Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-31, 19:16
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
.
LÄNGTAN EFTER GUD, HUR GÅR DEN IHOP MED EVOLUTIONSTEORIN ?

VAD SKULLE VARA DE EVOLUTIONÄRA FÖRDELARNA ?



http://blogg.aftonbladet.se/snillebl...ara-fordelarna


Att människan har andliga behov, att hon kan känna Gudslängtan och längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen, bevisar ju de facto att vi inte är en produkt av nån flummig inbillad evolution!

Gudslängtan är något som är evigt inneboende i oss själar, alltså inget som kan ha evolverat fram, eftersom det inte finns några materiella evolutionära fördelar med Gudslängtan, Gudskärlek!


Varifrån kommer människans Gudslängtan och hennes sökande efter en mening med sitt liv?

Varför upplever så många människor lidande, sjukdom och död som onaturliga, om dessa företeelser är en naturlig del av evolutionen?



Vad säger ni evolutionstroende?

Varför finns Gudslängtan?

Varför finns andliga behov?




.
Citera
2010-07-31, 19:19
  #2
Medlem
Blacknesss avatar
Gudslängtan som du kallar det kallar jag dödsångest.
Citera
2010-07-31, 19:21
  #3
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Gudslängtan som du kallar det kallar jag dödsångest.

Man längtar efter att dö?

1. Atomer kan väl inte dö?

2. Atomer kan väl inte längta?

Citera
2010-07-31, 19:53
  #4
Medlem
Blacknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Man längtar efter att dö?

1. Atomer kan väl inte dö?

2. Atomer kan väl inte längta?


Nej att man fantiserar ihop en historia om något övernaturligt bara för att man rädd för att det ska vara svart när du ligger i graven. Viss skillnad i orden längtan och ångest.

1. Atomer kan "dö". De kan sönderfalla, klyvas osv. Tror du måste definiera vad döden är först. Totalt stillastående är iaf min definition av döden och den går ganska enkelt att uppfylla. -273.15 grader celsius.

2. Atomer kan "längta". De strävar alltid efter att ha sitt yttersta skal uppfyllt med elektroner och när de väl har de så kommer de inte att ge upp sina elektroner. Människan är dessutom en väldigt komplicerad molekyl som inte kan liknas vid en atom. Två atomer tillsammans kan bli något som de aldrig skulle kunna bli på ensam hand.
Citera
2010-07-31, 20:13
  #5
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
wall of text

Och han lyckas igen. Jag kanske också ska också börja ljuga och häva ur mig felaktiva påståenden, då kan man "diskutera" med såna som dig.

När jag läser dina trådar och inlägg så ser jag bara infantila argument och och en väldigt tydlig oförståelse för hur evolution fungerar.

Världen skulle vara så mycket lättare om vi alla var mentalt svaga och trodde på metafysik och bara gav upp rationellt tänkande och förnuft. Men nu finns det intelligenta, utbildade, rationella och förnuftiga människor i denna värld, du är inte en av dem.

Denna tråd går för övrigt inte att diskutera då den inte har något vettigt diskussionsunderlag, bara kvasi-diskussionsunderlag baserade på falska påståenden.
__________________
Senast redigerad av ceteru 2010-07-31 kl. 20:15. Anledning: syftningsfel.
Citera
2010-07-31, 21:59
  #6
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Nej att man fantiserar ihop en historia om något övernaturligt bara för att man rädd för att det ska vara svart när du ligger i graven. Viss skillnad i orden längtan och ångest.

1. Atomer kan "dö". De kan sönderfalla, klyvas osv. Tror du måste definiera vad döden är först. Totalt stillastående är iaf min definition av döden och den går ganska enkelt att uppfylla. -273.15 grader celsius.

2. Atomer kan "längta". De strävar alltid efter att ha sitt yttersta skal uppfyllt med elektroner och när de väl har de så kommer de inte att ge upp sina elektroner. Människan är dessutom en väldigt komplicerad molekyl som inte kan liknas vid en atom. Två atomer tillsammans kan bli något som de aldrig skulle kunna bli på ensam hand.

Svart?

Ligger i graven?

För att kunna uppleva svart, så måste man existera!

Det är bara vårt fysiska skal, kroppen, som grävs ner i marken!

Vi själva, själen/livet/individen/anden, kilar givetvis vidare, för att skaffa oss en ny kropp i vårt nästa liv!
Citera
2010-07-31, 22:00
  #7
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Och han lyckas igen. Jag kanske också ska också börja ljuga och häva ur mig felaktiva påståenden, då kan man "diskutera" med såna som dig.

När jag läser dina trådar och inlägg så ser jag bara infantila argument och och en väldigt tydlig oförståelse för hur evolution fungerar.

Världen skulle vara så mycket lättare om vi alla var mentalt svaga och trodde på metafysik och bara gav upp rationellt tänkande och förnuft. Men nu finns det intelligenta, utbildade, rationella och förnuftiga människor i denna värld, du är inte en av dem.

Denna tråd går för övrigt inte att diskutera då den inte har något vettigt diskussionsunderlag, bara kvasi-diskussionsunderlag baserade på falska påståenden.

Varför inte istället svara på frågan; varför finns Gudslängtan?
Citera
2010-07-31, 22:17
  #8
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför inte istället svara på frågan; varför finns Gudslängtan?

Finns ingen Guds-längtan. Bara behov av att vilja känna sig speciell och det uttrycker sig på olika sätt. Men det finns ingen "Guds-längtan" som uppkommit ur ett "evolutionistiskt" håll. Religion och Gud är inget annat än ett försök till ett auktoritetsargument med hänvisning till Gud X och dennes perfektion och att den då främjar ett visst kulturellt levnadsmönster/dogma.

