2013-02-18, 20:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var innan fyndet gjordes och man ansåg sig inte kunna veta orsaken till allt blod. De "omständigheter" man nämner syftar f.ö. på två vittnesmål: FB:s (betr. att hon tyckt det skulle vara skönt att komma bort från allting) och arbetsplatscoachen AE (som upplevt att MJ varit stressad). - TR uteslöt inte heller att MJ kunde ha hängt sig i en gran någonstans i den otillgängliga terrängen i Svartedalen... (FUP, s. 41).
Jag citerar lite mer:
Citat:
Det är också möjligt att en annan gärningsman, exempelvis en person som hon fått kontakt med på nätet och tagit med sig hem, kan ha skjutit Marina Johansson eller utövat annat dödligt våld mot henne och sedan transporterat bort kroppen och att Fredrik Svensson dolt blodspåren när han kommit hem och sett vad som hänt för att undvika att bli misstänkt. Det kan också tänkas att han eller något annan brukat visst våld mot henne och därvid råkat skada henne så illa att hon avlidit i sin säng och att Fredrik Svensson av samma anledning gömt undan kroppen och täckt över blodet i sängen. Och slutligen finns det alltså omständigheter i målet som talar för att hon kan ha tagit livet av sig eller att hon medvetet hållit sig undan.
Eftersom TR uttalar dessa scenarior i ett och samma andetag tolkar jag det som att Marina kan ha skjutit sig och FS undanröjt kroppen. Han kan ha gripits av panik och inte insett att det var självmord och att fingeravtrycken på pistolen skulle ha friat honom. Eller så tänkte han kanske på alla CSI- och NCIS-avsnitt han har sett där GM sätter pistolen i BO:s hand för att det ska se ut som självmord. Det ville han inte att polisen skulle misstänka.
Citera
2013-02-18, 20:08
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Det var innan fyndet gjordes och man ansåg sig inte kunna veta orsaken till allt blod. De "omständigheter" man nämner syftar f.ö. på två vittnesmål: FB:s (betr. att hon tyckt det skulle vara skönt att komma bort från allting) och arbetsplatscoachen AE (som upplevt att MJ varit stressad). - TR uteslöt inte heller att MJ kunde ha hängt sig i en gran någonstans i den otillgängliga terrängen i Svartedalen... (FUP, s. 41).
Och i HovR:
Citat:
I detta sammanhang kan det noteras att åklagaren lägger Fredrik Svensson till last att han med sin kännedom om terrängen kring fastigheten kunnat gömma undan Marina Johanssons kropp på sådant sätt att det inte skulle gå att hitta den. Med samma argument i fråga om den otillgängliga terrängen kring fastigheten kan det antas att den som är förtrogen med denna kan ta livet av sig på sådant sätt och på sådan plats att kroppen inte hittas.
Här finns anledning att tänka om.
Citera
2013-02-18, 20:38
Medlem
PeterNosters avatar
Från artiklarna i GT:
Första misslyckade resningsförsöket:

Citat:
De fick då inget gehör för en
resningsbegäran enbart på det
faktum att Marina Johanssons
kropp hittats och att det av skadorna framgick att hon mördats

Mellan raderna kan man läsa att man funnit DNA från FS men inte annat än det som borde vara där.
Citat:
Inte heller har exsambons
DNA återfunnits på sådant som
binder honom till att ha mördat
Marina

Man vet varken ut eller in:
Citat:
Marinas skador, ett kulhål på
baksidan av skallen, antingen ett
in- eller utgångshål
Citera
2013-02-18, 21:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Och i HovR:Här finns anledning att tänka om.
Citat:
I detta sammanhang kan det noteras att åklagaren lägger Fredrik Svensson till last att han med sin kännedom om terrängen kring fastigheten kunnat gömma undan Marina Johanssons kropp på sådant sätt att det inte skulle gå att hitta den. Med samma argument i fråga om den otillgängliga terrängen kring fastigheten kan det antas att den som är förtrogen med denna kan ta livet av sig på sådant sätt och på sådan plats att kroppen inte hittas.
Man torde alltså kunna utgå från att gm bör ha varit förtrogen med den otillgängliga terrängen kring fastigheten. - Vidare måste påpekas att en resningsinstans har att ta ställning till den samlade bevisningen och göra sin bevisvärdering utifrån denna. HD kan mycket väl tycka att hovrättens bevisvärdering är under all kritik, men undviker naturligtvis att sätta detta på pränt (liksom HR i förhållande till TR kan vara av samma mening). I den mån HR:s värdering av olika omständigheter (såsom dessa kommer till uttryck i domskälen) påverkas av fyndet med åtföljande nya omständigheter, är detta inte bindande för HD.
Citera
2013-02-18, 21:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man torde alltså kunna utgå från att gm bör ha varit förtrogen med den otillgängliga terrängen kring fastigheten. - Vidare måste påpekas att en resningsinstans har att ta ställning till den samlade bevisningen och göra sin bevisvärdering utifrån denna. HD kan mycket väl tycka att hovrättens bevisvärdering är under all kritik, men undviker naturligtvis att sätta detta på pränt (liksom HR i förhållande till TR kan vara av samma mening). I den mån HR:s värdering av olika omständigheter (såsom dessa kommer till uttryck i domskälen) påverkas av fyndet med åtföljande nya omständigheter, är detta inte bindande för HD.
Man kan inte alls utgå från att GM varit förtrogen med terrängen med ledning av HR-domen, eftersom den skrevs innan fyndet gjordes. Dessutom har en viss FB bott längre i Spekeröd än FS och kan antas vara mer förtrogen med terrängen. Vidare, som jag har skrivit flera gånger i tråden, det är lätt att hitta till FP.

