Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Borde kanske inte lagt mig i den diskussionen, men det är en stor skillnad på om det finns ett påträffat lik eller inte i ett mordfall. Pirra hit pirra dit.
Här saknas bevis på att Marina verkligen är död, oavsett vad man tror eller anser sig veta. Följaktligen finns inga spår av dödsorsak, en fyndplats eller annat som har stor betydelse när någon ska gå till ting. En åklagare måste därför först få en rätt att anse henne död och först därefter ta ställning till vem som orsakat eller varit inblandad i detta. Glöm Linda C, Arbogabarnen, Elin K, mm, de påträffades döda, Marina är inte hittad.
I detta läge är inte den centrala frågan vem gjorde det, utan var är hon? – död eller inte. Nu finns bara indicier på en död Marina och indicier på en GM. Tyvärr krävs bättre bevis. Framförallt på att hon är död. Blod, kvinna och säng kommer inte hålla.
Att familjen och vänner är övertygade övertygar inte alla rätter. Att ni och jag skulle tycka det vore svårt att lämna sin vänner, nära och kära bevisar inte att hon tänkte likadant som oss. (Hennes syn på städning, fastighetsskötsel och heminredning visar på ett något annorlunda synsätt gentemot mitt, mina vänners eller nära och käras synsätt.)
I vanliga fall skulle jag hålla med dig men här kan man faktiskt visa att hon är död genom den stora blodförlusten. Allt handlar om sannolikheter. Hur stor är sannolikheten att hon inte skulle vara död efter att ha förlorat 2,5-3 liter blod? Noll skulle jag påstå möjligen om blodet hade sipprat ut mycket långsamt. Hur stor är sannolikheten att just där blodfläcken finns finns också ett skotthål i väggen. Och, hur stor är sannolikheten att någon annan skulle vara gärningsman? Att familj och vänner är övertgade spelar i princip aldrig roll eftersom det är bevisningen i sig som är avgörande. många gärningsmän har gått fria trots att rätten varit övertygad om att denne varit skyldig men finns det inte övertygande bevisning så ska man fria. Hade blodfläcken inte varit så stor hade dödsfall inte kunnat konstateras.
Marina var allmänt känd för att vara den som höll ihop familjeband och det är det som talar för att hon inte skulle uppträda så att hon försvann. Inte heller bokar man resor etc.