inte bilen med körkortet hehe, men man måste vara redigt pantad om man på eftermiddagen kör iväg med ett lik i en liten bil om man dessutom inte innehar körkort. Skulle man bli stoppad och inte kan visa körkort är loppet kört, precis som mercy skriver.
Citera
2011-08-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Frågan är hur rätten kommer se på det här med mobil/datatrafik? Låt säga att FS talar sanning när han säger att han lämnade mobilen hemma? Om man ska iväg och köpa knark kanske det är brukligt att lämna just mobilen hemma ifall något skulle hända under köpet, vad vet jag?

Jag tycker fortfarande att FS har betett sig skumt, men börjar bli ordentligt tveksam kring detta om han kommer kunna fällas.

Ta bara detta med vapnen...Det kan ha gått till så här..Morfar dör, Marina får då överta hans vapen. När polisen får vetskap om att licensinnehavaren (morfar) har avlidit ska de helt brukligt plocka in hans vapen. Familjen säger då till polisen att de inte har en aning om var vapnen är. Ingen har sett dom och de är spårlöst borta. Istället görs en anmälan om försvunna vapen men i grund och botten vet familjen precis var de är. Hemma hos Marina. Hur ser det ut i sammanhanget liksom? Lägger advokaten upp det så sjunker trovärdigheten hos vittnena enormt.

Hoppas dock att jag har fel och att det finns en bättre förklaring runt detta..

Smart inlägg - känns som F.S har grava bekymmer men inte större än den försvunna M.J - om "lagen e lika inför alla" vilket den fan inte e - så har de inget - sällan har jag sett ett ev BO med så mycket eget skit i bagaget. Som alla skiter i
Hur var de me blode i helvetesmadrassen? Var de bara liten som va tantens?
Citera
2011-08-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Kanske en dum fråga men varför börjar familjen så snabbt plocka ihop alla saker? Marinas kläder lämnas till insamlingar, sexleksaker och porrfilmer slängs etc etc..allt innan blodet har hittats. Hur kan de vara så säkra på redan då att hon är död?

Redan i oktober gör mamman iordning huset för att Per och Lotta ska kunna flytta in. Flytta in förresten? Han har ju det mesta kvar. Datorer, vapen, vapenskåp mm mm...

fan ja gillar dej - nån som kollat pelle plutt o frågat hur i h-e han kan flytta in i huset som gud glömde

kanske farsan skämdes över dottern?
Citera
2011-08-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ett problem med alternativa gärningsmän är att Fredrik bott i huset i anslutning till mordet villket starkt begränsar alternativa gärningsmäns möjligheter.
Tisdag kväll var Fredrik hemma tillsammans med Marina. De kom hem vid 18-tiden och han tittade på TV och hon satt vid datorn. Han påstår att han såg henne senast på onsdagen mitt på dagen mellan 11 och 13. Sedan dess är hon försvunnen enligt Fredrik. Han är sedan hemma hela dagen och åker iväg vid 21.30 på onsdagskvällen och är åter hemma vid 11-snåret. Han säger att han är hemma hela veckan förutom natten mellan onsdag och torsdag då han är på kyrkogården. Han anmäler inte henne som försvunnen och ringer henne inte förrän på lördag trots att hon aldrig försvunnit tidigare.
Han var i huset på torsdagen, fredagen, lördagen, söndagen, måndagen osv. samt sov där då.

En alternativ gärningsman har bara haft från onsdag kväll 22.00 på sig, och då hunnit mörda, röja undan kroppen, städa undan allt, fixa ramp, fixa undan bäddmadrasser, leta fram alternativa madrasser etc. före kl 10 och inte lämnat ett enda spår efter sig. Dessutom hittat material att göra ramp, återkommit några dagar senare och lagt på material i sängen för att täcka blodfläcken och riskerat att Fredrik skulle ha sett det.

Om exet P skulle vara skyldig skulle han med rätta kunna ha eldat upp sängarna på gården första veckan de bodde där och köpt nya utan att någon hade reagerat, liksom hennes anhöriga hade kunnat göra. Alla skulle förstå att de inte ville ligga i dessa sängar.
En alternativ gärningsman skulle behöva skugga F för att veta när han inte var hemma eftersom han inte hade några rutiner. Tror att både Ps fru och ex. mamman skulle ha reagerat om deras män var borta så mycket.
Det vore väldigt märkligt om hon inte hörde av sig till någon under hela onsdagen om hon var vid liv.
En viktig aspekt är också att F säger inget positivt om MJ det gör däremot exet P.

hur menar du då? Tänkte att vad grabbhalvan än gjort o inte gjort så den enda gången han blir pissed på nån så är det mamman - och exet när han vet hon snackat om hur han va mot na. Och på FHL dårå - Var e förresten anmälan om att MJ pucklat på hans snoriga barn? Känns som om ganska många kan tänka sej va utan tanten
Citera
2011-08-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Borde kanske inte lagt mig i den diskussionen, men det är en stor skillnad på om det finns ett påträffat lik eller inte i ett mordfall. Pirra hit pirra dit.

Här saknas bevis på att Marina verkligen är död, oavsett vad man tror eller anser sig veta. Följaktligen finns inga spår av dödsorsak, en fyndplats eller annat som har stor betydelse när någon ska gå till ting. En åklagare måste därför först få en rätt att anse henne död och först därefter ta ställning till vem som orsakat eller varit inblandad i detta. Glöm Linda C, Arbogabarnen, Elin K, mm, de påträffades döda, Marina är inte hittad.

