2021-04-17, 13:35
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Notera att på överkroppen är Lucky Luke klädd i belgiska flaggans färger, med svart väst, gul skjorta och röd halsduk. Det är nog ingen tillfällighet.
Nej, kanske inte.
Citera
2021-04-17, 13:47
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Nej, kanske inte.
Visste att jag hade sett det någonstans någon gång.
Morris is effectively the best-selling Flemish comic artist in the world! He is also one of the few Flemish comic artists to actually enjoy a truly international career. Morris was also a true Belgian patriot. He deliberately gave Lucky Luke an outfit which looks like the colours of the Belgian flag (black, yellow, red).
https://www.lambiek.net/artists/m/morris.htm
Citera
2021-04-17, 16:52
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Visste att jag hade sett det någonstans någon gång.
Morris is effectively the best-selling Flemish comic artist in the world! He is also one of the few Flemish comic artists to actually enjoy a truly international career. Morris was also a true Belgian patriot. He deliberately gave Lucky Luke an outfit which looks like the colours of the Belgian flag (black, yellow, red).
https://www.lambiek.net/artists/m/morris.htm
Intressant.
Jag har ju aldrig tänkt på saken (kanske på grund av att jag inte har tänkt på vilka färger den belgiska flaggan har).
Senast redigerad av Chrisma 2021-04-17 kl. 17:31.
Citera
2021-04-19, 11:53
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ralf König ska ge ut ett Lucky Luke-album. Här är en intervju med König om det hela (på Königs modersmål).

https://srv.deutschlandradio.de/dlf-audiothek-audio-teilen.3265.de.html?mdm:audio_id=906876

Vad kan man förvänta sig här? Ett Lucky Luke-album med homotema?
Jag kan ju påminna om att det fanns en homosexuell karaktär redan i "Lucky Lukes fästmö".
Visst, det är sant att ingen säger det rakt ut.
Och man förstod väl inte som barn varför damfrisören tyckte att det var så trevligt med en stad full med ensamma män.
Som vuxen är det dock svårt att missa antydningarna...
Senast redigerad av Chrisma 2021-04-19 kl. 12:15.
Citera
2021-05-12, 22:48
Medlem
schizophrenias avatar
Inte utan att man blev förvånad under dagens avsnitt av SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt, när det började högläsas ur Lucky Luke-albumet Jesse James. Har sällan känt mig mer säker på verkets namn och dess upphovsmän som denna gång. De båda tävlande lagen imponerade dock inte under denna del av programmet.
Citera
2021-05-12, 23:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Inte utan att man blev förvånad under dagens avsnitt av SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt, när det började högläsas ur Lucky Luke-albumet Jesse James. Har sällan känt mig mer säker på verkets namn och dess upphovsmän som denna gång. De båda tävlande lagen imponerade dock inte under denna del av programmet.

Nej, det var rent svagsint dilleri kring Walt Disney (!), Don Rosa och vad det nu var, trots att Daniel Sjölin tydligen som ensam tävlande åtminstone läst serien en gång. Men Eva Beckman behandlade den ganska respektfullt men kunde kanske ha klämt ur sig något om Goscinnys övriga gärning.
Citera
2021-05-12, 23:42
Moderator
Popesizes avatar
Apropå Lucky Luke
-Upptäckte häromdagen att en Matthieu Bonhomme har börjat skriva nya Lucky Luke-äventyr "Mannen som sköt Lucky Luke" och "Wanted"

Någon som läst dessa? Teckningsstilen känns lite mer "vuxen" än de gamla hederliga albumen av Morris.
Gäller detta även stilen på berättelserna, eller är de lika crazy som förut?
Citera
2021-05-13, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Apropå Lucky Luke
-Upptäckte häromdagen att en Matthieu Bonhomme har börjat skriva nya Lucky Luke-äventyr "Mannen som sköt Lucky Luke" och "Wanted"

Någon som läst dessa? Teckningsstilen känns lite mer "vuxen" än de gamla hederliga albumen av Morris.

Jepp. Läst "Mannen som sköt Lucky Luke". https://readcomiconline.li/Comic/The-Man-Who-Shot-Lucky-Luke/Full?id=103882
Var nog något år sedan vid det här laget. Upplevde den inte som tillräckligt bra för att läsa om noggrant nu. Snabbläddrar igenom den för att friska upp minnet.
Teckningsstilen är betydligt mer vuxen, ja! Tycker man att Morris lekfulla teckningar personifierade Lucky Luke undrar man vad fan det där är för något... Storyn är precis lika "förvuxad". Ingen Averell som smaskar äpplen eller tänkande hästar som kommenterar handlingen här inte... Hårdkokt dystopisk westernhistoria. Mer likt en tecknad version av en Clint Eastwood-film än ett Lucky Luke-album.
Personligen gillar jag det inte alls.

PS
BTW, det där KAN väl inte vara "fortsättningen" på Lucky Luke officiellt sanktionerat av de som äger rättigheterna till serien? Det MÅSTE vara något slags special "tribute". Annars tappar jag tron på mänskligheten.
Senast redigerad av Gissa vem 2021-05-13 kl. 05:19.
Citera
2021-05-13, 05:14
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Apropå Lucky Luke

Har båda dessa album. Mannen som sköt Lucky Luke är det mycket hög klass på. Bonhomme är en synnerligen god bildberättare, färgläggningen är utsökt, och manuset till detta album är riktigt vasst. Som du skriver är teckningsstilen mer vuxen än den av Morris, och det gäller även själva berättelsen om man jämför med de av Goscinny. Sådant kan riskera att förstöra nöjet att läsa ett sånt här album om en klassisk seriefigur, men så är inte fallet här. Undrar för övrigt om inte Bonhomme har lånat en del från en klassisk westernfilm med John Wayne och Jimmy Stewart dessutom, nämligen Mannen som sköt Liberty Valance. Fast det är länge sedan jag kollade gamla filmer i den här genren nu, så jag kan ha fel här.

Wanted Lucky Luke är lika bra vad gäller bildberättande och färgläggning, men manuset är inte lika vasst som i Bonhommes första Lucky Luke-album.
Citera
2021-05-13, 05:31
Medlem
schizophrenias avatar
Ser att min åsikt om Bonhommes album går stick i stäv med Gissa vems. Kan väl tillägga då att den som uppskattar Émile Bravos mer "vuxna" version av Spirou och Nicke nog kan komma att gilla Bonhommes version av Lucky Luke också. Det finns humor i såväl Bravos som Bonhommes album, men mer subtil och lågmäld sådan än i originalalbumen om Spirou respektive Lucky Luke.
Citera
2021-05-13, 05:54
Medlem
Då får väl jag i min tur tillägga att det är skönt att folk är fria att tycka vad de vill om så´nt här. Samt att även "Wanted; Lucky Luke" finns på readcomicsonline: https://readcomiconline.li/Comic/Wanted-Lucky-Luke/Full?id=183466

Snackar vi humorn i albumen tycker jag det roligaste var att återse Morris karikatyr på sin kollega Goscinny i Bonhommes tappning! (Yes, jag skummade igenom "Wanted" också nu.)
Citera
2021-05-13, 09:29
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Apropå Lucky Luke

För recensioner av de två albumen, se t.ex.

https://smorkin.wordpress.com/2016/04/08/mannen-som-skot-lucky-luke/

https://smorkin.wordpress.com/2021/05/05/wanted-lucky-luke/

http://www.shazam.se/2021/05/12/lucky-luke-av-matthieu-bonhomme/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in