Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-25, 08:26
  #1
Medlem
Paijters avatar
Har fått i uppgift att producera media åt företaget där jag är anställd. Kravet från min sida var att jag skulle få göra det på arbetstid om det skedde med min utrustning, då det är svårt för mig att dokumentera livet på min arbetsplats utanför arbetstid. Jag kommer fakturera från mitt egna företag och jag fick godkänt utav chefen om det skedde på arbetstid som inte stör verksamhet (vi har bara häcken full några gånger per dag).

Till frågan. En "arbetskollega"/paragrafryttare fick nys om att jag kommer få betalt för detta detta via mitt egna företag och har börjat lipa. Förmodligen p.g.a. avund och han skulle se till att det var sista gången jag fick göra något liknande. Är det olagligt det jag sysslar med och i så fall, var finner jag texten till det? Min verksamhet på det egna företaget är inte konkurrerande.
Citera
2010-07-25, 08:55
  #2
Medlem
Kämpendahls avatar
Nej, det är inte olagligt. Du har ju dessutom kommit överens med din chef om hur det hela ska läggas upp så allt är i sin ordning. Be ordningspolisen fara åt helvete. Frågan är om företag har nytta av sådana som din arbetskamrat och du borde verka för att han ska få sparken.

Du nämner ordet "konkurrerande". Och nej, du driver inte en konkurrerande verksamhet. Det som gäller för konkurrerande verksamheter är att du måste ha din chefs godkännande för att få driva en konkurrerande verksamhet och ändå vara fortsatt anställd, men det är det knappast frågan om här. Du och din chef är överens om hur det här ska gå till och det ska ingen annan lägga sig i. Uppmana killen att sköta sitt jobb istället.
Citera
2010-07-25, 09:05
  #3
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, det är inte olagligt. Du har ju dessutom kommit överens med din chef om hur det hela ska läggas upp så allt är i sin ordning. Be ordningspolisen fara åt helvete. Frågan är om företag har nytta av sådana som din arbetskamrat och du borde verka för att han ska få sparken.

Du nämner ordet "konkurrerande". Och nej, du driver inte en konkurrerande verksamhet. Det som gäller för konkurrerande verksamheter är att du måste ha din chefs godkännande för att få driva en konkurrerande verksamhet och ändå vara fortsatt anställd, men det är det knappast frågan om här. Du och din chef är överens om hur det här ska gå till och det ska ingen annan lägga sig i. Uppmana killen att sköta sitt jobb istället.
Tack. Ska kanske tilläggas att detta rör sig om ett statligt bolag, men det borde inte spela någon roll?
Citera
2010-07-25, 11:15
  #4
Medlem
SNIFF2s avatar
Rätta mig om jag har fel, men måste inte alla olika "uppdrag" som ett statligt bolag erbjuder läggas ut på entreprenad?

//SNIFF
Citera
2010-07-25, 11:36
  #5
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Rätta mig om jag har fel, men måste inte alla olika "uppdrag" som ett statligt bolag erbjuder läggas ut på entreprenad?

//SNIFF

Antar att du menar lagen om offentlig upphandling.

För läggas ut på entreprenad har det ju uppenbarligen redan gjorts eftersom ts ska fakturera arbetet via sitt företag.
Nu vet jag inte vad som gäller vid mindre arbeten, men det saknar ändå betydelse i detta fall då det handlar om ett statligt ägt bolag och inte en myndighet.
Citera
2010-07-26, 15:32
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Antar att du menar lagen om offentlig upphandling.

För läggas ut på entreprenad har det ju uppenbarligen redan gjorts eftersom ts ska fakturera arbetet via sitt företag.
Nu vet jag inte vad som gäller vid mindre arbeten, men det saknar ändå betydelse i detta fall då det handlar om ett statligt ägt bolag och inte en myndighet.
Tur att vi gick över från myndighet till bolag nyligen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback