2011-10-02, 09:36
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Att ett stort misstag begås av en kriminalare innebär inte att hela styrkan ideligen gör misstag.

Nej, men det genomsyrar hela utredningen, hela tidsbilden försköts med månader.

Om man drar en parallell med fallet i Skåne där ett äldre par mördades, gick det inte att fälla gärningsmannen utan kroppar. När kropparna hittades gick det fort att reda ut det hela.

Svampplockare och hundägare lär bli de som löser detta mord, om det blir uppklarat
Citera
2011-10-02, 09:41
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det hindrar dig inte från att söka GM bland de som inte är tillfrågade om alibi. Du behöver inte ha någon tilltro till mig eller TP för att tro på FUP.

Polisen jobbar inte så och det är inget unikt i denna utredning. Det skulle vara orimligt att kolla upp varenda sexpartner, vän och bekant ett offer haft under sin livstid. Inte heller kollar de upp varenda kontakt man har/haft på nätet om det inte finns ngt av intresse av att nysta i.

Att polisen kanske borde ha gjort det i just detta fall beror inte på att de skulle kunna hitta en alternativ gm bland kontakterna - utan för att visa rätten att det är orimligt att det skulle kunna vara ngn annan gm.
Detta hade inte hjälpt: att syna alla i sömmarna. Kör man det argumentet skulle det i praktiken kunna vara en helt random galning hon råkat ut för, som hon aldrig haft kontakt med tidigare.

Jag tror inte polisen är ute och cyklar då de utreder detta som ett relationsmord. Och vad skulle motivet vara för en utomstående som MJ försöker dejta, men som inte vill? Har man ingen lust att träffas p.g.a. ointresse så verkar det långsökt att denne person skall döda henne.
Citera
2011-10-02, 09:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har sett att polisen gjort ett misstag i utredningen, när de missade blodet. Däremot ser jag hela tiden de grova missar, felaktigheter, lögner, feltolkningar TP gör, och har gjort tidigare. Tyvärr..trovärdigheten är lika med noll där. Jag väljer själv vem jag kan lita på.
FS gjorde ett STORT misstag när han valde den personen att dela material med.
Jag har inte föreslagit att du ska lita på TP. Du får gärna tro mer på MrsMagoo.

Men antagligen kommer du inte att leta efter en alternativ GM förrän någon är häktad.
Citera
2011-10-02, 09:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Nej, men det genomsyrar hela utredningen, hela tidsbilden försköts med månader.

Om man drar en parallell med fallet i Skåne där ett äldre par mördades, gick det inte att fälla gärningsmannen utan kroppar. När kropparna hittades gick det fort att reda ut det hela.

Svampplockare och hundägare lär bli de som löser detta mord, om det blir uppklarat

Hade en liten konferens med quarrel om just det fallet igår och det
pekar ganska tydligt på att om inte det dyker upp en kropp innan historien
tas i hovrätten så blir det ingen fällande morddom.

//Reimer
Citera
2011-10-02, 09:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Polisen jobbar inte så och det är inget unikt i denna utredning. Det skulle vara orimligt att kolla upp varenda sexpartner, vän och bekant ett offer haft under sin livstid. Inte heller kollar de upp varenda kontakt man har/haft på nätet om det inte finns ngt av intresse av att nysta i.

Att polisen kanske borde ha gjort det i just detta fall beror inte på att de skulle kunna hitta en alternativ gm bland kontakterna - utan för att visa rätten att det är orimligt att det skulle kunna vara ngn annan gm.
Detta hade inte hjälpt: att syna alla i sömmarna. Kör man det argumentet skulle det i praktiken kunna vara en helt random galning hon råkat ut för, som hon aldrig haft kontakt med tidigare.

Jag tror inte polisen är ute och cyklar då de utreder detta som ett relationsmord. Och vad skulle motivet vara för en utomstående som MJ försöker dejta, men som inte vill? Har man ingen lust att träffas p.g.a. ointresse så verkar det långsökt att denne person skall döda henne.
Givetvis kan inte alla kollas, och det finns fortfarande utrymme för en random galning. Men att inte kolla alibi hos de som har stämt träff och påstår sig ha lämnat återbud är snudd på tjänstefel.
Citera
2011-10-02, 10:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Givetvis kan inte alla kollas, och det finns fortfarande utrymme för en random galning. Men att inte kolla alibi hos de som har stämt träff och påstår sig ha lämnat återbud är snudd på tjänstefel.