I detta läge är inte den centrala frågan vem gjorde det, utan var är hon? – död eller inte. Nu finns bara indicier på en död Marina och indicier på en GM. Tyvärr krävs bättre bevis. Framförallt på att hon är död. Blod, kvinna och säng kommer inte hålla.

Att familjen och vänner är övertygade övertygar inte alla rätter. Att ni och jag skulle tycka det vore svårt att lämna sin vänner, nära och kära bevisar inte att hon tänkte likadant som oss. (Hennes syn på städning, fastighetsskötsel och heminredning visar på ett något annorlunda synsätt gentemot mitt, mina vänners eller nära och käras synsätt.)

BRA SAGT MOTVALL!
Citera
2011-08-18, 23:13
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Diskussion kring detta var ganska utförlig i Eva/stefan tråden och Hamilkar gav väl en hel del kloka svar på detta.

Dock så tyder allt på att Eva transporterades i hans bil, enligt vittnesmål som sett han lasta bilen med kartonger, men där gick likhundarna bet och så även i lägenheten, där de även missade massa blod.

Och det finns fler fall där hundar missat, även om de även lyckats i många fall.

Jag skulle nog inte bortse ifrån att någon av bilarna, möjligt då även Lupon, har använts.

Kanske även hundarna led av nästäppa, pollen kanske.

I Örebrofallet vet vi ju inte om några hundar sattes in - det blev ju aldrig någon fup eller redovisning av protokoll som först utlovades. Allt har ju varit höjt under dunkel och under utredningens gång var det oxå tyst. Hundar markerade i det fallet vid en grushög i det område där delar senare hittades. Det är väl allt vi egentligen med säkerhet vet.

Jag har mycket svårt att tro att hundarna skulle missa färskt blod, i slutna ytor som i bostaden eller i en bil.näpp
Citera
2011-08-18, 23:14
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Mycket intressant! Önskar polisen hade sådana som dej , Q och Mariooo
"Q", är det clownen Quarrel det? Tyvärr existerar såna klåpare inom polisen också ja, det är därför polisarbetet är undermåligt på sina håll.
Citera
2011-08-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har tyvärr ont i halsen, apropå helikoptern så flög den tillbaka uppåt mot Torödshållet igen för c:a fem minuter sen..

va kan en helikopter göra nu ett år senare? om hon flutit upp dårå förstås eller hittats alive and kickin
Citera
2011-08-18, 23:16
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Borde kanske inte lagt mig i den diskussionen, men det är en stor skillnad på om det finns ett påträffat lik eller inte i ett mordfall. Pirra hit pirra dit.

Här saknas bevis på att Marina verkligen är död, oavsett vad man tror eller anser sig veta. Följaktligen finns inga spår av dödsorsak, en fyndplats eller annat som har stor betydelse när någon ska gå till ting. En åklagare måste därför först få en rätt att anse henne död och först därefter ta ställning till vem som orsakat eller varit inblandad i detta. Glöm Linda C, Arbogabarnen, Elin K, mm, de påträffades döda, Marina är inte hittad.

I detta läge är inte den centrala frågan vem gjorde det, utan var är hon? – död eller inte. Nu finns bara indicier på en död Marina och indicier på en GM. Tyvärr krävs bättre bevis. Framförallt på att hon är död. Blod, kvinna och säng kommer inte hålla.

Att familjen och vänner är övertygade övertygar inte alla rätter. Att ni och jag skulle tycka det vore svårt att lämna sin vänner, nära och kära bevisar inte att hon tänkte likadant som oss. (Hennes syn på städning, fastighetsskötsel och heminredning visar på ett något annorlunda synsätt gentemot mitt, mina vänners eller nära och käras synsätt.)

I vanliga fall skulle jag hålla med dig men här kan man faktiskt visa att hon är död genom den stora blodförlusten. Allt handlar om sannolikheter. Hur stor är sannolikheten att hon inte skulle vara död efter att ha förlorat 2,5-3 liter blod? Noll skulle jag påstå möjligen om blodet hade sipprat ut mycket långsamt. Hur stor är sannolikheten att just där blodfläcken finns finns också ett skotthål i väggen. Och, hur stor är sannolikheten att någon annan skulle vara gärningsman? Att familj och vänner är övertgade spelar i princip aldrig roll eftersom det är bevisningen i sig som är avgörande. många gärningsmän har gått fria trots att rätten varit övertygad om att denne varit skyldig men finns det inte övertygande bevisning så ska man fria. Hade blodfläcken inte varit så stor hade dödsfall inte kunnat konstateras.
Marina var allmänt känd för att vara den som höll ihop familjeband och det är det som talar för att hon inte skulle uppträda så att hon försvann. Inte heller bokar man resor etc.
Citera
2011-08-18, 23:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
I Örebrofallet vet vi ju inte om några hundar sattes in - det blev ju aldrig någon fup eller redovisning av protokoll som först utlovades. Allt har ju varit höjt under dunkel och under utredningens gång var det oxå tyst. Hundar markerade i det fallet vid en grushög i det område där delar senare hittades. Det är väl allt vi egentligen med säkerhet vet.

Jag har mycket svårt att tro att hundarna skulle missa färskt blod, i slutna ytor som i bostaden eller i en bil.näpp

I Eva-fallet så har det framkommit att hundar har använts i bilarna, vilket är praxis i mordfall. Dock lite osäker på lägenheten men samtidigt så vore det tjänstefel om inte hundarna användes i dessa också, precis som i Marinas fall, där de tydligen missade sovrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in