2011-12-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jo visst är det så! Ansvaret ligger uteslutande på denna så kallade "Sveriges bästa polismyndighet" som Leif GW säger. Jag är inte så säker på att jag delar den uppfattningen....

Man hade ju inte direkt behövt vara raketforskare för att knipa den här snubben inom 72 timmar efter dådet begicks. Men redan där hamnade polisen på efterkälken.
Citera
2011-12-15, 22:17
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wäsa
Man hade ju inte direkt behövt vara raketforskare för att knipa den här snubben inom 72 timmar efter dådet begicks. Men redan där hamnade polisen på efterkälken.
När begicks "dådet"?
Det har varken polis eller åklagare kunnat klargjort utan det är bara deras spekulationer att M mördades den 28/7.
Sen hittades blodet i sängen ca 5 mån efter att M anmälts som försvunnen.
Citera
2011-12-15, 22:40
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ett citat ur ovanstående artikel:"Åklagaren Per-Åke Kvarnström har redan kontaktat riksåklagaren för att få åtalet prövat på nytt i Högsta Domstolen, men han har inte så höga förhoppningar i dag.

– Jag är skeptisk till att man ens begär prövningstillstånd eftersom det är väldigt svårt att få Högsta Domstolen att ta upp bevisfrågor, säger Per Åke Kvarnström till P4 Väst".

Jag hoppas att jag har fel men för mig verkar det som det gått prestige i målet.

Sanslöst. Men det måste väl nästan ses som en skenmanöver, eller?
Kvarnström säger ju själv att det förmodligen inte kommer att tas upp.

Prestige ja. Men samtidigt vad ska han göra i det här läget då...
Citera
2011-12-16, 00:43
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Sanslöst. Men det måste väl nästan ses som en skenmanöver, eller?
Kvarnström säger ju själv att det förmodligen inte kommer att tas upp.

Prestige ja. Men samtidigt vad ska han göra i det här läget då...
Jag tror det har gått prestige i fallet och att polis och åklagare anser att de lagt ner enorma resurser på att lösa "mordet" med att söka efter Ms kropp utan att nått något resultat.
Det här fallet är ju uppbyggt på spekulationer och hypoteser till ett tunnelseende utan dess like.
Här har polis missat alla dessa män som funnits i perferin i Ms liv och som hon dessutom bjöd in till sitt hus natten den 28/7 + ett antal fler män som hon haft kontakt med.
Polisens tekniker som analyserat Ms dator kunde räkna till ca 50 män som M varit i kontakt med och bråkdelen av dessa har endast förhörts och inte vidare utretts.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-12-16 kl. 00:51.
Citera
2011-12-16, 09:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
När tyget stoppas in på den långsida av sängen där blodet runnit över till den andra bäddmadrassen så behöver inte något blod vidröras (ej heller på sidan närmast väggen).
Jag förstår inte vad du menar. Vad jag menar är att när kappan stoppades in mellan två blodiga sängbottnar gick det inte att undvika att få blod på händer eller handskar. GM måste alltså ha lämnat fläckar på andra kappan när han sträckte tyget.
Citat:
Skyddet var avsett att täcka blodfläcken, dvs det skydd som MJ inköpt var 5 cm längre. Eftersom bägge sorterna hade kappor så var bredden mindre viktig.
Detta förstår jag inte heller. Och vad jag dessutom inte förstår är varför FS, om det var han som dolde blodfläcken, inte tog ett annat inkontinensskydd och lade bredvid, istället för den iögonenfallande filten. Han visste ju att det fanns fler. Eller varför inte en vanlig handduk. Du tror att han upptäckte att fläcken hade vuxit efter tre dagar. Då var den torr nog att lägga en handduk över.
Citera
2011-12-16, 11:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag förstår inte vad du menar. Vad jag menar är att när kappan stoppades in mellan två blodiga sängbottnar gick det inte att undvika att få blod på händer eller handskar. GM måste alltså ha lämnat fläckar på andra kappan när han sträckte tyget.
Han kan ha flyttat på den andra sängen; t ex ställt den på högkant. De handgrepp som behövdes för att stoppa in kappan kan inte ha vållat några större problem; det fanns blod på ett mindre parti under sängbottnen och lite blod på sidan, men bara på den övre delen, och det området behövde gm inte vidröra (se FUP, s. 708f). Om han pressade in tyget mellan sängarna och fick blod på händerna så var det ju nära till ett tvättfat innan tyget sträcktes och den andra kappan stoppades in under resårbottnen
Citat:
Detta förstår jag inte heller. Och vad jag dessutom inte förstår är varför FS, om det var han som dolde blodfläcken, inte tog ett annat inkontinensskydd och lade bredvid, istället för den iögonenfallande filten. Han visste ju att det fanns fler. Eller varför inte en vanlig handduk. Du tror att han upptäckte att fläcken hade vuxit efter tre dagar. Då var den torr nog att lägga en handduk över.
Nej, gm visste inte att fläcken skulle expandera, men ville täcka den fläck som fanns. - Sedan ska det på en bäddmadrass också. Och när man stoppar ett lakan om denna madrass så kommer man att haja till då man kommer till en inkontinenskant, eller känner en avvikande struktur på madrassen. Dessutom hade kanterna på skyddet synts så fort lakanet togs bort; se s. 736). En handduk vore ännu värre. Därför var det viktigt att kamouflagefilten låg över bägge sängbottnarna så att absorberingstyget som varken skulle kunna kännas eller rubbas i första taget. Om bara den ena sängbottnen täckts av en filt eller ett tyg så hade den som skulle bädda sängen säkert börjat undra. Nu fanns ju ändå chansen att man skulle tro att det här gröna överdraget var fastspikat – vilket gm inte varit förutseende nog att tänka på. Arrangemanget hade säkert inte upptäckts då, och det vita överdraget från IKEA hade måst spännas över den gröna filten.
Senast redigerad av letsdoit 2011-12-16 kl. 11:45.
Citera
2011-12-16, 11:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Citat:
De handgrepp som behövdes för att stoppa in kappan kan inte ha vållat några större problem; det fanns blod på ett mindre parti under sängbottnen och lite blod på sidan, men bara på den övre delen, och det området behövde gm inte vidröra (se FUP, s. 708f).

