Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-23, 20:03
  #1
Medlem
Hur tar man bäst hand om dill, gräslök, basilika och liknande växter? Har ingen stor trädgård så jag koncentrerar mig till blomlådor och liknande på balkongen. Hur ska man göra för att maximera utdelningen?
Citera
2010-07-23, 20:12
  #2
Medlem
Sessilays avatar
Dill behöver välgödslad jord och ganska jämn fuktighet i jorden och gärna mycket sol
Gräslök tål lite vad som helst, bara det får vatten lite då och då
Basilika är köldkänsligt och vill ha det i övrigt som dillen.
Citera
2010-07-23, 20:20
  #3
Medlem
Snurrens avatar
Basilika är känslig för vind också, även insekter så det kan vara lättare att ha inomhus. Gräslök är kul för den övervintrar även i kalla lägen, och blir bara större och större för varje år. På våren ser man de små spröten sticka upp med en vådlig kraft, även från enkla krukor på balkongen.
Citera
2010-07-23, 20:31
  #4
Medlem
tomtemaskinens avatar
Jag köpte en vanlig inplastad basilika på ICA, du vet en sån i plastkruka som kostar runt 16kr. Sen skar jag jordklumpen i fyra delar och planterade i en större kruka. Nu har jag en stor basilika"buske". Det tog max 2 månader. Se till att du inte nyper av toppen av plantorna utan plockar bladen längre ner på stjälken och vattna ofta.
Citera
2010-07-23, 20:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemaskinen
Jag köpte en vanlig inplastad basilika på ICA, du vet en sån i plastkruka som kostar runt 16kr. Sen skar jag jordklumpen i fyra delar och planterade i en större kruka. Nu har jag en stor basilika"buske". Det tog max 2 månader. Se till att du inte nyper av toppen av plantorna utan plockar bladen längre ner på stjälken och vattna ofta.

Aha! Tyvärr jag har för litet utrymme så jag har ingen lyx och kan köra på så stort, om jag inte ska bli en basilikadealer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback