• 1
  • 2
2010-08-02, 19:57
Medlem
NitroxXs avatar
Tjenamors!

Nu har jag skt och letat p Flashback och frskt hitta lite info om alkohol och regler om detta i Norge. Jag och ngra polare ska ver ngra dagar nu och vi vet att man fr kpa upp till 22% om man r under 20 (Vi r 19) och jag undrar;

* Var kan man kpa starkl? Gr det endast p motsvarigheten till Systembolaget, Vinmonopolet, eller finns det att f tag i ngon annanstans?
* r det verkligen s dyrt som det verkar? Enligt Vinmonopolets hemsida kostar den billigaste len lite drygt 25 NOK fr en 33cl, allts 31 SEK. Detta r ju hutlst? Men s r det ju Norge ocks.
* Fr man, och isf hur mycket, importera till Norge om man r ver 18? (Lagligt sett)

Tack fr svar!
Citera
2010-08-02, 19:59
Medlem
NaturalBornChillers avatar
man fr vl inte inneha starkl i sverige om man inte r 20+?
Citera
2010-08-02, 20:01
Medlem
lacunas avatar
l och cider som du kan kpa i vanliga butiker ligger p 4,5% eller mindre (18+), resten kper man p vinmonopolet och d mste man vara 20 r.

Edit: Hr hittar du regler om infrsel till Norge http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO
Senast redigerad av lacuna 2010-08-02 kl. 20:05.
Citera
2010-08-02, 20:19
Medlem
NitroxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
man fr vl inte inneha starkl i sverige om man inte r 20+?
Nu var det inte detta som frgades om
Citat:
Ursprungligen postat av lacuna
l och cider som du kan kpa i vanliga butiker ligger p 4,5% eller mindre (18+), resten kper man p vinmonopolet och d mste man vara 20 r.

Edit: Hr hittar du regler om infrsel till Norge http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO
Okej tack d vet jag det iaf. Innebr allts att man kan ta in 5 liter l utan ngra komplikationer.
Citera
2010-08-02, 20:30
Medlem
Jag var i Norge frra ret och p Coop kostade en burk l 35nkr Jag tror att det var mellanl. Innan avresan var jag in p Vinmonopolets hemsida och en burk starkl kostade 40-50nkr. Vad man har hrt r att det r riktigt dyra bter om man torskar i deras tull med fr mycket alkohol.
Citera
2010-08-03, 08:53
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitroxX
Nu var det inte detta som frgades om

Okej tack d vet jag det iaf. Innebr allts att man kan ta in 5 liter l utan ngra komplikationer.

Det kan man. Annars kostar vanlig norsk pilsner (upp till 4,7%) typ 11 NOK fr en flaska s r det inte s att du har en fetish fr just ett precist mrke s kanske till exempel Grans Premium frn Rema1000 r lika bra (ett ganska bra l fr vrigt, en vanlig ljus lager). Importl kostar mer och om du bara dricker Arboga 10,2 s blir det dyrt i Norge... Det som lnar sig att ta med r en BiB vin som r relativt billigt i Sverige.

Jag har fr vrigt aldrig frsttt varfr folk som inte bor hr eller handlar i vanliga norska butiker gillar att skriva hittep i trdar som dessa.
Senast redigerad av Gromgutten 2010-08-03 kl. 08:56.
Citera
2010-08-03, 09:02
Medlem
cheeffs avatar
Ett annat tips r att dra till ngon Rema1000 eller Kiwi-butik och kpa flaskorna p 33cl, 4.5-ish och inte s dyra. Eller nu var det ett tag sedan jag bodde dr men upplevde det inte s dyrt d iaf. Om ni inte vill hlla p och slpa p l allts.
Citera
2011-02-12, 12:08
Medlem
Chillfires avatar
hur lnge har butikerna lov att slja l d? P vardagar r det 20.00 men lrdagar?
Citera
2011-02-14, 15:54
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
hur lnge har butikerna lov att slja l d? P vardagar r det 20.00 men lrdagar?

20.00 mndag till fredag

18.00 p lrdagar

Sndagar fr man inte slja

man fr kpa upp till 4.5 tror jag i butiker om man r 18

och saker som har alkoholprocent upptill 22% p vinmonopolet, resten r 20 rs lder p

p krogar och barer gller samma sak, 20+ fr drinkar

ska man kpa l i norge s kp frn rema eller kiwi, grans r ganska billig och inhemsk l
bare rusbrus r ocks ganska billig(smakar som ouze)
Ringnes gick p 17 nok i hstas, var ganska gott men oskert om det sljs i sdra norge.

som kuriosa kan jag bertta att p norska krogar r det frbjudet att kpa 2 4or shots eller drinkar och blanda ihop dem vid bardisken, man mste g till ett annat bord
Citera
2011-03-05, 03:05
Medlem
miaroses avatar
Aldrig varit in p vinmonopolet. Men len p butikerna r 4,7or. Billigaste 33 gr p 13 NOK (Grans) men smakar och luktar unket. Billigaste 50cl kostar 100 nok ca fr ett sexpack.
Citera
2011-03-06, 06:40
Medlem
ArmeCykels avatar
Jag bor delvis i Norge och dr kan du kpa l och cider upp till 4,7% i vanliga matbutiker. Ska du ha en billig fylla s rekomenderar jag Grans Premium eller Pokal. Ringnes p rd burk r ocks ganska billig, men den smakar nstan som kolsyrat vatten med piss.

Dom frstnmnda r inget dligt l, men ska du ha godare l s rekomenderar jag Nordlandspils, Arctic Beer eller Mack-l p grn burk.

Ska du ha starkare n 4,7% s mste du p Vinmonopolet. Det r som du skriver att drycker ver 22% sljs inte till personer under 20 r. En god dryck under 22% som finns p Vinmonopolet r Fisherstorm. Den har 21,9%. Det finns ven vodka dr som har 21,9% men den smakar logiskt nog jvligt utvattnat.

Annars s r hembrnt ett mycket vanligt frekommande i Norge. Fast det beror ju p vart i Norge du r. I Nord-Norge finns det i var og varannan mans hem. Du kan ju hra dig runt lite nr du kommer dit?
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-03-06 kl. 06:46.
Citera
2011-03-06, 13:14
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Jag bor delvis i Norge och dr kan du kpa l och cider upp till 4,7% i vanliga matbutiker. Ska du ha en billig fylla s rekomenderar jag Grans Premium eller Pokal. Ringnes p rd burk r ocks ganska billig, men den smakar nstan som kolsyrat vatten med piss.

Dom frstnmnda r inget dligt l, men ska du ha godare l s rekomenderar jag Nordlandspils, Arctic Beer eller Mack-l p grn burk.

Ska du ha starkare n 4,7% s mste du p Vinmonopolet. Det r som du skriver att drycker ver 22% sljs inte till personer under 20 r. En god dryck under 22% som finns p Vinmonopolet r Fisherstorm. Den har 21,9%. Det finns ven vodka dr som har 21,9% men den smakar logiskt nog jvligt utvattnat.

Annars s r hembrnt ett mycket vanligt frekommande i Norge. Fast det beror ju p vart i Norge du r. I Nord-Norge finns det i var og varannan mans hem. Du kan ju hra dig runt lite nr du kommer dit?

Dock s finns ringnes,nordlandspils,artic beer och mack-l bara i nordland,troms och finnmarken och ev. nord-trndelag. Vilka sorters inhemsk l som finns i vriga landet vet jag inte, men tror de sljer mer frn regionala bryggerier i Norge. Dock r alla dessa ovannmnda l goda om man gillar ljust l med lite smak
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in