2010-08-15, 01:45
Medlem
kattellas avatar
#711 DeLorean

...Allt du säger stämmer förutom att han själv hävdar att han lade av med droger 2005 och sedan bara fått något enstaka återfall (huruvida detta är sant eller ej lär väl visa sig...)...
Citera
2010-08-15, 01:45
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulow
Man ska inte underskatta adrenalinkickar och överlevnadsinstinkt. =)
Nej det ska inte underskattas.

Men om man ska lasta, transportera, lasta ur och gömma en kropp långt bort så talar vi timmar. Så länge sitter väl inte en adrenalinkick i?

Ska man tänka så att han har gjort allt under en adrenalinkick så borde det väl vara närområdet som gäller?
Citera
2010-08-15, 01:51
Medlem
bulows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Nej det ska inte underskattas.

Men om man ska lasta, transportera, lasta ur och gömma en kropp långt bort så talar vi timmar. Så länge sitter väl inte en adrenalinkick i?

Ska man tänka så att han har gjort allt under en adrenalinkick så borde det väl vara närområdet som gäller?

Personligen tror jag inte alls på något mer avancerat bortförande. Har han mördat henne, så tror jag att han "lurat" ut henne till platsen. Att kånka/transportera henne massor av meter ut i skogen känns inte rimligt.

Däremot tror jag inte att en nackskada sätter stopp. Om man nu verkligen skulle vilja.

Att hon finns inom närområdet tror jag dock. Om hon är mördad.
Citera
2010-08-15, 01:53
Medlem
bulows avatar
Någon som vet när MJ:s semester är slut?
Citera
2010-08-15, 01:56
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
#711 DeLorean

...Allt du säger stämmer förutom att han själv hävdar att han lade av med droger 2005 och sedan bara fått något enstaka återfall (huruvida detta är sant eller ej lär väl visa sig...)...
Här är artikeln där jag läste det:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7583780.ab

Citat:
Han var tillsammans med Marina och de bodde i ett hus som ägs av hennes pappa. Han beklagade återfallet när det gällde hasch.
– Det är mycket olyckligt för jag slutade 2005 och vill lämna det livet bakom mig, sa han till personutredaren.

Återfallet ska ha skett under 2009, alltså efter det att han träffat MJ. Finns förstås en möjlighet att förklaringen om enstaka återfall var en nödlögn för att få lindrigare straff.
Senast redigerad av DeLorean 2010-08-15 kl. 02:03. Anledning: Lade till datum
Citera
2010-08-15, 02:06
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
För sen. DeLorean hann före.
Det är väl ganska uppenbart att denna mannen manipulerade MJ. Helt olika bakgrund och livsvägar och helt klart fick han ett lyft när han träffade henne, matriellt i synnerhet, och jag har ju svårt att tro att han lät sej domineras, förutom i sängen möjligvis.
Citera
2010-08-15, 02:17
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Det är väl ganska uppenbart att denna mannen manipulerade MJ. Helt olika bakgrund och livsvägar och helt klart fick han ett lyft när han träffade henne, matriellt i synnerhet, och jag har ju svårt att tro att han lät sej domineras, förutom i sängen möjligvis.
Så klart. Hon var en enkel lösning på hans problem med bostad samt pengar. Han slapp göra bryt för att finansiera missbruket och läget var perfekt för att kunna ägna sig åt sin kära hobby: odling. Han slapp ha med snuten att göra...

När blev han dömd för cannabisodlingen och vart hade han den? Var det i lägenheten i Sollebrunn? Blev han vräkt p.g.a. detta? Som jag fattade det var det innan han och MJ träffades.
Citera
2010-08-15, 02:21
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
När blev han dömd för cannabisodlingen och vart hade han den? Var det i lägenheten i Sollebrunn? Blev han vräkt p.g.a. detta? Som jag fattade det var det innan han och MJ träffades.

2005 tror jag det var.
Citera
2010-08-15, 02:31
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Så... har de brytt sig om att kontakta alla nära anhöriga (t ex mor, morföräldrar, farföräldrar etc) till de barn som enligt tidigare uppgifter tejpats fast och sedan fotograferats av MJ och FS?

Alla som skulle kunna tänkas ha ett motiv bör väl åtminstone få frågan om de har sett MJ nyligen, och vad de gjort under den tidsperiod då hon försvunnit..?

Pålisen borde ju kunna skippa en trafikkontroll eller två för att frigöra de resurser de påstår sig ha så ont om ifall det nu är så att de tar mordutredningar på allvar. Eller är de så inskränkta att de inte kan tänka utanför Leif-GWs fylleteorier i Aftonbladet?

...åtminstone tills de har ett lik och en gärningsman/gärningskvinna...

JMHO
Hade utredarna ansett att det varit relevant att kontakta andra personer utöver dem de redan kontaktat, så skulle detta också ha gjorts på ett tidigt stadium. Det beror således inte på antalet trafikkontroller eller andra sorters polisiär verksamhet att man inte har valt att ägna sig åt att utreda för utredningen ointressanta personer. Rättsapparaten har alltså tillräckligt med medel för att både kunna genomföra seriösa mordutredningar, men även att stanna trafikanter för olika kontroller.

Det är också väldigt vanligt bland en del indignerade medborgare att generellt peka på polisens påstådda inkompetens, men jag vågar istället påstå att svensk polis, internationellt sett, är rätt långt framme vad det gäller att lösa grov brottslighet - mord. Polisen i Västra Götaland röner dessutom en ännu större respekt gentemot rikets övriga polisdistrikt när det gäller antalet uppklarade egna mordfall. Vi får alltså hålla tummarna för en snar och "effektiv" lösning på fallet.
Citera
2010-08-15, 03:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
"Dräng på en fårgård" hade han visst varit, var den fårgården ligger kunde kanske vara intressant i dessa sammanhang?

Du menar att han har matat fåren?

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article656359.ece
Citera
2010-08-15, 03:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Det är också väldigt vanligt bland en del indignerade medborgare att generellt peka på polisens påstådda inkompetens, men jag vågar istället påstå att svensk polis, internationellt sett, är rätt långt framme vad det gäller att lösa grov brottslighet - mord. Polisen i Västra Götaland röner dessutom en ännu större respekt gentemot rikets övriga polisdistrikt när det gäller antalet uppklarade egna mordfall. Vi får alltså hålla tummarna för en snar och "effektiv" lösning på fallet.

"The Local newspaper reports that one in seven Swedes was a victim of crime in 2007. Robberies and violent crimes made up 75 percent of all reported crimes in Sweden last year, which added up to around 900,000. Police managed to solve 5.8 percent of them."

http://www.icenews.is/index.php/2008/11/15/swedens-unsolved-violent-crime-rate-at-95-percent/

95 procent olösta våldsbrott. Smaka på den.
Citera
2010-08-15, 03:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
för utredningen ointressanta personer

De har uppenbarligen ingen gärningsman. De har kanske sina teorier, men om bevisen inte räcker för häktning så kan det vara på tiden (kanske lite för sent nu) att studera andra alternativ istället för att lyssna på fylle-Leif-GWs fantasier.

FS är tänkbar gärningsman, men rent statistiskt sett så är även andra närstående det: föräldrar, syskon, ex osv.

Därtill tillkommer att den försvunna kvinnan - enligt tidigare uppgifter i tråden en självuttalad sadomasochist - har varit en vända i tingsrätten för att ha tejpat fast, bundit, och fotograferat någon annans barn för inte särskilt länge sedan. Hur de närstående till barnen kan vara "ointressanta personer" i sammanhanget förstår jag inte. Men min brist på förståelse grundas förmodligen i tanken att om någon sadomasochist skulle förgripa sig på mina barn så skulle jag nog falla tillbaka på "tand-för-tand" efter att rättsapparaten misslyckats att skapa rättvisa.

Om sheriffen inte har brytt sig om att ens telefonledes fråga samtliga personer som kan tänkas ha ett känt eller okänt motiv var de befunnit sig under den/de dagar som MJ antas ha försvunnit var de befunnit sig under den tiden så låter det ganska anmärkningsvärt i mina öron.

Jag delar tyvärr inte din entusiasm över den svenska polisens enorma kompetens och höga uppklarandestatistik, och för varje dag som går i en mordutredning så minskar chansen att mordet klaras upp drastiskt. (tänk en omvänd log-kurva)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in