Det är detta jag efterfrågat tidigare: har de stämt träff ömsesidigt? Eller är det likt i J:s fall där MJ tjatar om att han skall komma till Tjörn, han har ingen lust (skyller på väder, jobb etc.) och när hon säger att systern också skall med är han ännu mindre intresserad.

Hur många män har sagt att de ville träffas och att det finns en dejt inbokad?
Citera
2011-10-02, 10:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är detta jag efterfrågat tidigare: har de stämt träff ömsesidigt? Eller är det likt i J:s fall där MJ tjatar om att han skall komma till Tjörn, han har ingen lust (skyller på väder, jobb etc.) och när hon säger att systern också skall med är han ännu mindre intresserad.

Hur många män har sagt att de ville träffas och att det finns en dejt inbokad?
Svaret hittar du i FUP, sid 540-598.
Citera
2011-10-02, 10:04
Bannlyst
[quote=MrsMagoo]

I överklagan citerar. Sida 5 (7)

Tingsrätten skriver vidare (sid. 40) att det framstår som i hög grad sannolikt att vittnet Kia mötte Marina Johansson på förmiddagen den 28 juli 2010. Vittnet berättade dock i tingsrätten om ett hastigt möte i trafiken där vittnet blev rädd för att fordonen skulle komma att kollidera och att föraren i den mötande bilen talade i mobiltelefon. Utredningen visar att Marina Johanssons mobiltelefon inte användes vid aktuell tidpunkt. Under huvudförhandlingen ingiven utredning visar vidare att inte heller Marina Johanssons arbetsmobil användes aktuell dag. Det är härigenom inte sannolikt att Kia mötte Marina Johansson. Däremot tyder utredningen på att Kia senare samma dag såg Fredrik Svensson komma gående på landsvägen i riktning mot Spekeröd — detta efter att han enligt min uppfattning tagit ut pengar på Marina Johanssons konto och ställt ifrån sig hennes bil på
pendelparkeringen i Stora Höga.

Bara det här gör att han borde åka dit i hovrätten, Leif GW bedömmer chansen till ett friande 50%.
Citera
2011-10-02, 10:08
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade en liten konferens med quarrel om just det fallet igår och det
pekar ganska tydligt på att om inte det dyker upp en kropp innan historien
tas i hovrätten så blir det ingen fällande morddom.

//Reimer

Du menar om han blir friad för mord i hovrätten är det nästintill omöjligt att få resning i målet?

Jag har för mig att i Skåne, lämnade åklagaren en bakdörr öppen som kunde användas om offren hittades.

Kroppen kan visa att mannen ljugit, om det som sått tvivel i rätten om hans skuld.

Låt oss hoppas att i dessa svamptider, någon hittar kvinnan.
Citera
2011-10-02, 10:17
Bannlyst
Citat:
Jag har inte föreslagit att du ska lita på TP. Du får gärna tro mer på MrsMagoo.

Men antagligen kommer du inte att leta efter en alternativ GM förrän någon är häktad.

Eftersom paret ägnade sig åt rollspel..är det helt uteslutet att FS kan vara en eller flera av hennes "kontakter" på nätet? Eller att en person har flera konton och nick?
En person har vittnat om att FS och MJ suttit och snackat på en sajt och "gullat" trots att de förmodligen var i samma hus.
Senast redigerad av Mariooo 2011-10-02 kl. 10:22.
Citera
2011-10-02, 10:20
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Du menar om han blir friad för mord i hovrätten är det nästintill omöjligt att få resning i målet?

Jag har för mig att i Skåne, lämnade åklagaren en bakdörr öppen som kunde användas om offren hittades.

Kroppen kan visa att mannen ljugit, om det som sått tvivel i rätten om hans skuld.

Låt oss hoppas att i dessa svamptider, någon hittar kvinnan.

Chansen att svampplockare hittar en kropp var väl i så fall betydligt större i fjol. Asätande djur i området har nog spridit kroppen över ett stort område.

Om jag har förstått tidningsartiklar rätt så krävs det väl att kroppen grävs ner ganska djupt för att inte djur ska komma åt den. Jag tror att kroppen blev hastigt dold i ett otillgängligt område inom några hundra meter från huset mot Svartedalsvägen/Lundby.
Citera
2011-10-02, 10:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eftersom paret ägnade sig åt rollspel..är det helt uteslutet att FS kan vara en eller flera av hennes "kontakter" på nätet? Eller att en person har flera konton och nick?
Det finns oidentifierade kontakter, och jag utesluter inte att FS är en av dem. Men det är uteslutet att FS är någon av M:s 14 namngivna kontakter i FUP.

Vart vill du komma? Att FS är en nätkontakt som hon har bjudit hem och han då har dödat henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in