2013-04-29, 22:35
Medlem
"– Undersökningen av kvarlevorna går enligt riksåklagaren inte att tolka på något annat sätt än att hon faktiskt har avlidit av att hon blivit skjuten genom huvudet i sin säng i sin bostad, och det finns olika fynd som pekar i den riktningen, säger överåklagare Björn Ericson till GT." GT 8/4

RÅ menar faktiskt på fullt allvar att ett skott rakt genom huvudet, som går in i väggen bakom, kan betraktas som mord med skjutvapen (som är "försvunnet")...

Det får en onekligen att undra om RÅ verkligen menar att skottet är dödsorsaken?

Och tänker han i så fall driva detta påstående i en ev. ny rättegång?
Senast redigerad av Renasanningen 2013-04-29 kl. 22:43.
Citera
2013-04-29, 22:36
Medlem
"– Alla andra kontakter som hon har haft och som har blivit föremål för undersökningen har vi kunnat avföra dem från utredningen, säger överåklagare Björn Ericson." GT 8/4

Menar RÅ på fullt allvar att alla andra är avförda?!

Men det måste ju betyda att...
Citera
2013-04-29, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
"– Alla andra kontakter som hon har haft och som har blivit föremål för undersökningen har vi kunnat avföra dem från utredningen, säger överåklagare Björn Ericson." GT 8/4

Menar RÅ på fullt allvar att alla andra är avförda?!

Men det måste ju betyda att...
Det betyder att polisen har haft skygglappar och inte misstänkt någon annan än den friade mannen, inte ens mannen som planerade ett sexuellt förhållande med den försvunna kvinnan.

Belägg ditt påstående att det finns dödsorsak.
Senast redigerad av Quarrel 2013-04-29 kl. 22:57. Anledning: Förtydligande
Citera
2013-04-29, 23:04
Medlem
I GT 8/4 står det också (fetning tillagd):

"Fyndet av kroppen och obduktionen är några av de nya omständigheter som lyfts fram i RÅ:s resningsansökan. Enligt obduktionen är det troligt att Marina Johanssons skador uppstod av "ett skott mot huvudet av ett kulvapen", enligt resningsansökan.

– En del frågetecken som onekligen fanns i samband med de tidigare förhandlingarna och där domstolarna och hovrätten ansåg att det fanns för många alternativa hypoteser, och de har rätats ut, säger Björn Ericson." Slut citat.

I ljuset av detta så är det lätt att inse skillnader mot tidigare rättegångar. Här finns mer och mer konkret dessutom påvisat att det rör sig om mord.

Förstås högst rimligt att detta prövas i en ny rättegång. Nu har HD kul.. menar bollen!
Citera
2013-04-29, 23:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tror inte att Marina brukade slå fel kod särskilt ofta. Det vittnas om att FS brukade hänga över folks axlar för att se vad de gjorde och sådant kan göra människor oroliga eller nervösa så de med eller utan flit slog fel kod. FS är alldeles för nyfiken och vet skumma saker. Själv har jag ingen aning om ifall mina nära och kära brukar slå fel kod, för det intresserar mig inte. Jag har egna konton. FS vet för mycket om saker han inte borde veta eller intressera sig för. Han vet till exempel exakt vad Marina hade i handväskan när hon försvann men vet inte vart hon skulle..
Hur vet du att han visste exakt vad Marina hade i handväskan?
Citera
2013-04-29, 23:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Har nu kollat med Nordea och det ÄR korrekt. Max 20.000 på 7 dagar vilket innebär att man kan ta ut 4*5000 på samma dag.

Men då så många av oss inklusive mig själv INTE hade koll på detta, samt att det skiljer från kort till kort, kan man näppe förutsätta att FS skulle ha koll på dessa gränser.
Han har väl aldrig haft så mycket pengar på nåt konto så det blivit aktuellt...

För övrigt spelar det självklart ingen roll vilken bank som servar bankomaten. Det är i kortet begränsningarna ligger, ingen annanstans.
Det fetade.

Det tror jag inte han hade. Ingen kan ha koll på vad som gäller med tanke på att det skiljer sig beroende på vilken bank det är.

10 000:- såg Fredri* Svensson* som ett fullgott resultat för sitt syfte.
Citera
2013-04-29, 23:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade.

Det tror jag inte han hade. Ingen kan ha koll på vad som gäller med tanke på att det skiljer sig beroende på vilken bank det är.

10 000:- såg Fredri* Svensson* som ett fullgott resultat för sitt syfte.
Då ställer jag samma fråga till dig som till ZilverZodde.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om maxbelopp hade tagits ut, hade du tagit det som indicium på att det var FS som gjorde det?
Citera
2013-04-29, 23:48
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Då ställer jag samma fråga till dig som till ZilverZodde.
Det spelar ingen roll. Fredri Svensso stal pengarna från Marina, efter att han mördat henne.
Citera
2013-04-29, 23:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad sägs om hypotesen att knutarna ifråga är knutna på det sätt som en person som "går sin egen väg och lever under radarn" skulle knyta dem, särskilt under affekt, och att detta visas av utredningsresurserna som lagts på dessa knopar och att dessa knopars särart kan knytas (!) till kända sådana tidigare knutna av gm:en?

Het sommar som sagt...
Vad sägs om hypotesen att knutarna är knutna på samma sätt som 80% av övriga knutar i Övre Röra?
Citera
2013-04-29, 23:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det spelar ingen roll. Fredri Svensso stal pengarna från Marina, efter att han mördat henne.
Beloppet spelar ingen roll?
Citera
2013-04-29, 23:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Beloppet spelar ingen roll?
Det spelar ingen roll om Fredri Svensso hade vågat sig på fler försök. Han är avslöjad, oavsett.

Eller tror du att någon annan person gjort uttagen? (Vem då, i så fall?) Vi vet ju att Marina var död.
Citera
2013-04-30, 06:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
"– Undersökningen av kvarlevorna går enligt riksåklagaren inte att tolka på något annat sätt än att hon faktiskt har avlidit av att hon blivit skjuten genom huvudet i sin säng i sin bostad, och det finns olika fynd som pekar i den riktningen, säger överåklagare Björn Ericson till GT." GT 8/4

RÅ menar faktiskt på fullt allvar att ett skott rakt genom huvudet, som går in i väggen bakom, kan betraktas som mord med skjutvapen (som är "försvunnet")...

Det får en onekligen att undra om RÅ verkligen menar att skottet är dödsorsaken?

Och tänker han i så fall driva detta påstående i en ev. ny rättegång?

Men dessvärre har man inte kunna fastställa dödsorsaken. Källa: resningsansökan. Man kan inte enas om ifall skottets in/utgångssida. Vidare kan man inte fastställa dödsorsaken pga föruttnelsen.

Apropå Stycket: "De helt nya omständigheterna", detta innehöll ju verkligen inget nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in