Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-25, 13:50
  #1
Medlem
Tjena mitt första inlägg här så var inte för hårda mot mig nu.
Så här ligger det iallfall till. Jag har precis fått mitt första riktiga jobb och har tänkt att spara cirka 10-15k av min lön. Jag skulle gärna vilja ha lite förslag på hur jag ska lägga upp detta.
En liten ide jag har är att lägga cirka en tusing i månaden i något med rätt hög risk, sen några tusen i något med liten risk och sen resten på ett sparkonto. Hur låter detta tycker ni?

MVH Tobbe1234
Citera
2010-07-25, 14:02
  #2
Medlem
Brunkas avatar
Vad jobbar du som? Hur bor du? Hur lever du för tillfället?
Citera
2010-07-25, 14:14
  #3
Medlem
Just nu bor jag hemma och har inga fasta utgifter. Jag roar mig lite på helgerna och gör av med kanske 3k i månaden. jag jobbar på provision så lönen kan variera lite men jag tror att jag kommer tjäna runt 20k netto i månaden.
Citera
2010-07-25, 14:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe1234
Just nu bor jag hemma och har inga fasta utgifter. Jag roar mig lite på helgerna och gör av med kanske 3k i månaden. jag jobbar på provision så lönen kan variera lite men jag tror att jag kommer tjäna runt 20k netto i månaden.


Ett Förslag är att betala till dina Föräldrar O inte parasitera på dem om du har inkomster.

Så ge dem 3000. så kan du ta resten o stoppa undan I Fonder o vanliga Sparkonton eller ränte fonder.
Kontakta din bank ör närmare information är nog det bästa.
__________________
Senast redigerad av Pottero 2010-07-25 kl. 14:19.
Citera
2010-07-25, 14:21
  #5
Medlem
okej det kanske blir till att göra det, tur att banken har så bra öppettider att man hinner dit bara =) Jag har inte fått min första lön än men det kan mycket väl bli så att dom kommer få en slant.
__________________
Senast redigerad av tobbe1234 2010-07-25 kl. 14:24.
Citera
2010-07-25, 14:52
  #6
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe1234
okej det kanske blir till att göra det, tur att banken har så bra öppettider att man hinner dit bara =) Jag har inte fått min första lön än men det kan mycket väl bli så att dom kommer få en slant.

Vad ska du spara till? Hur länge ska du spara? Har du några planerade utgifter som lägenhetsköp?
Jag skulle nog rekommendera dig att börja läsa upp själv hur och var du ska spara om du har tänkte att spara på längre sikt. Går du till din lokala bank och får ett sparkonto med 0.4% ränta är inte detta något att hänga i granen.
Citera
2010-07-25, 15:59
  #7
Medlem
MrOaikis avatar
Dela upp det. Stoppa hälften av pengarna i en diversifierad fondportfölj. Avanza Zero, Skagen Global, någon Europafond, någon Amerikafond och kanske lite krydda med Ryssland.

Andra hälften stoppar du in på ett räntekonto, eller i alla fall en räntefond som du snabbt kan sälja av. En buffert.

När du behöver pengar, plockar du från din buffert, inte från ditt fondspar.
Citera
2010-07-25, 16:17
  #8
Medlem
Jag har sparat närmare 100.000:- under mitt sabbatsår, så jag kanske kan ge dig lite perspektiv?!

Jag har bott hemma och mamma har det bra ställt så hon har itne velat ha några pengar. Hon har fått 1,5 per månad och jag har betalat i stort sett allt själv. Det i kombination med inga dyra intressen gör det lätt att spara även med en dålig lön. Jag har väl i snitt fått ut 13-15 efter skatt.

I början satte jag in pengarna på mitt lite mer låsta sparkonto eftersom jags edan tidigare hade en väldigt hög andel fonder. Efter nå¨gra månader öppnbade jag ett nytt konto där jag satte sparandet från lönen. Mitt mål har varit att ha balanserat med ca 50/50 konto och fonder, eftersom jag nu ska bli student vill ja ha pengarna mer lättillgängliga men ändå investera endel.

Själva fondportföljen är ca hälften högrisk och ca hälften lågrisk.

Nu har jag inte riktigt dom intjänade pengarna kvar eftersom jag har köpt loss bilen jag lånat av min mamma i ett år, men jag har fortfarande en anseenlig summa pengar kvar efter mitt arbete och trots detta sparande har jag kunnat leva riktigt bra med mycket köpemat, krogbesök, ny teknik som TV, mobil, DVD, dator osv..

Mycket liggr nog i att inte lägga pengar på onödiga småsaker varje dag.


TS, jag tycker du ska sätta hälften på sparkonto för den närmaste framtiden, hälften sätter du i fonder. Ska du spara till något längre bort än 5 år, kanske husköp eller så så tar du högrisk. Ryssland, ostasien, sydamerika. Ska du spara på kortare sikt, 1-5 år kan räntefonder vara bra. Kanske någon statsobligation?
Citera
2010-07-25, 17:08
  #9
Medlem
Jag har inget direkt mål med mitt sparande men lägger hellre undan till framtiden än att slösa pengarna på struntsaker.
Jag tycker det låter smart som ni säger att lägga en del av pengarna i lite mer högrisk och en del i några säkrare fonder. ska ta och läsa på ett par timmar om detta ikväll då jag inte har en aning om hur allt detta fungerar.
Handelsbankens internetbank har jag och där kan man handla aktier,fonder osv. vad säger ni om det? finns det några nackdelar med handelsbanken?
Citera
2010-07-25, 18:18
  #10
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe1234
Tjena mitt första inlägg här så var inte för hårda mot mig nu.
Så här ligger det iallfall till. Jag har precis fått mitt första riktiga jobb och har tänkt att spara cirka 10-15k av min lön. Jag skulle gärna vilja ha lite förslag på hur jag ska lägga upp detta.
En liten ide jag har är att lägga cirka en tusing i månaden i något med rätt hög risk, sen några tusen i något med liten risk och sen resten på ett sparkonto. Hur låter detta tycker ni?

MVH Tobbe1234
Antagligen behöver du pensionssparande, grundsparande, sparande till bil, sparande till bostad, sparande till möbler, sparande till utlandsresor, sparande till dyra hobbies et cetera. Lägg inte alla ägg i samma korg. Pensionsförsäkring 400 kronor är ganska givet; finns lite olika fondutbud som är bra. Grundsparande i kapitalförsäkring är säkert också hyfsat givet; nånstans mellan tusen och två tusen spänn är lagom. Det andra sparande vet du bäst själv. Beror på när du behöver pengarna med mera.
Citera
2010-07-25, 19:53
  #11
Avstängd
herr.Hugos avatar
ta en titt här på tråden jag gjorde för ett tag sedan https://www.flashback.org/t1251501
Citera
2010-07-25, 22:33
  #12
Medlem
submariners avatar
hej,

välj en eller två fonder och kör med autogiro så slipper du frestas av pengarna...

btw - betala om du bor hemma, det är ändå billigt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback