2010-08-17, 14:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Om Expressens rapportering är korrekt så är det 100 poliser ute och går skallgång.

Är det inte ovanligt att det enbart är poliser ute på en skallgång? Brukar man inte engagera andra grupper också? Den lokala motorklubben, folk som bor i området, orienteringsklubbar och liknande?

Skulle det kunna tyda på att polisen är rädd för att det skulle kunna smyga sig med folk vars syfte är att förstöra bevis eller förhindra upptäckt? Tror man i så fall att det finns fler inblandade?
Polisen kan vilja använda utbildad personal som inte förstör spår på fyndplatsen eller går vilse själva.
Citera
2010-08-17, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Letade upp inlägget ifråga, "ruskigt smart" valde hon att kalla det.
(Eventuellt en nyansskillnad mot hur jag mindes det? Någon kan ju vara streetsmart utan att ha särskilt hög IQ tex.)

https://www.flashback.org/sp24783667
Ja ruskigt smart har en lite annan klang än fruktansvärt intelligent. Frågan är hur mycket det gagnar honom i längden att inte säga ett smack om han nu har med hennes död att göra?

Och har Mats Alm påverkat honom i detta. Inte att han dödat henne naturligtvis, utan i att man kan komma undan. Han är redan van att inte erkänna något om man inte har bevis. Ger fallet Mats Alm hopp?
Citera
2010-08-17, 14:53
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja ruskigt smart har en lite annan klang än fruktansvärt intelligent. Frågan är hur mycket det gagnar honom i längden att inte säga ett smack om han nu har med hennes död att göra?

Och har Mats Alm påverkat honom i detta. Inte att han dödat henne naturligtvis, utan i att man kan komma undan. Han är redan van att inte erkänna något om man inte har bevis. Ger fallet Mats Alm hopp?

Nu är det Gbg polisen som har hand om detta, och även om man inte hittar ev kropp och inte lyckas sätta dit ev gm så skall inte den misstänkte tro att det är frid och fröjd med detta. Gbg polisen kommer att fortsätta att nysta i detta för evinnerlig tid. Och man kommer att hela tiden hålla ett öga på FS. Det finns olösta fall i Gbg, men tro inte att dom har fallit i glömska...

M.V.H.
jamsson.
Citera
2010-08-17, 14:54
Bannlyst
[quote=DeLorean]Även om FS raderat sina sms finns väl informationen kvar i telefonens minne? Åtminstone på en del modeller?

Tycker det är väldigt konstigt om polisen säger att sms-en handlar om ett stort bråk om de bara har trafikinformation och inte innehåll.

En annan sak man kan fundera över är varför de skulle ha grälat via sms: satt de och surade i olika rum i huset, eller befann de sig på olika ställen?[/QUOTE]

Rent krasst kan FS haft en mobil i varje hand och försökt få till en fejk-anledning till NÄR och varför MJ skulle ha gett sig iväg frivilligt. Det beror på när smsen skrevs. Det står bara att det var strax innan polisen misstänker att MJ försvann. Hon kanske försvann innan det? Mobilen låg ju kvar hemma vad jag förstått?
Citera
2010-08-17, 14:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
[quote=Mariooo]
Citat:
Även om FS raderat sina sms finns väl informationen kvar i telefonens minne? Åtminstone på en del modeller?

Tycker det är väldigt konstigt om polisen säger att sms-en handlar om ett stort bråk om de bara har trafikinformation och inte innehåll.

En annan sak man kan fundera över är varför de skulle ha grälat via sms: satt de och surade i olika rum i huset, eller befann de sig på olika ställen?[/QUOTE]

Rent krasst kan FS haft en mobil i varje hand och försökt få till en fejk-anledning till NÄR och varför MJ skulle ha gett sig iväg frivilligt. Det beror på när smsen skrevs. Det står bara att det var strax innan polisen misstänker att MJ försvann. Hon kanske försvann innan det? Mobilen låg ju kvar hemma vad jag förstått?

Han var väl ute i bygden och knallade, rusig och dan. Skickade hotfulla SMS i parti och minut...
Citera
2010-08-17, 14:59
Medlem
bagarn29s avatar
Ett motiv som inte varit uppe vad jag kan se. Kan MJ vara gravid och FS vill behålla barnet för att få kontroll över MJ och behålla sin bekvämma situation men MJ inte vill ha barn och där uppstår ett riktigt bråk?

