Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-26, 11:56
  #1
Medlem
MEMLAs avatar
Hej

Senaste två-tre dagarna har jag haft smärtor i ryggen. Smärtan sitter i mitten på ryggen och jag använder mig av Aloe Heat Cream och Alvedon för att dämpa smärtan. Jag har ingen aning om varför jag har dessa smärtor. Jag kan inte sova utan att vakna upp 2-3 gånger per natt utav smärtor. Försöker ta varma bad för att dämpa smärtan. Gör ont när jag sitter och när jag går.

Det som gör mig förvirrad är att jag bara har smärtor då och då, mest på natten. Funderar på att gå till doktorn men med tanke på att jag är 18 och ensam hemma i en vecka känns det inte så lockande att ta sig dit helt själv med tanke på att jag bor på landet utan körkort.

Vänder mig till er nu i desperat behov av hjälp. Vad är det för fel och varför har jag dessa smärtor? I skrivandets hetta sitter jag här och lider och hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig. Känns nästan som att det har blivit värre under dessa 2-3 dagar.

Tack på förhand
Citera
2010-07-26, 12:57
  #2
Medlem
Allvarligt, prova med Voltaren/diklofenak istället som är inflammationshämmande ? Och kan du inte sova för att du har ont, gå till doktorn.
Citera
2010-07-26, 12:57
  #3
Medlem
Tasstasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEMLA
Hej

Senaste två-tre dagarna har jag haft smärtor i ryggen. Smärtan sitter i mitten på ryggen och jag använder mig av Aloe Heat Cream och Alvedon för att dämpa smärtan. Jag har ingen aning om varför jag har dessa smärtor. Jag kan inte sova utan att vakna upp 2-3 gånger per natt utav smärtor. Försöker ta varma bad för att dämpa smärtan. Gör ont när jag sitter och när jag går.

Det som gör mig förvirrad är att jag bara har smärtor då och då, mest på natten. Funderar på att gå till doktorn men med tanke på att jag är 18 och ensam hemma i en vecka känns det inte så lockande att ta sig dit helt själv med tanke på att jag bor på landet utan körkort.

Vänder mig till er nu i desperat behov av hjälp. Vad är det för fel och varför har jag dessa smärtor? I skrivandets hetta sitter jag här och lider och hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig. Känns nästan som att det har blivit värre under dessa 2-3 dagar.

Tack på förhand

Kan du definiera lite mer vad du menar med "i mitten på ryggen"? Är det i/på ryggraden eller vid sidan om och isf på ena eller båda sidorna?
Citera
2010-07-26, 13:06
  #4
Medlem
Lysergsyredietylamids avatar
Sitter du mkt vid datorn? Har du haft ryggproblem innan? och som sagt, är det vid sidan om ryggraden eller sitter smärtan i ryggmärgen?
Pröva lite ryggövningar om du sitter still för mkt, det kan hända att du bara är otränad. Pröva rygglyft och om du har tillgång till gym så gå dit och börja träna den. men det är endast om du har ont i så att säga, musklerna och inte i ryggmärgen. då ska du nog gå till doktorn.
Citera
2010-07-26, 14:54
  #5
Medlem
MEMLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasstass
Kan du definiera lite mer vad du menar med "i mitten på ryggen"? Är det i/på ryggraden eller vid sidan om och isf på ena eller båda sidorna?

Sitter ganska mycket vid datorn. Smärtan är ungefär parallellt med ryggraden. Aldrig haft dessa smärtor innan
Citera
2010-07-26, 15:11
  #6
Medlem
Eliza CTs avatar
Du kan nog avvakta med läkarbesök lite. Troligen är det något tillfälligt problem.
Du kan prova med Diklofenak tillsammans med Alvedon, har du mycket ont kan du ta 2 st 500mg Alvedon/Panodil tillsammans med en Diklofenak tillsammans 3 ggr om dagen. (dock inte mer!)
Det är bland det bästa smärtstillande man kan ta och de flesta läkare rekommenderar just den kombinationen.

Sedan ska du inte sitta och ligga för mycket. Gå och stå gäller för ryggont. Hur är din säng - är den mjuk? Du ska ha en fast säng för en besvärlig rygg.

Blir det värre eller inte går tillbaka så är det givetvis läkarbesök som gäller.
När du sedan blir bättre så gäller att du tränar upp ryggmusklerna. Gå till en sjukgymnast och få råd hur du bäst gör det.
Mvh
Citera
2010-07-27, 10:11
  #7
Medlem
Snoppzors avatar
Det är lite paradoxalt det här med ryggproblem. Jag håller med om att du bör avvakta, som några skrivit och försöka vänta ut den här förhoppningsvis tillfälliga smärtan. Men som diskussionspunkt så tar det en jävla tid att bli utredd för ryggproblem. Söker du vård idag och håller dig till landstinget är det bara att vänta i åtta månader på en MRT ex.
Citera
2010-07-27, 15:13
  #8
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Det är lite paradoxalt det här med ryggproblem. Jag håller med om att du bör avvakta, som några skrivit och försöka vänta ut den här förhoppningsvis tillfälliga smärtan. Men som diskussionspunkt så tar det en jävla tid att bli utredd för ryggproblem. Söker du vård idag och håller dig till landstinget är det bara att vänta i åtta månader på en MRT ex.

Var bor du eftersom väntetiden är 8 månader på MRT?
Citera
2010-07-27, 15:52
  #9
Medlem
Shrewishs avatar
Eller så tar du dig till läkaren för att utesluta njursten. Inte helt vanligt i din ålder men det förekommer. Om inte annat kan du dessutom få bättre hjälp med smärtlindring.
Citera
2010-07-27, 16:17
  #10
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Var bor du eftersom väntetiden är 8 månader på MRT?
På de lägst prioriterade ryggundersökningarna, med anamnes på värkproblematik så skulle jag kunna bo lite vart som helst. Jag ville mest illustrera att ryggproblem kan ta lång tid att utreda.
Citera
2010-07-27, 16:34
  #11
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
På de lägst prioriterade ryggundersökningarna, med anamnes på värkproblematik så skulle jag kunna bo lite vart som helst. Jag ville mest illustrera att ryggproblem kan ta lång tid att utreda.

Ok för i Stockholm så behöver du inte vänta så länge på en MRT av ryggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback