2020-02-15, 19:52
Medlem
Popetoterors avatar
Horisont
Hoppa till navigering
Hoppa till sök
Horisont vid havet. Ystad Saltsjöbad 16 maj 2014.
Solen går ned vid horisonten.

Om horisont som ett jordlager, se artikeln om jordmån.
För årsböckerna, se artikeln Horisont (årsbok).
För kulturtidskriften Horisont, se artikeln Horisont (tidskrift).
För litterära kalendern Horisont, se artikeln Horisont (litterär kalender).

Horisont, från grekiska "begränsande", är den linje i blickfältet där markytan och himlen möts, dvs den mest avlägsna punkten på markytan som man kan se.

Horisonten spelade tidigare stor roll i navigation till havs. För exakta mätningar till lands, där horisonten är ojämn och därför olämplig som utgångspunkt för mätningar, användes artificiella horisonter, ofta skapade med vattenpass. Vid sextantmätning skapar man en konsthorisont genom att utnyttja spegelbilden av den observerade himlakroppen i en kvicksilverdroppe.

Horisont används även överfört i andra sammanhang där man avser något som begränsar det observerbara.
Avståndet till horisonten

För att få en ungefärlig uppfattning om avståndet till horisonten kan följande formel användas:[1]

s 1 = 13 h {\displaystyle s_{1}={\sqrt {13h}}} {\displaystyle s_{1}={\sqrt {13h}}}

där h är höjden som dina ögon befinner sig på i meter och s1 är den raka sträckan från dina ögon till horisonten i kilometer.

Ett närmevärde på sträckan s1 som är lätt att komma ihåg: s 1 = 3 , 6 h {\displaystyle s_{1}=3,6{\sqrt {h}}} {\displaystyle s_{1}=3,6{\sqrt {h}}} [1]

Ett mer exakt värde erhålls med följande formel: s 2 = 2 R h + h 2 {\displaystyle s_{2}={\sqrt {2Rh+h^{2}}}} {\displaystyle s_{2}={\sqrt {2Rh+h^{2}}}} [2]

där R är jordradien. Observera att både h och R här måste anges med samma enhet, till exempel kilometer; denna blir då också enheten för s2.

Formlerna ovan anger den raka sträckan mellan betraktarens ögon och horisonten. Om man däremot vill veta den faktiska sträckan som man skulle behöva färdas för att nå den horisont som man ser vid ett speciellt tillfälle, det vill säga längden på den båge som går från betraktarens fötter till horisonten, så måste man använda följande formel:

s 3 = R cos − 1 ⁡ R R + h {\displaystyle s_{3}=R\cos ^{-1}{\frac {R}{R+h}}} {\displaystyle s_{3}=R\cos ^{-1}{\frac {R}{R+h}}}

När höjden, h, är avsevärt mindre än jordradien, R, så ger s1 och s2 ungefär samma resultat som s3. En höjd på 100 kilometer ger en skillnad på cirka 1 procent.
Beräknat avstånd till horisonten

Avståendet till horisonten över ett hav kan räknas ut med denna formel: Kvadraten på avståndet till horisonten är ögats höjd över havsytan gånger jordens diameter (12 750 km). I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga. [2]

Vid en ögonhöjd över havsnivå på 2 m är det raka avståndet till horisonten, ute på öppet hav, enligt uttryck [2] c:a 5,05 km eller 2,7 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd på 10 m över havsnivån är avståndet cirka 11,29 km eller 6,1 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd av 100 m över havsnivån är avståndet cirka 35,7 km eller 19 nautiska mil.

Avståndet till horisonten över öppet vatten när man står vid en strandkant, cirka 2 m över vattenytan, är således endast cirka 5 km trots att man intuitivt kan tycka att avståndet är betydligt längre.
Citera
2020-02-15, 20:02
Medlem
Det var väl ungefär det som nummer1 och jag skrev?
Citera
2020-02-15, 20:03
Medlem
Popetoterors avatar
Vi är faktiskt här för att hjälpa varandra, därför la jag ut det sista inget ont menat ...Önskar alla väl

Även om vissa inte kan räkna bra lol skämtar
Senast redigerad av Popetoteror 2020-02-15 kl. 20:06.
Citera
2020-02-15, 20:19
Medlem
Popetoterors avatar
Ja Algot svarade 18km
Nummer-1 svarade 3.56km

Och svaret var 5.05km

Ni alla vet vad jag sa i början....