Är det inte i detta skede som det oidentifierade fingeravtrycket kommer in i bilden?

Kan det vara så att fingeravtrycket i själva verket tillhör GM?
Citera
2011-12-16, 13:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, gm visste inte att fläcken skulle expandera, men ville täcka den fläck som fanns. - Sedan ska det på en bäddmadrass också. Och när man stoppar ett lakan om denna madrass så kommer man att haja till då man kommer till en inkontinenskant, eller känner en avvikande struktur på madrassen. Dessutom hade kanterna på skyddet synts så fort lakanet togs bort; se s. 736). En handduk vore ännu värre. Därför var det viktigt att kamouflagefilten låg över bägge sängbottnarna så att absorberingstyget som varken skulle kunna kännas eller rubbas i första taget. Om bara den ena sängbottnen täckts av en filt eller ett tyg så hade den som skulle bädda sängen säkert börjat undra. Nu fanns ju ändå chansen att man skulle tro att det här gröna överdraget var fastspikat – vilket gm inte varit förutseende nog att tänka på. Arrangemanget hade säkert inte upptäckts då, och det vita överdraget från IKEA hade måst spännas över den gröna filten.
Ett till inkontinensskydd eller en handduk hade varit lika diskret som det befintliga. Visst kan GM lagt på filten för att dölja skyddet, inte blodfläcken som stack utanför, men fortfarande hade ett till skydd eller en handduk varit lika diskret.

Så fort GM upptäckte att blodet expanderade utanför inkontinensskyddet skulle han ha lagt till ett till skydd eller en handduk som skyddade fläcken. Men eftersom han inte gjorde det måste filten ha lagts på innan fläcken expanderade. Därmed minskar vi tidsrymden för kamouflaget. Det kan alltså ha skett på bara en natt.
Citera
2011-12-16, 13:38
Medlem
Quarrels avatar
GT: "Snälla berätta för oss var Marina finns"
Citat:
Laila Johansson menar att den friande domen öppnar för ett nytt läge.
- Nu kan ju mördaren utan risk berätta var kroppen finns. Vi hoppas fortfarande att den som vet något lättar sitt samvete.
Citera
2011-12-16, 14:11
Medlem
Callass avatar
Citat:
GT: "Snälla berätta för oss var Marina finns"

- Den som vet var hon finns kan ju berätta detta anonymt för oss eller polisen, säger Laila Johansson till GT.

Jo, det borde väl gå att göra anonymt på något sätt, där man ändå lämnar sådan info att tipset/erkännandet tas på allvar och kollas upp. Tvivlar på att någon (GM, medhjälpare eller skyddare) har så mycket ryggrad, dock...

Men naturligtvis hoppas jag att anhöriga kan "få hem" Marina snart så att de kan få någon slags avslut på detta.
Citera
2011-12-16, 14:32
Medlem
Quarrels avatar
GT: Friade 38-åringen: "Jag är nöjd"
Citat:
Den friande domen var väntad, eftersom hovrätten tidigare beslutat att inte häkta honom.
- Men samtidigt känns det som samhället stulit en lång tid av mitt liv, säger han.
- Mitt namn ligger dessutom ute på de sociala nätverken och gör det inte lättare precis att få ett jobb eller starta om.
Citera
2011-12-16, 15:07
Medlem
Kams avatar
Jag undrar om där blötmyren (bottenlösa?) i närheten av huset är ordentligt genomsökt. Har någon läst om det i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in