2013-02-18, 23:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade.

Läs FUP.

Ja eller domen förslagsvis?
Citera
2013-02-18, 23:40
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lite jämförelsematerial

Idag meddelade HD beslut om resning till men för en friad i ett annat mål, inte olikt detta.

NB försvann 2000-05-14. CA åtalades i ett indiciemål för mord. Tingsrätten i Mariestad meddelade dom 12 mars 2001 och ogillade åtalet. Det ansågs bevisat att offret var avliden, på något sätt, men inte mer än så. Hovrätten i Jönköping sa sitt 19 december 2001. CA dömdes för brott mot griftefrid till 1 år i fängelse. Hovrätten ansåg att även om en hel del talade för att han blivit dödad av CA så räckte det inte upp till "utom rimligt tvivel", trots att berättelserna var föga imponerande. HD beslutade att fria från griftemålsbrott 26 mars 2003.

2006 senare hittades kroppen av NB. Där hittades inget som kunde binda någon, och förundersökningen lades ner i januari 2011. 17 september 2012 erkände CA. Berättelsen han lämnade motsägs inte av vad som i övrigt är känt i målet. Resningsansökan lämnades in 16 oktober samma dag, och har idag alltså beviljats. Nu ska ärendet avgöras i hovrätten som sist tog ställning i mordåtalet.

Likheterna med marinafallet är att domstolarna avgjorde målet medan kroppen ännu var försvunnen. När kroppen av NB hittades fanns inga bindande bevis, och det har inte framkommit några bindande bevis vad gäller Marina heller. Att det konstaterades att det hade skett ett mord var inte tillräckligt för fällande dom i NB-målet, och lär inte göra det i marinamålet heller. Att resning beviljades beror enbart på CA:s erkännande, så de som hoppas på resning i marinamålet lär få vänta på FS erkännande.
Det fetade.

Det lär tyvärr aldrig ske. Den staken har han inte.
Citera
2013-02-19, 06:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
https://www.flashback.org/sp42040774
Vittnena har inte sett samma glas, eller så återger någon av dem platsen felaktigt. Enligt SW låg glaset på parkeringsrutan. Enligt edlunn låg glaset på linjen som skiljer två rutor.
Citera
2013-02-19, 07:55
Bannlyst
Citat:
Jo, påslakanen ser ut som överkast. Ingen kallar en säng med överkast obäddad.

Bilderna på sidorna 1075 och 1076 visar att det funnits ett mörblått överkast i Marinas hus. Ser ut att vara frotté också. Det finns ju en anledning att de tagit med de bilderna i fuppen.

Även i rätten säger Borgar att sängen var bäddad med ett gråblått överkast.
Senast redigerad av Mariooo 2013-02-19 kl. 08:38.
Citera
2013-02-19, 08:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Bilderna på sidorna 1075 och 1076 visar att det funnits ett mörblått överkast i Marinas hus. Ser ut att vara frotté också. Det finns ju en anledning att de tagit med de bilderna i fuppen.
Jag tycker de liknar påslakanen i BU. De ser ut att vara frotté. Men sängkläder från 2000 behöver inte finnas kvar 2010.

Anledningen framgår av sid 1068. Nejding vill peka på madrassen.
Citera
2013-02-19, 08:40
Bannlyst
Citat:
Jag tycker de liknar påslakanen i BU. De ser ut att vara frotté. Men sängkläder från 2000 behöver inte finnas kvar 2010.

Anledningen framgår av sid 1068. Nejding vill peka på madrassen.

Marina var inte den som slängde något. Fleecefilten fanns kvar så det är högst troligt att även det blå överkastet fanns kvar 2010.

Bilderna på sidan 1059 visar att bäddmadrasserna som hittades i Marinas säng tillhörde FS barn. Det är dem han pratar om på sidan 1068, inte det blå överkastet.
Senast redigerad av Mariooo 2013-02-19 kl. 08:46.
Citera
2013-02-19, 08:50
Medlem
Quarrels avatar
Barometern har en intressant artikel idag om ett helt annat brott: Polisen får kritik för mordutredning 2006
Citat:
När Barometern ber psykiatern och gärningsmannaprofileraren Ulf Åsgård att kommentera förhören ser han flera brister.
– Det är ytterst oproffsigt. För att en person ska göra medgivanden måste det finnas en vänlig och tillmötesgående atmosfär, säger Ulf Åsgård.
Förhören, som hölls under flera månader, genomsyras av en aggressiv ton. Poliserna låter bli att penetrera detaljer och har till synes ingen strategi när den misstänkte låser sig och inte ens kan lämna grundläggande uppgifter om en händelse.
Vänlig?
Citat:
Ursprungligen postat av FUP sid 1025
Därför att du är en parasit och hänger dig kvar
Tillmötesgående? I Tilläggsprotokoll 2 klagar FS på ont i ryggen och inte kan genomföra förhöret. Ändå genomförs det.

Förhören i FUP visar att FL uppträder mycket oprofessionellt. Han drar upp brott som FS inte är misstänkt för, han är ostrukturerad och byter ämne istället för att gå in på detaljer, saknar strategi.
Citera
2013-02-19, 08:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Marina var inte den som slängde något. Fleecefilten fanns kvar så det är högst troligt att även det blå överkastet fanns kvar 2010.

Bilderna på sidan 1059 visar att bäddmadrasserna som hittades i Marinas säng tillhörde FS barn. Det är dem han pratar om på sidan 1068, inte det blå överkastet.
Varför tillverka ett till överkast när det redan finns ett? Det är inte troligt att det du tror är överkast finns kvar, eller ens är ett överkast.

Det fanns en anledning till att bilderna visades, skrev du. Jag påpekade anledningen, och det var inte överkastet.
Citera
2013-02-19, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Där är vi överrens. Jag känner dock inte FS och kan inte fråga honom om det.

Det jag påpekade var ditt ständiga påpekande om psykopatvarning på FS.
Jag menar att om FS var psykopat skulle han inte behöva dämpa en ev ånger eller ev skuldkänslor med cannabis. Då en psykopat inte visar ånger, skuldkänslor eller är empatisk.

Du behöver inte fråga FS. Det framgår i domen samt i förhör att FS varit orolig och att cannabisen dämpade den oron.
Citera
2013-02-19, 09:03
Bannlyst
Citat:
Varför tillverka ett till överkast när det redan finns ett? Det är inte troligt att det du tror är överkast finns kvar, eller ens är ett överkast.

Det fanns en anledning till att bilderna visades, skrev du. Jag påpekade anledningen, och det var inte överkastet.

Det är ju bra att även du ser att det fanns ett blått överkast i huset. Det var antagligen det Borgar såg den 2 augusti.

Ja, varför ha flera överkast? Jag har fyra som jag varierar emellan. Varför kunde Marina inte ha två?
Senast redigerad av Mariooo 2013-02-19 kl. 09:05.
Citera
2013-02-19, 09:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är ju bra att även du ser att det fanns ett blått överkast i huset. Det var antagligen det Borgar såg den 2 augusti.

Ja, varför ha flera överkast? Jag har fyra som jag varierar emellan. Varför kunde Marina inte ha två?
Jag kunde ha upprepat satsen från stycket innan, "eller ens är ett överkast". Men jag trodde att det var onödigt, vilket det uppenbart inte var i diskussion med dig. Jag är klart osäker på att det är ett överkast.

Därför att hon bäddade inte. Det var först på senare tid som hon började bädda. Innan dess räckte det gott och väl med ett överkast. Det finns ingen anledning att tro att hon sydde ihop ett överkast som hon antagligen inte skulle använda.

Överkastet, om det är ett överkast, på sidorna 1075 och 1076 låg på en enkelsäng. Marina hade en dubbelsäng. Överkastet från 2000, om det är ett överkast, var för litet och låg inte på sängen när konstapel B. Guldfisk tittade in i sovrummet.
Citera
2013-02-19, 09:28
Bannlyst
Citat:
Jag kunde ha upprepat satsen från stycket innan, "eller ens är ett överkast". Men jag trodde att det var onödigt, vilket det uppenbart inte var i diskussion med dig. Jag är klart osäker på att det är ett överkast.

Därför att hon bäddade inte. Det var först på senare tid som hon började bädda. Innan dess räckte det gott och väl med ett överkast. Det finns ingen anledning att tro att hon sydde ihop ett överkast som hon antagligen inte skulle använda.

Överkastet, om det är ett överkast, på sidorna 1075 och 1076 låg på en enkelsäng. Marina hade en dubbelsäng. Överkastet från 2000, om det är ett överkast, var för litet och låg inte på sängen när konstapel B. Guldfisk tittade in i sovrummet.

Jag tycker det ser ut som att mannen ligger i mitten av Marinas dubbelsäng. Varför tror du att det är en enkelsäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in