Medger att det är långsökt men...
Citera
2010-08-17, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Nu är det Gbg polisen som har hand om detta, och även om man inte hittar ev kropp och inte lyckas sätta dit ev gm så skall inte den misstänkte tro att det är frid och fröjd med detta. Gbg polisen kommer att fortsätta att nysta i detta för evinnerlig tid. Och man kommer att hela tiden hålla ett öga på FS. Det finns olösta fall i Gbg, men tro inte att dom har fallit i glömska...

M.V.H.
jamsson.

Ja jamsson, det är skillnad på Falu polisen och Gbg, men var inte det andra poliser inblandade i Mats Alm, det kanske var senare.

Tänkte mer på hur FS kanske resonerar och tänker, men i övrigt så är det ju inte lika. Det kommer väl fram så småningom med samtalen osv. efterhand.

FS verkar ju inte ha så många likheter med Alm i övrigt heller men han kanske tänker på det och har det som ett hopp. Kunde Alm kan jag .. typ.
Citera
2010-08-17, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ett motiv som inte varit uppe vad jag kan se. Kan MJ vara gravid och FS vill behålla barnet för att få kontroll över MJ och behålla sin bekvämma situation men MJ inte vill ha barn och där uppstår ett riktigt bråk?

Har tänkt den tanken också. En graviditet kan ha ställt saker på ända.
Citera
2010-08-17, 15:02
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Även om FS raderat sina sms finns väl informationen kvar i telefonens minne? Åtminstone på en del modeller?

En annan sak man kan fundera över är varför de skulle ha grälat via sms: satt de och surade i olika rum i huset, eller befann de sig på olika ställen?
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Det skulle ju också kunna vara så, att MJ har informerat någon anhörig, antingen i sms eller i telefon om ett praktgräl hon haft i sms-form med FS.
Citera
2010-08-17, 15:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Expressens artikel är svårtolkad. Är det polisen som säger det, eller är det Expressens källa som säger att polisen säger det? Expressen skriver iaf att polisen har lagt locket på, och då är det svårt att tro att den har släppt ut denna information.

Det finns dessutom ett faktafel i Expressens artikel: Det var Uddevalla Tingsrätt, inte Göteborgs Tingsrätt, som släppte FS.

Vad jag glömde nämna när jag svarade på vad för information jag tror operatörer sparar om SMS-trafik är även aktuella mobilmaster, inte bara avsändare, mottagare och tidpunkt. Polisen kan alltså se ungefär var avsändare och mottagare befann sig.
Citera
2010-08-17, 15:05
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Vet inte om det kan ha någon betydelse, men denna uppgiften är ny. (vad jag vet)
"Marina Johanssons föräldrar skänkte tegelvillan i Spekeröd till sin dotter så sent som 14 juli - bara fjorton dagar innan hon försvann."

"Uppgiften förekommer i utredningen men chefsåklagare Niklas Sannerholm vill inte gå in på om det har betydelse för mordmisstankarna.
- Det är en av de saker jag inte kommenterar av utredningstekniska skäl, säger han."

Expressen

( artikeln jag hänvisar är förresten fellänkad på deras sida, den rätta adressen är:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2099960/men-det-racker-inte-till-for-en-omhaktning
och inte
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2099960/...men-det-racker-inte-till-for-en-omhaktning som de skrivit
Någon glömde ta bort punkterna i adressen innan länkningen gjordes. )

Tack för den riktiga länken!
Jag försökte gång på gång med den andra och möttes av beskedet "illegal url"
- skraj att snuten skulle komma och haffa mig...

Mycket intressant info att villan övergått i Marinas ägo!
Undrar om föräldrarna ställde några villkor i samband med att pappren skrevs på? (Att inte FS skulle få bo kvar hur länge somhelst syftar jag på.)
Citera
2010-08-17, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Tror du inte att grälen kan ha handlat mer om detta att MJ nu ägde huset då hon fått det i gåva, och att FS var tvungen att lämna det? Jag vet inte alls men han kanske tyckte att hälften var hans om han nu kanske fixat och donat, gjort reparationer mm? Han kanske ville bli utköpt? (eller vad det heter?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in