2010-08-17, 15:17
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Huset kanske är enskild egendom. När man skriver testementen kan man skriva in att något ska ärvas som enskild egendom. Nån som vet om man kan göra samma med gåva? Antar att man kan det i alla fall.
Ja, det kan man. Men om den som fått gåvan sedan blir sambo eller gifter sig med någon så undrar jag om det inte är så att det även behövs ett avtal dessa två emellan om att det som avsågs i gåvan är enskild egendom.
Citera
2010-08-17, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Som jag skrev är det långsökt men samtidigt så bör man åtminstone tänka tanken.

Absolut så är din spekulation troligare än vad jag skriver. Utan tvekan är det så.

Ingen av dem verkar vara sådär himla barnkära. Om FS ville ha barn kunde han återuppta kontakten med dem han redan hade. Jag tror mer på ekonomiskt motiv.
Citera
2010-08-17, 15:18
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag skulle också tacka för länken...
Det är just när de blir frisläppta som misstänkta kan bli lagda med reseförbud, det är lite svårt att resa om man sitter i häktet..
Fast jag förstår vad du menar. Misstankarna mot honom har inte avskrivits.

v...men okej dårå...Vilken snygg formulering jag fick till i det inlägget
*smyger iväg från tråden och laddar kaffebryggaren med extra starkt kaffe*
Citera
2010-08-17, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Ja, det kan man. Men om den som fått gåvan sedan blir sambo eller gifter sig med någon så undrar jag om det inte är så att det även behövs ett avtal dessa två emellan om att det som avsågs i gåvan är enskild egendom.
Nej, det behövs inte. Enskild egendom regleras i äktenskapsförord mellan makarna, gåvobrev eller testamente.
Citera
2010-08-17, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean

Det beror på vad MJ:s föräldrar skrivit i gåvobrevet. Har de skrivit att huset är hennes enskilda egendom så har FS inget att hämta så länge inte MJ väljer att på något sätt ge honom rätten till hälften. Men varför skulle hon göra det när hon ville bli av med honom.
Citera
2010-08-17, 15:23
Bannlyst
Kan han ha blivit arg över något sådant? Hade han bespetsat sig på att halva huset var hans och fick veta av henne att det var hennes enskilda egendom?

Har han lagt ner tid på att renovera och trott att han skulle ha en ekonomisk buffert där om det tog slut?

Var förhållandet ekonomiskt ojämställt? Hennes familj är förmögen har jag fattat det som, hon har jobb och extrajobb men vad levde han av?
Citera
2010-08-17, 15:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Kan han ha blivit arg över något sådant? Hade han bespetsat sig på att halva huset var hans och fick veta av henne att det var hennes enskilda egendom?

Har han lagt ner tid på att renovera och trott att han skulle ha en ekonomisk buffert där om det tog slut?

Var förhållandet ekonomiskt ojämställt? Hennes familj är förmögen har jag fattat det som, hon har jobb och extrajobb men vad levde han av?
Enligt Lalajlaj tjänade MJ tre gånger så mycket som FS.
Om MJ äger huset och försvinner utan att återfinnas har FS, som sambo, rätt att bo kvar tills MJ dödförklaras, vilket tar flera år. Där har FS en vinst i att MJ försvinner. Men jag tvivlar på att han kände till den rätten, han verkar inte ha den utbildningen.
Citera
2010-08-17, 15:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om MJ äger huset och försvinner utan att återfinnas har FS, som sambo, rätt att bo kvar tills MJ dödförklaras, vilket tar flera år. Där har FS en vinst i att MJ försvinner. Men jag tvivlar på att han kände till den rätten, han verkar inte ha den utbildningen.
Tror inte heller att han ville åt en bostad - gräl har urartat (som säkert har med boende och försörjning att göra)
Citera
2010-08-17, 15:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det beror på vad MJ:s föräldrar skrivit i gåvobrevet. Har de skrivit att huset är hennes enskilda egendom så har FS inget att hämta så länge inte MJ väljer att på något sätt ge honom rätten till hälften. Men varför skulle hon göra det när hon ville bli av med honom.

Tänk ALM: LC ägde lgh men den lär han få nu de var ju oxå sambo. Kan det bli något liknande här?
Citera
2010-08-17, 15:42
Medlem
Catings avatar
Nu finns ett filmklipp om dagens skallgång mm på expressen:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2099809/skallgang-efter-marina-johanssons-kropp
Citera
2010-08-17, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men han kan ju ha fått för sig något, att han skulle ha rätt att få bli utlöst om det tog slut. Människor har ju ofta uppfattningar även om de inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tror inte heller att han ville åt en bostad - gräl har urartat (som säkert har med boende och försörjning att göra)
Ja, han kan ha tänkt sig, fått för sig att han skulle gå med ekonomisk fördel om det tog slut dem emellan. Så fick han klart för sig att det inte var så och grälet urartade. Bara en teori så klart.
Citera
2010-08-17, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Tänk ALM: LC ägde lgh men den lär han få nu de var ju oxå sambo. Kan det bli något liknande här?

Där fanns ju testamenten om att de skulle ärva varandra va?

Än finns inga uppgifter om något sådant här. Antar att polisen kollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in