Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-30, 12:48
  #1
Medlem
Magnanimitys avatar
Jag håller på och byter grafikkort i min dator och har fastnat vid en grej. Jag fattar helt enkelt inte om jag ska dra två sladdar från nätaggregatet till kortets två 6-pin anslutningar, eller om jag ska använda mig av de båda 6-pin anslutningarna som finns på samma sladd?
Citera
2010-07-30, 13:10
  #2
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Jag håller på och byter grafikkort i min dator och har fastnat vid en grej. Jag fattar helt enkelt inte om jag ska dra två sladdar från nätaggregatet till kortets två 6-pin anslutningar, eller om jag ska använda mig av de båda 6-pin anslutningarna som finns på samma sladd?

Ska nog funka med de 2 som sitter på samma sladd. Tex så kan du koppla på flera sata-diskar på en sladd med flera såna anslutningar, så jag kan inte se varför det inte ska funka med pci-e?!

Gissar att tillverkaren av nätagget gjort det för att minimera kabeldragningen och göra det enkelt för konsumenten
Citera
2010-07-30, 13:26
  #3
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Ska nog funka med de 2 som sitter på samma sladd. Tex så kan du koppla på flera sata-diskar på en sladd med flera såna anslutningar, så jag kan inte se varför det inte ska funka med pci-e?!

Gissar att tillverkaren av nätagget gjort det för att minimera kabeldragningen och göra det enkelt för konsumenten

Är du säker? Läste på nätet om en snubbe med ett GTX 480 som enligt folket på forumen behövde dra två kablar från nätagget till grafikkortet. Jag testade det nu, men får fortfarande inte upp nån bild på skärmen. Musen lyser inte heller. Sen stängs startar datorn om av sig själv hela tiden.

Det här är mitt första datorbygge så jag är orolig.

Det som jag misstänker att jag kan ha gjort fel är:

* Kopplingen till grafikkortet som jag är osäker på.
* Hittade ingenstans att koppla en kabel som bara heter 1394
* Var inte säker om jag skulle koppla en 8-pin eller två 4-pin kontakter till moderkortet (ATX), så jag tog 8-pin. 4-pin kontakterna sitter inte nånstans.
* Struntade i att koppla SATA-kabeln från chassit till moderkortet då jag var osäker på det.
Citera
2010-07-30, 13:55
  #4
Medlem
Vilket grafikkort?
Citera
2010-07-30, 13:59
  #5
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutik
Vilket grafikkort?

Gainward GTX 460 GS, borde ha skrivit det tidigare.
Citera
2010-07-30, 14:10
  #6
Medlem
Skulle chansa på 2 olika så är det på mitt 5850
Citera
2010-07-30, 14:14
  #7
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutik
Skulle chansa på 2 olika så är det på mitt 5850

Ok, jag har gjort en tråd på sweclockers också. Har en känsla av att det kommer ta ett tag tills jag kommer på vad jag har gjort fel
Citera
2010-07-30, 15:29
  #8
Medlem
Magnanimitys avatar
Nu testade jag att rensa CMOS enligt instruktionerna. När jag sedan startade datorn så var det precis som förut, men efter ett tag hörde jag ett konstigt ljud och allt stängdes av. Nu startar de inte alls.

Använde ett antistatarmband.
Citera
2010-07-30, 15:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Nu testade jag att rensa CMOS enligt instruktionerna. När jag sedan startade datorn så var det precis som förut, men efter ett tag hörde jag ett konstigt ljud och allt stängdes av. Nu startar de inte alls.

Använde ett antistatarmband.
testa att sätta i det gamla kortet och se om det funkar
Citera
2010-07-30, 16:53
  #10
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Är du säker? Läste på nätet om en snubbe med ett GTX 480 som enligt folket på forumen behövde dra två kablar från nätagget till grafikkortet. Jag testade det nu, men får fortfarande inte upp nån bild på skärmen. Musen lyser inte heller. Sen stängs startar datorn om av sig själv hela tiden.

Det här är mitt första datorbygge så jag är orolig.

Det som jag misstänker att jag kan ha gjort fel är:

* Kopplingen till grafikkortet som jag är osäker på.
* Hittade ingenstans att koppla en kabel som bara heter 1394
* Var inte säker om jag skulle koppla en 8-pin eller två 4-pin kontakter till moderkortet (ATX), så jag tog 8-pin. 4-pin kontakterna sitter inte nånstans.
* Struntade i att koppla SATA-kabeln från chassit till moderkortet då jag var osäker på det.

8-pin? Pratar du om 24-pin ATX?

Sen har du ju 4-pin ATX utöver det...
Citera
2010-07-31, 03:03
  #11
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
8-pin? Pratar du om 24-pin ATX?

Sen har du ju 4-pin ATX utöver det...

När jag kollat upp det så ser jag att på senare moderkort så har 4-pins tydligen "växt" till 8-pins...

Trots en alldeles utmärkt speldator så är moderkortet samt mina minnen de allra äldsta komponenterna, samt alla andra burkar här i lägenheten har lika gamla eller äldre moderkort... och för att komma till slutklämmen... DÄR är det 4-pins
Citera
2010-07-31, 09:39
  #12
Medlem
Vad har du för Nätagg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback