2012-02-02, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Med andra ord: du kan inte svara.

Tycker jag han gjorde rätt bra, Ska du vara med och hitta Marina?
Man går väl med en meters lucka?
Citera
2012-02-02, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Tycker jag han gjorde rätt bra, Ska du vara med och hitta Marina?
Man går väl med en meters lucka?
Han låg inte ens i närheten av ett svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag upprepar: vilka medicinska experter? Källa på att någon medicinsk expert har uttalat att M är mördad?
För mig tillkommer några tusenlappar i resa och två övernattningar. Dessutom är jag upptagen det aktuella veckoslutet. Så jag avstår, men kan mycket väl bidra med en slant när det börjar närma sig och jag ser seriositeten i det planerade.
Citera
2012-02-02, 19:27
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Jag har i e-mail frågat Jessicka Kangasniemi som är .ordförande i Missing People Sweden, vad pengarna (500K) som budgeterats till Marina-söket skall gå till.

Med hennes tillåtelse återger jag svaret här i tråden:

Tyvärr vet jag inte hur man får med JK:s svar till EssoHasse (bra initiativ), men det finns ju att läsa ovan. Jag tycker att det är en kopia av Jerri K:s inlägg - numera borttaget.

Har försökt kolla föreningens finansiering mm, men det är svårt. Här är iaf missing peoples historik:
http://www.missingpeople.se/historia.html.
.
Läs också när man sökte Tony Mattsson http://www.facebook.com/events/208973982447544/. För en stund sedan läste jag den sidan och skrev in siffrorna i mitt inlägg på fb, men det var innan katten klev över tangentbordet och loggade ut mig från allting och DÅ var drygt 5000 pers inbjudna, ca 300 svarade att de kanske skulle komma, 163 att de skulle komma och enl Jerri K kom 89 st + 6 samordnare. Detta var för sök i centrala Gbg efter en nyligen försvunnen person.

Men nu är sidan ändrad!!

De blev sponsrade av fyra olika företag (namngivna tidigare, vet ej nu - bl a ICA). Uppgift om belopp saknas.

Det får mig att undra hur man ska få ihop 1000 pers till sök efter Marina. Och OM man får in en halv miljon och det kommer 200 pers (optimistiskt), vart tar överskottet vägen?

OBS att jag högaktar er som vill ge er ut och leta!

All kritik mot detta inlägg kommer jag att vidarebefordra till min katt. Det första, som han förstörde, var mycket bättre!
Citera
2012-02-02, 19:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Visst har området blivit avsökt av polis och till viss del allmänheten, men polisens sökområde är inte så stort om man ser till FUP. Största insatsen var väl kedjan som gick kring huset och dess närhet. Det finns ännu outforskade ställen och så även sjöar. Dock svårt att gå skallgång i en sjö...

Jag reagerade också på att en ideell organisation sätter en budget på 500:-/person...men när jag gick in på sidan och fick ett efternamn på Jerri så klarnade det...antar att Jess**ka är hans syster.
Precis som det står på sidan så kommer jag själv ihåg att det i media stod om att det skramlats ihop en kedja via Facebook då killen försvann i Göteborg, i samma veva som Elin Krantz. All heder åt att folk går kedjor men tyvärr tvivlar jag lite på den här organisationen. Jag har tyvärr lågt förtroende för Jerri, en tomte i mina ögon...men det fanns ju några till i organisationen så vi får väl se vad som händer i april. Jag kan gärna gå med dem men jag tänker då inte betala för det!

Jag kommer själv försöka ta mig ut igen för det finns några ställen till jag vill se i Svartedalen. Sen finns det ett ställe vid havet som ska kollas närmre på...tänk om GW har rätt ändå...det bästa av allt, det kostar gratis!

Jag är övertygad om att hon inte ligger i något hav eller sjö. Fredrik va här i tråden och sa vid det tillfället då man fann en kroppsdel med skjorta att Marina har en sån. Nej, då tänkte jag att det jävla aset har inte dumpat henne i havet alls utan han ville bara ge villospår och spela oskyldig, men den gick inte jag på. Hon är nedgrävd och hans hand den va skadad, så han har grävt på bra. Det tar att gräva med just den handen som håller i spadtaget. Han tror han är smart den pundaren, men han är så sönderrökt att det blåser ur det han har på axlarna.
Han har haft tur med tid och slarv samt att han varit tyst i princip på förhören inget annat.

Och han är kapabel att mörda fler antingen djur eller människor.

Ja man skulle kanske bege sig till trakten och sortera terrängen , bjuder du på fika då eller om du ska dit?

Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Alla som inte tror på vampyrer eller på att en människa som förblött den mängden kan traska iväg ur sängen som om ingenting har hänt.

Men det är egentligen meningslöst och bara slöseri med tid och kraft att svara på dina idiotfrågor och ifrågasättanden av självklara saker.

Ja givetvis klarar ingen att förlora 2 liter blod det är ju sinnesförvirrat att ens tänka den tanken.
Man får helt enkelt förlita sig på den utredningen som är gjord och inte fantasier som inte har grunder.
Idiotfrågor kan man ju bara hoppa över egentligen. Och bara försöka inse att bevisen inte höll, men oskyldig är han inte.

Citat:
TheNisei Styrelsen för Missing People Sweden hade idag ett möte med Marinas mor där vi gick igenom vilka sökområden som är aktuella, vad som är avsökt och inte, vilka sjöar som dyk är aktuella i o.s.v. Vi går ännu inte ut med information om var fokus kommer ligga vid skallgången. Denna information kommer släppas 2-3 veckor innan skallgången.

Jag tänkte nästan det att föräldrarna skulle vara behjälpliga här. Dom vet ju en del och har funderat också under tid. Bra jobbat!
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-02-02 kl. 19:42.
Citera
2012-02-02, 19:39
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det är kanske inte så många av trådens deltagare som låter sig bli sponsorer. Däremot, om det varit min (även f.d.) livskamrat som var spårlöst borta hade jag satsat det mesta jag hade, till och med ett utkvitterat skadestånd. Snacka om fin gest.
Men varför börja leta efter så lång tid?
Är hon död och har dumpats i terrängen, är nog chansen att hitta henne så gott som obefintlig.
Om det hade varit min f d som var väck, ja då hade jag inte lagt två strån i kors för att finna vederbörande. Skadeståndet hade jag spenderat på nåt roligare.
Citera
2012-02-02, 20:10
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNisei
/Mycket text/

Åter igen, är det någon som på riktigt är intresserad av att veta mer om oss, inte enbart sitta och spekulera, så är ni välkomna att ringa eller maila. Boka gärna ett möte så är ni till och med välkomna på personligt besök.

MVH
Jerri Kangasniemi
Vad du som talesperson för er organisation bör göra är givetvis att ta dialogen här i tråden.
Självklart blir det spekulationer när ni dyker upp och raggar folk/ber om ekonomiskt bidrag för att bygga upp er verksamhet, allt annat vore konstigt.

Det finns stora resurser bland skribenterna i denna tråd både vad gäller fotfolk såväl som bidragsgivare.
För att ni eventuellt skall kunna åtnjuta dessa resurser tror jag det krävs att du visar er seriositet genom att vara behjälplig med att räta ut de frågeställningar som uppkommit.
Citera
2012-02-02, 20:21
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om det hade varit min f d som var väck, ja då hade jag inte lagt två strån i kors för att finna vederbörande. Skadeståndet hade jag spenderat på nåt roligare.
Till och med Artmix tycks vara mer mån om sin f.d. än vad du skulle vara i liknande situation. Eh, grattis?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vill du att Marina hittas?
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Självklart!
Och helst i livet!
https://www.flashback.org/sp32687961

Sen vet vi inte huruvida Artmix ändrat sig i sin önskan att Marina hittas (under de fem månader som passerat sen citatet gick i tryck), men denne har iallafall som ett sista blygsamt livstecken på Flashback förärat sig själv en ny smakfull avatar. Helylle. https://www.flashback.org/u613285
Citera
2012-02-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Jag har i e-mail frågat Jessicka Kangasniemi som är ordförande i Missing People Sweden, vad pengarna (500K) som budgeterats till Marina-söket skall gå till.

Med hennes tillåtelse återger jag svaret här i tråden:

Citat:
Den 1 februari 2012 09:01 skrev <Jessicka@missingpeople.se

Hej Hasse

Tack för ditt mail.

De 500 000 kr som är satta som sponsormål är en grov beräkning av vad ett
sök av denna storlek kommer kosta.
Enbart att transportera 1000 personer under en hel dag med bland annat
Göteborg och Uddevalla som utgångspunkt beräknas kosta minst 100 000 kr. (
5000 kr per buss a 20 bussar )

Vi vill även sätta in ett dykteam för sök genom ett flertal sjöar. Dessa
dykare kommer behöva transporteras i separat fordon och därtill kommer
ersättning utgå till dykarna för påfyllning av syrgastuber (vid användande
av egna tuber) och/eller hyra av dykutrustning.

Kommunikationsutrustning och övrig utrustning, såsom reflexvästar och
ficklampor, och tryckmaterial är några av de större posterna i vår budget
inför detta sök.

Vi hoppas kunna budgetera (eventuellt utöver dessa 500 000 kronor) en
belöning på 100 000 kronor till den som kan lämna information som leder
till att Marina kommer att hittas.

Ett eventuellt överskott kommer användas vid framtida skallgångar då vi
räknar med att kunna utföra minst 10 skallgångar per år av olika storlekar.
( Mellan 100-1000 personer.

Tidigare referensuppdrag är bland annat skallgångarna efter Tony Mattson i
april 2011 (Göteborg) då vi organiserade en inledande skallgång med ca 350
personer som genomsökte innerstaden. Därefter organiserades två uppföljande
skallgångar där vi sökte av bl.a. ytterområden och skogsområden.

I samband med detta stärktes även vårt samarbete med polisen.

Vi var även med och arrangerade skallgången efter Joel Langemark i
Halmstad då vi sökte av det militärområde där han syntes till sista gången.

Tack för ditt engagemang, Essohasse!

Jag skickade också en mailförfrågan för ca 2 dygn sedan, och nu först fick jag svar, ganska EXAKT formulerat som det du fick, dessutom med ett jäkligt gammaldags och fult typsnitt!

Jag kommer att genomföra min egen sökning, kommer inte att skänka en krona till denna "stiftelse". Tänker inte göra anspråk på någon hittelön på ca 100.000kr heller, så det så!
Citera
2012-02-02, 21:59
Medlem
Tycker att det bara är bra att folk i grupp ger sej ut och letar.
Ju större grupp desto bättre.
Kan man då inkludera dykare så är det ju ännu bättre.

Att det kostar får man räkna med.
Och om jag fattat det rätt så har länsman&co bara sökt en liten del av sv-dalen.
Så här finns det verkligen plats för mer sök.
Och inte bara där..Det lär finnas fler platser.
FS kan säkert vara med och lägga sin beskärda del av söket.

Bilden med dom sju individerna stående på en brygga på MPS hemsida.
Är tagen alldeles i närheten av Marina Johanssons arbete,
men vid Rasmus Johanssons försvinnande.
Den grabben hittades senare död i göta älv....Drunknad.
Huruvida han blev iknuffad eller hoppade i av egen fri vilja framgår mej veteligen inte.

Tycker att det är lite märkligt att man inte skrivit ngt om försvinnandet eller hittandet av denna unga man på hemsidan.
Men ändå väljer att använda en bild från söket.
Citera
2012-02-02, 22:02
Medlem
Nu kommer en fråga som någon kanske aldrig tidigare ställt här i tråden, MEN VET någon vad för bil Marina ägde/använde INNAN hon hade den silvergråa Hyundai Tucsonen??

Tack på förhand.

Citera
2012-02-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Olsson
Nu kommer en fråga som någon kanske aldrig tidigare ställt här i tråden, MEN VET någon vad för bil Marina ägde/använde INNAN hon hade den silvergråa Hyundai Tucsonen??

Tack på förhand.

Jag hörde ett rykte om att hon körde en mörkblå Volvo Amazon av 1970 års modell, med lätt trimmad B20-motor med K-kam, topplock med 44/35-ventiler, och sist men inte minst: Tvåportsförgasare Weber 36/36 DCD. Som grädde på moset så hade hon en M41-överväxel i sin underbara farkost...

PS: 1970 var sista årsmodellen av bilmodellen Volvo Amazon, ifall någon struts (?) här undrar...
Senast redigerad av Kokko-Laban 2012-02-02 kl. 22:30. Anledning: Fakta om Amazonhistoriken!
Citera
2012-02-02, 22:43
Medlem
Sailfishs avatar
Vad tror ni, är historien om resan till Mölndal ett alibi för att han var ute under natten och dumpade henne vid havet eller var det för att han hade det som backup ifall de fann blodet i sängen och öppna upp för en ev gärningsman?
Dumpade han henne på natten känns det mera som havet men är det dagtid som gissar jag på skogen eller i nån sjö. Ett alternativ är väl också som kakelugnsmordet, han styckade henne och eldade upp kroppen i de öppna eldstäderna, dock mindre troligt.
Jag kan säga det, att gräva en grop i skogen är ingen lätt match om en kropp skall placeras i hålet. Ligger kroppen öppet så försvinner alla spår efter några månader eller 1 år, det har jag sett själv med döda större djur. Men då borde nån ha sett den.
Dock får man ju tänka på att en kropp som väger närmare 80 kg flyttar man ej så lätt. Det är inte så lätt att stanna vid vägen nånstans och släpa in den 1 km in i skogen..
Hade man dykt under alla broar i och runt tjörn? Känns som en lättare lösning att GM:n gjort ett paket med lite vikter och sen tar Hyundain och stannar på bron och slänger i henne där när ingen kollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in