Resningsinstansen tar inte ställning till den samlade bevisningen. Den tar ställning till ansökan, som innehåller nya bevis och omständigheter.
Citera
2013-02-18, 21:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag citerar lite mer: /.../
Eftersom TR uttalar dessa scenarior i ett och samma andetag tolkar jag det som att Marina kan ha skjutit sig och FS undanröjt kroppen. Han kan ha gripits av panik och inte insett att det var självmord och att fingeravtrycken på pistolen skulle ha friat honom. Eller så tänkte han kanske på alla CSI- och NCIS-avsnitt han har sett där GM sätter pistolen i BO:s hand för att det ska se ut som självmord. Det ville han inte att polisen skulle misstänka.
Vilken domstol som helst skulle anse att detta vore ett orimligt scenario. -
Skulle MJ ha skjutit sig för att FS tappat sina solglasögon och skällt ut henne..? - Eller för att han slagit sönder hennes sandsäck?
Citera
2013-02-18, 21:50
Medlem
Sailfishs avatar
GM har självklart vetat om FP:n sedan tidigare. Att spekulera i att nån helt hypotetisk alt GM skulle
valt ut just den grusvägen är osannolikt.
Vid vägen står det dessutom en skylt "Nedre Långevattnet", varför skulle nån GM ologiskt köra in där? Man kan få bilden av att det är en adress och att det finns hus där.
Helt klart är att GM haft en god kännedom om trakterna runt fyndplatsen. Sedan är frågan ifall detta var "slutförvaringen", jag är inte helt säker på detta. Alternativet är att efter paketet legat o torkat/ruttnat bort så skulle GM ha eldat upp resterna.
Citera
2013-02-18, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilken domstol som helst skulle anse att detta vore ett orimligt scenario. -
Skulle MJ ha skjutit sig för att FS tappat sina solglasögon och skällt ut henne..? - Eller för att han slagit sönder hennes sandsäck?
Nu argumenterar du mot självmord trots att TR tar med det som alternativ.
Citera
2013-02-18, 23:13
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag menar att om halmstrået, fingeravtycket, leder till GM, är det inte FS.
Jaha. Ja det är ju ett halmstrå.
Citera
2013-02-18, 23:31
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Tycker du inte att han borde ha sett trådkorgarna? - Det ser ju ut som att någon håller på att packa, alt. haft bråttom i väg någonstans.

Tycker du att det ser ut så? Jag gör likadant när jag bär in tvätt till mina garderober. Jag lägger det i mina trådkorgar och viker kläderna på sängen och lägger in dom i garderoben. Ungarnas har jag alltid ställt på deras sängar och låtit dom vika och lägga in i sina garderober. Det kanske fungerade så på Övre Röra med?

Jag tänkte absolut inte på att det skulle betyda att någon är på väg därifrån.

Stod korgarna där så borde han sett dom, helt klart. Men det kanske var så att FS ännu trodde att Marina skulle komma hem och att han gjorde som han brukade (??) - ställde Marinas tvätt i korgar på sängen så hon fick ta hand om vikningen och iläggningen i garderoben?

Hur tänker du gällande överkastet, som var ämnet i mitt inlägg som du besvarade med korgfunderingar?
Citera
2013-02-18, 23:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
GM har självklart vetat om FP:n sedan tidigare. Att spekulera i att nån helt hypotetisk alt GM skulle
valt ut just den grusvägen är osannolikt.
Vid vägen står det dessutom en skylt "Nedre Långevattnet", varför skulle nån GM ologiskt köra in där? Man kan få bilden av att det är en adress och att det finns hus där.
Helt klart är att GM haft en god kännedom om trakterna runt fyndplatsen. Sedan är frågan ifall detta var "slutförvaringen", jag är inte helt säker på detta. Alternativet är att efter paketet legat o torkat/ruttnat bort så skulle GM ha eldat upp resterna.

Hur välkänt är området för FP rent allmänt där på byn? Vet gemene man om detta "kabelbrännarställe"?
Citera
2013-02-18, 23:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Tjena!

Efter en längre tids frånvaro, har bara skummar lite då och då.
Tänkte vi kunde få en sammanställning om hur det går.

Sen även om nån orkar, så önskar jag iallafall en redovisning över vad som pekar på FS och det som pekar på annan GM.
// väktar som hittade bilen.
Det fetade.

Läs FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in