Inget nytt under solen som sagt, någon Guds-längtan finns som sagt inte. Att du kanske som individ har det har nog mer att göra att du är misslyckad som person och extremt obildad varvid du vill upphöja dig enligt andra livsregler varvid du vänder dig till någon form av "kvasi-spiritualism". Olika människor använder sig av olika regler för att definiera gott och ont. Vanligtvis dock så använder folk sunt förnuft och rationellt tänkande men sen finns det också religiösa människor som kryddar tillvaron med lite vansinne, det är allt...

Personligen tror jag inte majoriteten utav de flesta religiösa användare här på FB verkligen tror på något överhuvudtaget, en återkommande retorik är att alla dessa användare bara vill känna sig speciella i andras ögon samtidigt som de själva vill sätta upp reglerna enligt deras egna kriterier om när någon ska sänkas respektive upphöjas på ett piedestal.

Din trådstart är annars diffus och flummig så jag vet inte exakt hur du nu vill att vi andra ska tolka en "guds-längtan" men jag tar det som att individer skulle ha ett behov av att tro på gud/gudar. Men detta behov kan mycket väl sammanfalla i en större kategori som jag tidigare nämnde. Skillnaden är väl dock att när en någon har ett "behov" av att lära sig spela piano så komponerar allt som oftast dessa individer något vackert. Än idag har jag inte snubblat på något som jag ansett gynnat mig som individ eller medlem av ett större samhälle när jag närmar mig ämnet kring religion.

Men för att skita ner din tråd så att du förstår hur dum du är. Hur förklarar du "anti-gud längtan" ur ett "evolutionistiskt perspektiv?

Ja, om det inte framförts tillräckligt väl här nu vad jag menar så tvekar jag att polletten faller på plats. Fast å andra sidan, det är ju DoÅ jag talar med, tidernas största FB-troll...
__________________
Senast redigerad av Mehr 2010-07-31 kl. 22:26.
Citera
2010-07-31, 22:25
  #9
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehr
Finns ingen Guds-längtan. Bara behov av att vilja känna sig speciell och det uttrycker sig på olika sätt. Men det finns ingen "Guds-längtan" som uppkommit ur ett "evolutionistiskt" håll. Religion och Gud är inget annat än ett försök till ett auktoritetsargument med hänvisning till Gud X och dennes perfektion och att den då främjar ett visst kulturellt levnadsmönster/dogma.

Inget nytt under solen som sagt, någon Guds-längtan finns som sagt inte. Att du kanske som individ har det har nog mer att göra att du är misslyckad som person och extremt obildad varvid du vill upphöja dig enligt andra livsregler varvid du vänder dig till någon form av "kvasi-spiritualism"

Finns ingen Gudslängtan?

Hur förklarar du då att lejonparten av jordens befolkning vill till Gud efter detta korta jordeliv?
Citera
2010-07-31, 22:27
  #10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Det gör den inte. Det finns en medfödd mänsklig nyfikenhet, en törst efter kunskap och förståelse, vilket är självklart. Gudslängtan har inget med saken att göra, jag förstår inte ens vad gud innebär, något utan definition, utan

Varsågod:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet




Och som sagt, hur förklarar du faktumet att lejonparten av jordens befolkning vill tillbaka Hem till Gud efter detta korta jordeliv?
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2010-07-31 kl. 22:31.
Citera
2010-07-31, 22:33
  #11
Medlem
jäjgs avatar
Om det finns en gudslängtan, har vi då ett fritt val att tro på gud eller inte?
Varför känner inte jag någon gudslängtan när du gör det, vill gud inte att jag ska tro på honom?

Att jag längtar efter rosa enhörningar betyder inte att det finns rosa enhörningar.
Citera
2010-07-31, 22:33
  #12
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Finns ingen Gudslängtan?

Hur förklarar du då att lejonparten av jordens befolkning vill till Gud efter detta korta jordeliv

Jag behöver inte förklara mig inför ett påstående som saknar substans. Det finns ingen "Guds-längtan" så som du vill se det. Du har som en misslyckad individ ett behov av att känna dig speciell så då har du hittat på dina egna mål som bygger på nonsens. Det är allt.

Om majoriteten av jordens befolkning verkligen ville/vill till Gud så kan dessa ha kastat sig ner ifrån ett berg för evigheter sedan. En guds-längtan så som du beskriver det innefattar en strävan efter att vilja dö och det är ut ett "evolutionistiskt" perspektiv nonsens så våran existens primära syfte är först och främst att just existera, d.v.s leva...

Projicera inte dina egna ogrundade uppfattningar om hur världen ser ut och ta dem för sanningen när du ska bygga dina fortsatta argument på dessa.

Som jag nämnde tidigare, finns ingen "Guds-längtan". Du har ett behov av att rättfärdiga dig själv, ungefär på samma sätt som man brände frugan tillsammans med gubben när han dog i Indien, eller när kvinnor i muslimska länder våldtas och ändå så betraktas kvinnorna som förövarna i sammanhangen. Allt handlar om att rättfärdiga nonsens som man ur ett rationellt perspektiv inte kan rättfärdiga för sina medmänniskor varvid man vänder sig till auktoritetsbegreppet. Klassiskt och evigt närvarande auktoritetsbegrepp som alltid varit närvarande inom människan och dennes psyke.

No more, no less....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback