Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-05-13, 10:40
  #37
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jepp. Läst "Mannen som sköt Lucky Luke". https://readcomiconline.li/Comic/The...Full?id=103882
Var nog något år sedan vid det här laget. Upplevde den inte som tillräckligt bra för att läsa om noggrant nu. Snabbläddrar igenom den för att friska upp minnet.
Teckningsstilen är betydligt mer vuxen, ja! Tycker man att Morris lekfulla teckningar personifierade Lucky Luke undrar man vad fan det där är för något... Storyn är precis lika "förvuxad". Ingen Averell som smaskar äpplen eller tänkande hästar som kommenterar handlingen här inte... Hårdkokt dystopisk westernhistoria. Mer likt en tecknad version av en Clint Eastwood-film än ett Lucky Luke-album.
Personligen gillar jag det inte alls.

PS
BTW, det där KAN väl inte vara "fortsättningen" på Lucky Luke officiellt sanktionerat av de som äger rättigheterna till serien? Det MÅSTE vara något slags special "tribute". Annars tappar jag tron på mänskligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Har båda dessa album. Mannen som sköt Lucky Luke är det mycket hög klass på. Bonhomme är en synnerligen god bildberättare, färgläggningen är utsökt, och manuset till detta album är riktigt vasst. Som du skriver är teckningsstilen mer vuxen än den av Morris, och det gäller även själva berättelsen om man jämför med de av Goscinny. Sådant kan riskera att förstöra nöjet att läsa ett sånt här album om en klassisk seriefigur, men så är inte fallet här. Undrar för övrigt om inte Bonhomme har lånat en del från en klassisk westernfilm med John Wayne och Jimmy Stewart dessutom, nämligen Mannen som sköt Liberty Valance. Fast det är länge sedan jag kollade gamla filmer i den här genren nu, så jag kan ha fel här.

Wanted Lucky Luke är lika bra vad gäller bildberättande och färgläggning, men manuset är inte lika vasst som i Bonhommes första Lucky Luke-album.

Tack för era kommentarer och åsikter. Blir nog en läsning om jag kan hitta en billig (begagnad) utgåva eller på biblioteket nästa gång de öppnar (alternativt smygläsa i butik)
Citera
2021-05-14, 22:04
  #38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
PS
BTW, det där KAN väl inte vara "fortsättningen" på Lucky Luke officiellt sanktionerat av de som äger rättigheterna till serien? Det MÅSTE vara något slags special "tribute". Annars tappar jag tron på mänskligheten.
Njae, för fortsättningen står ju Achdé, som tog över tecknandet efter Morris död. Albumen av Bonhomme är snarare ett slags sidospår.

År 1990 grundade Morris sitt eget förlag, Lucky Productions, som sedermera blev Lucky Comics i samarbete med förlaget Dargaud. Lucky Comics är ett dotterförlag till just Dargaud, så vill man ha en chans att ge ut ett Lucky Luke-album torde man behöva gå via Lucky Comics/Dargaud. Bonhomme hade kontakt med Dargaud-redaktören Pauline Mermet, som hade ansvaret för 70-årsfirandet av Lucky Luke, och fick klartecken av henne.

Bonhomme lär ha frågat om han fick låta Lucky Luke vara en rökare, som han ju var en gång tiden. Svaret blev nej. Luke fick rulla en cigarett, men där gick gränsen, för tända den fick han inte. Annars lär det inte ha funnits några direkta förbud om vad Bonhomme fick eller inte fick göra (fast som ofta är fallet hade redaktören ett visst inflytande i den s.k. kreativa processen).

Om du ska läsa nya album är väl de som är tecknade av Achdé ett säkrare kort, då de är mer trogna mot klassikerna av Morris och Goscinny. Fast att få se Luke tända en cigarett igen lär ju inte hända.
Citera
2021-11-20, 21:41
  #39
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det utgår jag ifrån. König har väl aldrig gjort något som INTE har homo-tema? Hade gärna lyssnat på intervjun om jag kunnat tyska. Gillar Königs serier även om jag är hetero. Lucky Luke i Königs homoparodi-tappning har potential att bli skitkul!
Ralf Königs Lucky Luke-album bjuder på gamla bekantingar som Calamity Jane och bröderna Dalton. Man får se Lucky Luke i skäggstubb, visandes sina bröstvårtor, vilket han inte gör i de vanliga albumen. "As a child, I used to add nipples to Lucky Luke", säger König i en intervju. Man får återigen se Lucky Luke med en cigarett i munnen -- en chokladcigarett, som Lucky Luke sen avstår ifrån efter att Jolly Jumper har sagt sitt. König hade förresten inte mycket att välja på, eftersom förlaget förbjöd honom att låta Lucky Luke röka cigaretter. Homotemat kan möjligen en och annan läsare störa sig på, men det är annars rätt uppenbart att König inte är ute efter att provocera här. Ett tämligen snällt album på det stora hela, där König inte tar ut svängarna alltför mycket.
Citera
2021-11-21, 02:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Homotemat kan möjligen en och annan läsare störa sig på, men det är annars rätt uppenbart att König inte är ute efter att provocera här. Ett tämligen snällt album på det stora hela, där König inte tar ut svängarna alltför mycket.

König har väl egentligen aldrig varit en "provokatör" i ordets rätta bemärkelse heller. Jag nämnde ju redan innan att jag gillar König trots att jag är hetero, och om man INTE fastnar i att bli moraliskt upprörd av det konstanta bögandet i hans serier så ser man att det mitt i homosexet finns massor av humor, värme och medmänsklighet.

Men med det sagt är han ändå onekligen som roligast när han fräser på ordentligt med sin extrema gayvärld där bögeriet upphöjs till självklar norm i samhället! Kontrasten till den riktiga världen utanför blir väldigt dråplig IMHO.
Man får försöka läsa Königs LL-version då. Borde väl inte vara några problem att sätta på något närliggande biblioteks lista på inköpsförslag så här i moderna HBTQ-tider.
Citera
2021-11-21, 09:35
  #41
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
König har väl egentligen aldrig varit en "provokatör" i ordets rätta bemärkelse heller. Jag nämnde ju redan innan att jag gillar König trots att jag är hetero, och om man INTE fastnar i att bli moraliskt upprörd av det konstanta bögandet i hans serier så ser man att det mitt i homosexet finns massor av humor, värme och medmänsklighet.

Men med det sagt är han ändå onekligen som roligast när han fräser på ordentligt med sin extrema gayvärld där bögeriet upphöjs till självklar norm i samhället! Kontrasten till den riktiga världen utanför blir väldigt dråplig IMHO.
Man får försöka läsa Königs LL-version då. Borde väl inte vara några problem att sätta på något närliggande biblioteks lista på inköpsförslag så här i moderna HBTQ-tider.
König understryker att han varken är moralist eller aktivist (för HBTQ), och att han gällande sitt Lucky Luke-album inte hyste någon vilja att vara provokativ.
With this Lucky Luke, I never wanted to be provocative. I don’t care that people are shocked to see two gay cowboys. I have never been an activist for the cause [LGBT]. I have nothing against the fact that there may be a positive side effect with a somewhat emancipatory approach. But I never had, in my books, the ambition to have a moralizing echo. I think my stories are popular because I do what I want to do, what I love and it shows. In this case, I am homosexual, my characters are homosexual, it is just like that. I think the audience perceives the pleasure I take in imagining and drawing the stories. People like to find good storytelling, dialogue, and jokes. There is no activism in this area.
Däremot låter han oss förstå att det inte var helt oproblematiskt att vara bög i Straight Gulch, där det inte bara var tvätten som blev hängd.

I tryckt format finns albumet än så länge bara på tyska, men den digitala versionen på engelska släpptes för fyra dagar sedan på Europe Comics.
Citera
2021-11-22, 02:02
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
König understryker att han varken är moralist eller aktivist (för HBTQ), och att han gällande sitt Lucky Luke-album inte hyste någon vilja att vara provokativ.
With this Lucky Luke, I never wanted to be provocative. I don’t care that people are shocked to see two gay cowboys. I have never been an activist for the cause [LGBT]. I have nothing against the fact that there may be a positive side effect with a somewhat emancipatory approach. But I never had, in my books, the ambition to have a moralizing echo. I think my stories are popular because I do what I want to do, what I love and it shows. In this case, I am homosexual, my characters are homosexual, it is just like that. I think the audience perceives the pleasure I take in imagining and drawing the stories. People like to find good storytelling, dialogue, and jokes. There is no activism in this area.
Däremot låter han oss förstå att det inte var helt oproblematiskt att vara bög i Straight Gulch, där det inte bara var tvätten som blev hängd.

Mmm, kan bara hålla med. Precis den uppfattning jag fått om König. Visst ser vissa rött över det faktum att det handlar om bögar, men i grund och botten skapar König bara skojiga serier som råkar handla om gayvärlden av den enkla orsaken att han själv är homosexuell och skriver från sitt perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
I tryckt format finns albumet än så länge bara på tyska, men den digitala versionen på engelska släpptes för fyra dagar sedan på Europe Comics.
BORDE väl bli översatt till svenska tycker jag. Har inte koll på hur pass intressant König är på den svenska marknaden numera. Länge sedan jag såg ett album av honom när jag tänker efter...

Får mig också att fundera vidare. Kanske värt en egen tråd i forumet, vi är redan sorglig OT som diskuterar König i en LL-tråd... Men hur är marknaden öht numera för seriealbum? TIDNINGARNA, typ Kalle Anka, Seriemagasinet och Fantomen brottas ju med minst halverade upplagor, ofta ännu större tapp. Men albumen då? Då undrar jag alltså över både vanliga Asterix, Smurferna, Blueberry o d samt mer speciella album som dagens motsvarighet till Socker-Conny, Wollinsky eller varför inte just König?
Citera
2022-10-20, 00:06
  #43
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ralf König ska ge ut ett Lucky Luke-album. Här är en intervju med König om det hela (på Königs modersmål).

https://srv.deutschlandradio.de/dlf-...udio_id=906876
Cobolt Förlag ger ut Ralf Königs Lucky Luke-album nästa år:

https://www.bokus.com/bok/9789180580...-maskrosdalen/
Citera
2022-10-23, 00:10
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Cobolt Förlag ger ut Ralf Königs Lucky Luke-album nästa år:

https://www.bokus.com/bok/9789180580...-maskrosdalen/

Och kan ni bara inte bärga er så går det att läsa den på engelska på nätet redan nu!
https://readcomiconline.li/Comic/Luc...PB?id=190629#1
Och det har man ju naturligtvis gjort. Läst den alltså. Så vad tycks? Tja, OK. Inte direkt Königs bästa IMHO. Men fullt läsvärd. Däremot framhäver de här pastischerna på LL så tydligt vilken världsmästare på serier Goscinny faktiskt var! Särskilt i samarbetet med duktiga tecknare. En svaghet, eller vad man ska säga..., hos Köning är en rätt kluddig tecknarstil som kan reta anhängare av "Den klara linjen". Berglin korsat med Wolinski ungefär... Funkar bättre på snabba gags än på en lite finstämdare längre albumhistoria som det här.
Storyn då? Jo då, homosexualitet i fokus som vanligt när König är i farten. Om LL själv dras in på "den andra planhalvan" eller inte får ni upptäcka själva! :P
Roligast i mitt tycke (det är alltså INTE ett album där man sitter och fnissar högt hela tiden) är indianerna Sitting Butch och Buffalo Bitch. Funderar som bäst på om de har någon motsvarighet i de riktiga LL-albumen. Tycker mig känna igen skämtet där stenansiktet Sitting Butch inte rör en min när hon påstår att hennes hjärta hoppar som en ung märr vid åsynen av Calamity Jane...
Calamity Jane och rollfigurer från original-albumen, ja. Det är instoppat ett par av dessa. Calamity integreras fint i historien medan t ex Daltons känns rätt malplacerade som de porträtteras i sammanhanget. Känns mest som om de bara var tvungna att vara med i en LL-hyllning.
Hela albumet är något av ett ihopkok på företeelser från historien. Antar t ex att huvudpersonernas namn Bud och Terry kommer direkt från Bud Spencer och Terence Hill. Att herr Sprüngli ska starta upp produktionen av finaste schweiziska chokladen i Amerika är ju också ett kul skämt för oss som gillar choklad lika mycket som serier.
Så läs den för allt i världen! Men följ gärna upp med några klassiska König-album också. De är ännu några snäpp bättre!
Citera
2023-09-04, 08:30
  #45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ja, "Maskrosdalen" är läsvärd.
Gillar när Lucky Luke berättar att han har slutat med grässtrå mellan tänderna och att Jully Jumper anser att choklad-cigaretter triggar röksuget.
Kul också att Lucky Luke ångerfullt berättar om kusinerna Daltons öden.
__________________
Senast redigerad av Man-At-Arms 2023-09-04 kl. 08:32.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback