Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-31, 22:40
  #13
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför inte istället svara på frågan; varför finns Gudslängtan?

Det gör den inte. Det finns en medfödd mänsklig nyfikenhet, en törst efter kunskap och förståelse, vilket är självklart. Gudslängtan har inget med saken att göra, jag förstår inte ens vad gud innebär, något utan definition, utan substans. Man kan icke bevisa icke-existensen, för att en mall för vad dess existens skulle innebära inte heller finns.

Kunskapstörst, inte gudslängtan. Förstår man inte, är man obildad, så blir infantila tankar (för det är vad de är, en otränad hjärna kan inte skapa abstraktioner och koncept som en tränad kan.) ett alster av sin hjärna. En obildad och outvecklad hjärna bildar tankar och får funderingar som är outvecklade och oigenomtänka, deras hjärna tillåter inget annat, tankar blir då precis som deras hjärnor tillåter, outvecklade och oigenomtänkta.

Menar inte det som något elakt, bara att de är bara inte kapabla till något mer.

Gud, något utan substans, något man inte kan ta på, något som ingen kan förklara, något som saknar definition, något som inte går att bevisa, något som är irrationellt, arrogant och självcentrerat. Man måste vara lite megalomanisk om man tror på gud, eller bara mindre intelligent.
Citera
2010-07-31, 22:42
  #14
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varsågod:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet




Och som sagt, hur förklarar du faktumet att lejonparten av jordens befolkning vill tillbaka Hem till Gud efter detta korta jordeliv?

Du citerade min buggpost som kom iväg av någon konstig anledning.

I vilket fall, de längtar till sina fantasier för att de är A; mentalt svaga. B; korkade. C; mentalt svaga, korkade och obildade.
Citera
2010-07-31, 22:55
  #15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Om det finns en gudslängtan, har vi då ett fritt val att tro på gud eller inte?
Varför känner inte jag någon gudslängtan när du gör det, vill gud inte att jag ska tro på honom?

Att jag längtar efter rosa enhörningar betyder inte att det finns rosa enhörningar.

Givetvis är det fritt upp till dig ifall du vill tillbaka Hem till Gud eller inte...

Därför som du skänktes den Gudagivna fria viljan, att välja om du vill bejaka eller förneka Gud!
Citera
2010-07-31, 22:57
  #16
Medlem
Matees avatar
vadå gudalängtan. jag har aldrig känt någon sådan vad jag vet.

dock har jag accepterat att jag kommer dö någon dag.

kan det finnas ett samband kanske ?
Citera
2010-07-31, 22:58
  #17
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Givetvis är det fritt upp till dig ifall du vill tillbaka Hem till Gud eller inte...

Därför som du skänktes den Gudagivna fria viljan, att välja om du vill bejaka eller förneka Gud!

Du tycker inte att det är "orättvist" att du har en gudslängtan när jag inte har det?
Citera
2010-07-31, 22:58
  #18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehr
Jag behöver inte förklara mig inför ett påstående som saknar substans. Det finns ingen "Guds-längtan" så som du vill se det. Du har som en misslyckad individ ett behov av att känna dig speciell så då har du hittat på dina egna mål som bygger på nonsens. Det är allt.

Om majoriteten av jordens befolkning verkligen ville/vill till Gud så kan dessa ha kastat sig ner ifrån ett berg för evigheter sedan. En guds-längtan så som du beskriver det innefattar en strävan efter att vilja dö och det är ut ett "evolutionistiskt" perspektiv nonsens så våran existens primära syfte är först och främst att just existera, d.v.s leva...

Projicera inte dina egna ogrundade uppfattningar om hur världen ser ut och ta dem för sanningen när du ska bygga dina fortsatta argument på dessa.

Som jag nämnde tidigare, finns ingen "Guds-längtan". Du har ett behov av att rättfärdiga dig själv, ungefär på samma sätt som man brände frugan tillsammans med gubben när han dog i Indien, eller när kvinnor i muslimska länder våldtas och ändå så betraktas kvinnorna som förövarna i sammanhangen. Allt handlar om att rättfärdiga nonsens som man ur ett rationellt perspektiv inte kan rättfärdiga för sina medmänniskor varvid man vänder sig till auktoritetsbegreppet. Klassiskt och evigt närvarande auktoritetsbegrepp som alltid varit närvarande inom människan och dennes psyke.

No more, no less....

Var har du fått det ifrån att SJÄLVMORD för en tillbaka till Gud?

Självmord är ju bland de värsta synderna man kan begå...

Projicera inte dina egna ogrundade uppfattningar om hur världen ser ut och ta dem för sanningen när du ska bygga dina fortsatta argument på dessa!
Citera
2010-07-31, 23:01
  #19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Det gör den inte. Det finns en medfödd mänsklig nyfikenhet, en törst efter kunskap och förståelse, vilket är självklart. Gudslängtan har inget med saken att göra, jag förstår inte ens vad gud innebär, något utan definition, utan substans. Man kan icke bevisa icke-existensen, för att en mall för vad dess existens skulle innebära inte heller finns.

Kunskapstörst, inte gudslängtan. Förstår man inte, är man obildad, så blir infantila tankar (för det är vad de är, en otränad hjärna kan inte skapa abstraktioner och koncept som en tränad kan.) ett alster av sin hjärna. En obildad och outvecklad hjärna bildar tankar och får funderingar som är outvecklade och oigenomtänka, deras hjärna tillåter inget annat, tankar blir då precis som deras hjärnor tillåter, outvecklade och oigenomtänkta.

Menar inte det som något elakt, bara att de är bara inte kapabla till något mer.

Gud, något utan substans, något man inte kan ta på, något som ingen kan förklara, något som saknar definition, något som inte går att bevisa, något som är irrationellt, arrogant och självcentrerat. Man måste vara lite megalomanisk om man tror på gud, eller bara mindre intelligent.

Megalomani och självcentrering att sätta vår Skapare i centrum istället för sig själv?

Märker du inte hur dumt det låter?
Citera
2010-07-31, 23:03
  #20
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Du citerade min buggpost som kom iväg av någon konstig anledning.

I vilket fall, de längtar till sina fantasier för att de är A; mentalt svaga. B; korkade. C; mentalt svaga, korkade och obildade.

Starkt och bildat att tro att universum trollat fram sig själv från tomma intet och sprängt sig själv i bitar likt en självmordsbombare (Big Bluff), och att tro att Liv kan ploppa fram från icke-liv (emolutionen)?

Herre min Skapare...
Citera
2010-07-31, 23:05
  #21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matee
vadå gudalängtan. jag har aldrig känt någon sådan vad jag vet.

dock har jag accepterat att jag kommer dö någon dag.

kan det finnas ett samband kanske ?

Vad i Herrens Namn är det som får dig att tro att DU dukar under, bara för att ditt förgängliga fysiska skal gör det?

Vi själar kan inte dö, enär vi är odödliga till vårt väsen!

DÖDEN är en ILLUSION!
Citera
2010-07-31, 23:06
  #22
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Var har du fått det ifrån att SJÄLVMORD för en tillbaka till Gud?

Självmord är ju bland de värsta synderna man kan begå...

Projicera inte dina egna ogrundade uppfattningar om hur världen ser ut och ta dem för sanningen när du ska bygga dina fortsatta argument på dessa!

Då kan dem låta sig knuffas ner ifrån berget. Huruvida självmord är en "synd" eller ej kan du ta i dina teologiska trådar. Döden för en till Gud, vad, hur eller vem denne Gud är en annan sak.

Jag ser ingen kritik mot det jag sagt, bara en repetition utav nonsens och en felaktig kopiering utav det jag skrev kring att bygga argument på ogrundade uppfattningar. Döden leder en till Gud. Har människan en strävan efter Gud så bör en strävan efter döden vara det man söker. Resten är bara semantik...

Som sagt, du faller på eget grepp. Du kommer med odefinierade begrepp och ogrundade teser och tror att du har en diskussion. Bara tomma floskler är det du bidrar med här. Strävan efter Gud är konsekvent strävan efter döden, med det förhållningssättet så skulle en massmördare vara den bästa sortens människa eftersom denne på egen uppoffring skickar alla "guds-längtande" individer till Gud.

Jag tror jag framfört min poäng dock, finns som sagt ingen "guds-längtan" bara ett behov av en personlig och självkonstruerad auktoritet som ska rättfärdiga ens person därför att samhället i helhet inte gör det.

Det finns lika mycket ett "evolutionär guds-längtan" ungefär lika mycket som det finns en "evolutionär Batman-längtan"...
__________________
Senast redigerad av Mehr 2010-07-31 kl. 23:09.
Citera
2010-07-31, 23:07
  #23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Du tycker inte att det är "orättvist" att du har en gudslängtan när jag inte har det?

Jag hade inte heller det för ett antal år sedan...innan jag kom till insikt...och även DU kan komma till insikt...aldrig försent!
Citera
2010-07-31, 23:10
  #24
Medlem
Matees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad i Herrens Namn är det som får dig att tro att DU dukar under, bara för att ditt förgängliga fysiska skal gör det?

Vi själar kan inte dö, enär vi är odödliga till vårt väsen!

DÖDEN är en ILLUSION!



hur vet vi att vi har själar? vi vet inget om något liv efter döden. vi vet att våra kroppar förmultnar.

de finns inget som tyder på att vi skulle bestå av något annat än det fysiska. dock är de en fin tanke som jag förstår att folk vill hålla sig till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback