2012-04-29, 20:34
Medlem
why123s avatar
En intressant fråga för mig som inte är så insatt är: hur ska de kunna fälla någon GM överhuvudtaget om de inte hittar spår på tejp eller dylikt?

Jag har märkt att ni är uppdelade i två läger när det gäller FS skuld eller oskuld. Jag har inga synpunkter på vem som är GM, men FS har blivit friad i två instanser. Kroppen har blivit hittad, visst, så det går att bortse från ett frivilligt försvinnande.

På vilket sätt skulle det hjälpa om man hittade pistolen, skulle det göra FS mer skyldig? Är det inte fler som varit i hennes stuga och haft möjlighet att få tag i vapnet?

Går det verkligen att fälla någon bortom allt rimligt tvivel efter så här lång tid när dessutom kroppen legat i naturen i nästan två år?
Citera
2012-04-29, 20:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
En intressant fråga för mig som inte är så insatt är: hur ska de kunna fälla någon GM överhuvudtaget om de inte hittar spår på tejp eller dylikt?

Jag har märkt att ni är uppdelade i två läger när det gäller FS skuld eller oskuld. Jag har inga synpunkter på vem som är GM, men FS har blivit friad i två instanser. Kroppen har blivit hittad, visst, så det går att bortse från ett frivilligt försvinnande.

På vilket sätt skulle det hjälpa om man hittade pistolen, skulle det göra FS mer skyldig? Är det inte fler som varit i hennes stuga och haft möjlighet att få tag i vapnet?

Går det verkligen att fälla någon bortom allt rimligt tvivel efter så här lång tid när dessutom kroppen legat i naturen i nästan två år?

Med stor risk att få på käften av de i tråden som är mer juridiskt kunniga så säger jag att det
inte kommer att hjälpa om de hittar pistolen, FS har redan vidgått att han har provskjutit med den alltså kan hans dna och fingeravtryck finnas där.

Beträffande den tid som har förflutit så anser jag att det kommer att bli försvårande till att hitta bevis för att fälla en gärningsman, men tekniken har gått framåt så chansen kanske finns.
Citera
2012-04-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med stor risk att få på käften av de i tråden som är mer juridiskt kunniga så säger jag att det
inte kommer att hjälpa om de hittar pistolen, FS har redan vidgått att han har provskjutit med den alltså kan hans dna och fingeravtryck finnas där.

Håller mer. Tror inte pistolen är så viktig. Det vore mer intressant att hitta kläderna som GM hade på sig under mordet. De är med all säkerhet fulla med spår. (om det nu går att dra nytta av dem efter så lång tid)
Citera
2012-04-29, 21:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Håller mer. Tror inte pistolen är så viktig. Det vore mer intressant att hitta kläderna som GM hade på sig under mordet. De är med all säkerhet fulla med spår. (om det nu går att dra nytta av dem efter så lång tid)

Alltid bra med ett mordvapen i en mordutredning. Så det kan visst vara av värde beroende hur det används.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på att han är på Darkside?

Det kan du ta och fundera vidare över för här lämnas inga källor på det.
Citera
2012-04-29, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Beträffande den tid som har förflutit så anser jag att det kommer att bli försvårande till att hitta bevis för att fälla en gärningsman, men tekniken har gått framåt så chansen kanske finns.
Vad tror du händer om de hittar spår från någon annan än FS eller M?
Citera
2012-04-29, 21:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad tror du händer om de hittar spår från någon annan än FS eller M?

Mja, då åker nordens dyraste utredning i papperskorgen och jakten börjar om från noll, hittas pistolen med någon annas dna eller andra spår så finns det definitivt plats för rimligt tvivel.
Citera
2012-04-29, 21:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Mja, då åker nordens dyraste utredning i papperskorgen och jakten börjar om från noll, hittas pistolen med någon annas dna eller andra spår så finns det definitivt plats för rimligt tvivel.
Det hittades ett fingeravtryck som inte tillhörde FS i sängen.
Citera
2012-04-29, 21:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan du ta och fundera vidare över för här lämnas inga källor på det.
Så du har alltså ingen.
Citera
2012-04-29, 21:13
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Har följt tråden sedan starten, har läst det mesta senaste veckorna dock inte senaste dagarna.
Därför ber jag om ursäkt ifall min fråga redan tagits upp i tråden.

Har läst igenom FUP en andra gång senaste dagarna, läste FUP när den kom ut då innan marinas kropp hade hittats. I fup så står det ju bla vilka sökningar som gjorts på FS dator, och han har såklart läst många artiklar och följt fallet i media, men han hade också sökt på "stenugnsgrund webbkamera",

därför undrar jag om någon som är mycket mera insatt i det geografiska än mig och vet mer om vart exakt marina hittades osv som kanske skulle kunna förklara hur detta var av intresse för fs?

Jag tänker att han kanske blivit nojjig och ville se om det fanns webbkamera iom att han dumpade kroppen.

Så någon insatt och vänlig själ som skulle kunna förklara varför han skulle söka på detta?
Jag har för mig att det var en sökning han gjorde för att kolla vädret inför att han reste ner från Hagfors och hämtade sina saker.

Du kan kolla om datumen sammanfaller, sök på släpkärra.
Det var han, Madde och en snubbe som körde bilen.

Edit: Kollade väglaget alltså.
Senast redigerad av essohasse 2012-04-29 kl. 21:17.
Citera
2012-04-29, 21:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det hittades ett fingeravtryck som inte tillhörde FS i sängen.

Jo jag har noterat det, men avtrycket passade väl inte in i Borgars magkänsla så det fanns
väl inget skäl att utreda det vidare.
Citera
2012-04-29, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo jag har noterat det, men avtrycket passade väl inte in i Borgars magkänsla så det fanns
väl inget skäl att utreda det vidare.
Detsamma med främmande spår på pistolen, antar jag.
Citera
2012-04-29, 21:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Detsamma med främmande spår på pistolen, antar jag.

Förhoppningsvis är det inte så illa, jag menar hittar de pistolen och det mot förmodan skulle finnas spår efter någon annan än FS eller MJ så måste det ju utredas.

Men om pistolen är dumpad i en sjö och skulle återfinnas är jag tveksam till spår överhuvudtaget,
någon i tråden som vet mer om hur länge dna och fingeravtryck finns kvar efter ha legat i vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in