Sopor
Citera
2020-02-15, 20:46
Medlem
En följdfråga ang horisonten.

Som redan sagts så ser man ca 5km (avståndet till horisonten) om man står på havsytan.
Men, är det så enkel matematik att man ser dubbelt så långt om man står dubbelt så högt. Typ, om man är ca 3,6 m lång istället för 1,8 m så ser man ca 10km? Det känns spontant inte som det borde vara enkelt, men har inte klurat djupare på det.

Jag jobbar ju ute på oljeplattformarna och där står kan ju vanligen som lägst ca 28-30m över havsytan, till upp mot 150m om man är uppe i fakkeltårnet och jobbar, och har ofta undrat hur långt det är visuellt till horisonten då. Vet ju hur långt bort det är till andra plattformar som ibland är i krokarna av horisonten, men vad säger matematiken?
Citera
2020-02-16, 11:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ja Algot svarade 18km
Nummer-1 svarade 3.56km

Och svaret var 5.05km

Ni alla vet vad jag sa i början....

Sopor
Sopa själv som inte kan läsa

Inget av svaren var fel även om AlgotR kanske avrundade lite optimistiskt. Nummer-1 har inte alls svarat 3,56km, hur kan du missuppfatta det så grovt? Han/hon härledde en formel:
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Roten ur 12.7 = ca 3.56
S = 3.56*(√h1 + √h2)
Sätter vi h1 till 2m och h2 till 0 (horisonten) blir avståndet 3,56*√2 = c:a 5,03km.

Går vi tillbaka till den nästan 10 år gamla ursprungsfrågan:
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Om man står på vägen 10 MÖH, och det står en lastbil längre bort, 10 MÖH, hur långt bort kan man se den lastbilen?

... så har den för lite information för att ge ett entydigt svar. Men om vi antar att det är vägen som är konstant 10m över havet så kan vi bortse från dessa 10m då det är försumbart i förhållande till jordens radie. En lastbil är väl runt 3,5m hög. Vi antar att personen har ögonen 2m över vägen.

S = 3.56*(√h1 + √h2) = 3,56*(√2 + √3,5) = 11,7km för att se toppen av lastbilen.

Räknar vi med typisk refraktion i atmosfären kan vi lägga till en km extra. En snubbe har gjort en websida med en kalkylator för just detta: https://www.metabunk.org/curve/

Att presentera copypasta från wikkan hjälper föga.
Citera
2020-02-17, 18:29
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En följdfråga ang horisonten.

Som redan sagts så ser man ca 5km (avståndet till horisonten) om man står på havsytan.
Men, är det så enkel matematik att man ser dubbelt så långt om man står dubbelt så högt. Typ, om man är ca 3,6 m lång istället för 1,8 m så ser man ca 10km? Det känns spontant inte som det borde vara enkelt, men har inte klurat djupare på det.

Jag jobbar ju ute på oljeplattformarna och där står kan ju vanligen som lägst ca 28-30m över havsytan, till upp mot 150m om man är uppe i fakkeltårnet och jobbar, och har ofta undrat hur långt det är visuellt till horisonten då. Vet ju hur långt bort det är till andra plattformar som ibland är i krokarna av horisonten, men vad säger matematiken?

Hej
Ständigt kul med dessa uträkningar, utgick från en enkel formel som sedan vart mer komplicerad.
Men svar på din fråga om olika höjder har jag alltid utgått från den enklaste formeln.
Jordens diameter ca: 12750 km
2 meter över havet (ögonen) avrundat
0.002 X 12750 = 25.5km = ca: 5km
Det enda du behöver göra är att byta ut meter över havet.
Vid en ögonhöjd av 100 m över havsnivån är avståndet cirka 35,7 km eller 19 nautiska mil.
Finns en hel del att läsa om det på nätet, hoppas att det gav dig en liten vägledning.

Mvh
Citera
2020-02-17, 19:14
Medlem
Popetoterors avatar
Kan tillägga 1.41 X 2.08 X 1852 i meter då =5.4 km så var den grova uträkningen
Citera
2020-02-17, 19:16
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Sopa själv som inte kan läsa

Inget av svaren var fel även om AlgotR kanske avrundade lite optimistiskt. Nummer-1 har inte alls svarat 3,56km, hur kan du missuppfatta det så grovt? Han/hon härledde en formel:

Sätter vi h1 till 2m och h2 till 0 (horisonten) blir avståndet 3,56*√2 = c:a 5,03km.

Går vi tillbaka till den nästan 10 år gamla ursprungsfrågan:

... så har den för lite information för att ge ett entydigt svar. Men om vi antar att det är vägen som är konstant 10m över havet så kan vi bortse från dessa 10m då det är försumbart i förhållande till jordens radie. En lastbil är väl runt 3,5m hög. Vi antar att personen har ögonen 2m över vägen.

S = 3.56*(√h1 + √h2) = 3,56*(√2 + √3,5) = 11,7km för att se toppen av lastbilen.

Räknar vi med typisk refraktion i atmosfären kan vi lägga till en km extra. En snubbe har gjort en websida med en kalkylator för just detta: https://www.metabunk.org/curve/

Att presentera copypasta från wikkan hjälper föga.

Ok du har en poäng där, ber om ursäkt... som sagt vi är alla här för att hjälpa och bli hjälpta.

Mvh
Citera
2020-02-17, 19:18
Medlem
Citat:
Hej
Ständigt kul med dessa uträkningar, utgick från en enkel formel som sedan vart mer komplicerad.
Men svar på din fråga om olika höjder har jag alltid utgått från den enklaste formeln.
Jordens diameter ca: 12750 km
2 meter över havet (ögonen) avrundat
0.002 X 12750 = 25.5km = ca: 5km
Det enda du behöver göra är att byta ut meter över havet.
Finns en hel del att läsa om det på nätet, hoppas att det gav dig en liten vägledning.
Mvh

Nu måste jag kommentera igen! Hur sjutton räknar du? Vad betyder din formel? Jordensdiameter * höjden = aståndet? För det första - Jordens diameter * höjden blir m^2, ej m. Bara det! Och din beräkning! 25.5 -> 5 ? Eller har du glömt roten ur?
Och du har ju själv hänvisat till några formler! Du hade ett långt inlägga nyss. Läs det! Och dessutom finns det några härledningar i föegående inlägg! Varför tar du då upp en ny formel som är totalt fel?
Och förresten - Hur kan avståndet bli 35.7 km med din formel? Borde ju bli 0.1 * 12750 = 12750! Eller 113 om det ska vara roten ur.

Nummer-1 visade en formel som jag också hänvisade till : S = 3.56*(√h1 + √h2) (h i m. s i km)
Härledningen är ganska enkel. Därmed finns inte mycket mer att tillägga!

Till drTinnitus: Det betyder att om höjden är dubbelt så blir avståndet ca 1.4 längre. Obs att du måste beräkna båda höjderna.
PS RostigHink - Tack för ditt svar!
Citera
2020-02-17, 19:27
Medlem
Popetoterors avatar
Alla svarar vi och räknar på olika sätt kan visa ett exempel som olika uträkningar ger samma resultat.

(FB) Hur man räknar ut S-Etanol till rättslig mängd

Vi räknade ut samma sak men jag kanske räknade på ett gammaldags vis, visst svaret blev detsamma men på olika sätt.
Ungefär som ungdomarna idag räknar ut vissa saker i skolan , när jag gick i skolan så räknade man med trappan om det finns några få som kommer ihåg den.

Mvh
Citera
2020-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Alla svarar vi och räknar på olika sätt kan visa ett exempel som olika uträkningar ger samma resultat.

(FB) Hur man räknar ut S-Etanol till rättslig mängd

Vi räknade ut samma sak men jag kanske räknade på ett gammaldags vis, visst svaret blev detsamma men på olika sätt.
Ungefär som ungdomarna idag räknar ut vissa saker i skolan , när jag gick i skolan så räknade man med trappan om det finns några få som kommer ihåg den.

Mvh
Som jag skrev nyss - Dina formler är fel! Inte annorlunda, bara fel. Dina uträkningar stämmer alltså inte. Men ok - Höjden 50 m - Vad blir avståndet? Och den andra är 10 m. Vad blir avståndet mellan dessa? Alltså - På hur långt avstånd kan man se en mast som är 10 m om man själv står 50 m upp?
Senast redigerad av AlgotR 2020-02-17 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in