Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns också flera ??? och !!! till att någon skulle vilja sätta fast FS.
M hade all anledning pissförbannad på FS. Någon eller några i familjen kan ha velat "hjälpa rättvisan" i övertygelse om FS skuld.
Citat:
- Om MJ lämnade rummet levande så måste du ju förstå att hon varit dödligt sårad..?
Nej, det måste jag inte förstå. Endast en bråkdel av en liter blod är säkrad. Den förlusten överlever en frisk människa utan problem.
Citat:
Nu är inget hus nedbränt - och kulhålet finns kvar. Detta kulhål hade också funnits kvar om FS gjort sig av med sängbottnarna. Och hur tror du då att detta hade uppfattats? - Det hade varit ett alldeles för riskabelt projekt att göra sig av med bottnarna. - Var skulle han inköpa nya? - Hur skulle han utplåna alla spår efter inköpet? Hur skulle hemtransport ske? När skulle han haft tid att ombesörja allt detta? Och hur ser riskkalkylen ut i förhållande till den alt. gm som ingår i FS:s försvinnandescenario?
Träfärgat spackel hade dolt hålet för oöverskådlig framtid. Om någon hade sett reparationen hade denne knappast kopplat det till försvinnandet. Hur nya bottnar skulle anskaffas svarade jag på 2011-12-13, 16:47:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett stort möbelvaruhus på webben säljer resårbotten i måtten 90x200 cm för 1295 kr. Det kan vara värt 2x1295 kr + frakt 495 kr att slippa mordåtal även om ekonomin är skral.
Detta var åtgärder som en alternativ GM inte kunde vidta, om han av någon anledning drog sig för att bränna ner kåken.
Citat:
Det beror på vilken metod som använts för rengöring och om då alla spår kunnat utplånas. Men om nu ingenting gjorts åt kulhålet så måste man anta att det slutgiltiga beslutet blev att låta hålet vara kvar i sitt ursprungliga skick. Detta val var svårt eftersom en alt. gm aldrig hade ägnat sig åt att rengöra något hål, och allra minst hade en alt. gm ägnat så mycket tid och energi på att dölja allt blod. För en alt. gm hade det pga risk för ev. spår räckt att skaffa undan kroppen och se till att inte uppehålla sig i huset en sekund längre än nödvändigt.
En alternativ gärningsman kan mycket väl ha velat fördröja upptäckten. Och en arrangör av BP ville inte att FS skulle upptäcka den.
Citat:
Det synliga kulhålet var FS:s gardering. Dock: Herrbetjänternas placering vittnar om att han inte ville att hålet skulle upptäckas i brådrasket; se bilder i FUP och vad man ser av väggen när man öppnar sovrumsdörren.
Jag tycker placeringen av herrbetjänterna ser naturlig ut i det lilla sovrummet.
Citat:
Av sammanhanget förstår man att BI med ”väggen” menar en väggsida (vari ett hål är upptaget för en dörr).
Där är vi oense.
Citat:
När BI tittade på sovrummet kan en självhäftande bild temporärt ha satts upp av FS, alt. på en betongkrok på tapeten (beroende på hur tapeten såg ut; det ser man inte på bild) – tills den 1) temporärt hunnit tas bort, innan FS plockades in av polisen den 4/8, eller 2) FS redan beslutat sig för att plocka bort bilden. - BI:s minnesbild kan också vara felaktig och han lyckas med konststycket att förväxla det sydöstra fönstret med en (stor...) tavla.
Vid brottsplatsundersökningen genomsöktes väggarna med vitt ljus för att upptäcka avtorkningar. Jag tror att klister från dubbelhäftande tejp hade synts.
En tavla som sträckte sig ner från tapeten över listen på panelen, alternativt en tavla med upphängningsanordning som sträckte sig över listen till tapeten, hade sett mycket konstigt ut.
Jag håller med dig om att BI:s minnesbild kan vara felaktig. Mycket felaktig.
Citat:
Det är inga tvättkorgar, utan garderobskorgar (trådbackar), men kan givetvis också användas för alla möjliga ändamål. En regelrätt ”tvättkorg” återfinns också i MJ:s sovrum (FUP, s. 174).
Se också korgarna i vardagsrummet, FUP, s. 166). - Menar du att korgarna på s. 159 i FUP också är tvättkorgar?
Jag skrev fel ord, menade trådbackar. Jag ber om ursäkt för det.
Det finns trådbackar i tvättstugan och kan mycket väl tänka mig att trådbackar användes för att bära upp ren tvätt från tvättstugan och att dessa lades på den lediga sängen under sortering.
Citat:
Det finns bildbevis – om man inte vill göra gällande att BI är blind. – Och FS har inte bara möjligen ”tittat in”, utan rumsterat om ordentligt.
Jag vill inte göra gällade att BI är blind, bara att hans minnesbild är försvagad. Ordningen i rummet är en subjektiv bedömningssak. Vissa kan tycka att det är i ordning, andra att det är oordnat. Själv tycker jag att det ser ordinärt ut.
Citat:
Du behöver förklara varför en alternativ gm skulle ha placerat två gamla bäddmadrasser över en stor blodfläck, för att sedan strunta i att kamouflera ett kulhål? Den enda som haft motiv att göra detta är FS – eftersom han var tvungen att lämna öppet för en alternativ gm samtidigt som han chansade på att blodet i sängen inte skulle upptäckas.
Till detta kommer så: FS:s ideligen förändrade utsagor under förhören, hans totala avsaknad av allt vad alibi heter, hans långsökta förklaring att MJ ville att han skulle hålla sig borta en natt, sängarrangemang, dator- och telefonloggar, bilder tagna 4/8 mm - vilket vid en sammanvägning ger oss svaret på vem som ligger bakom MJ:s "försvinnande".
En alternativ GM gjorde vad han kunde, utom att bränna ner huset. Han hittade utrustning för att dölja blodet, men inte kulhålet. En arrangör av BP lämnade det som det såg ut, så att polisen och inte FS skulle upptäcka BP.
Det sista har jag svarat på punkt för punkt, och tänker inte upprepa det nu. Det finns en gräns för storleken på inlägg.