• 1
  • 2
2010-07-23, 18:14
Bannlyst
Hur långt bort kan man se på 90 mile straight ungefär? Eller något annat liknande.
http://static.panoramio.com/photos/o...l/15011299.jpg

Och vad är det som orsakar den begränsningen?
Citera
2010-07-23, 18:22
Moderator
Psilosophers avatar
Det beror på:

1. din höjd över markytan, och

2. föremålets höjd över markytan (och storlek, då givetvis).

Det är jordens kurvatur som sätter begränsningen.
Citera
2010-07-23, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det beror på:

1. din höjd över markytan, och

2. föremålets höjd över markytan (och storlek, då givetvis).

Det är jordens kurvatur som sätter begränsningen.

Om man står på vägen 10 MÖH, och det står en lastbil längre bort, 10 MÖH, hur långt bort kan man se den lastbilen?
Citera
2010-07-23, 18:30
Medlem
MoogBeats avatar
Man brukar sätta ögats normala vinkelupplösning till en bågminut. Dvs: två punkter som ligger vinkeln en bågminut eller mer ifrån varandra kan ögat uppfatta som just två separata punkter.

En bågminut = 1/60 grad ~ 0,3 mrad

Om du tittar på en lastbil som är 1,5 m hög på 5 km avstånd så upptar den 0,3 mrad. Du kan alltså precis urskilja lastbilens topp från dess botten. Detta förutsätter naturligtvis perfekta atmosfäriska förhållanden (helst vakuum).

Överkurs: Egentligen är synsinnets vinkelupplösning något bättre än en bågminut, eftersom vi har två ögon som hjälps åt att upplösa objekt. Det ska också nämnas att vissa personer har ögon med bättre upplösning än en bågminut.
Senast redigerad av MoogBeat 2010-07-23 kl. 18:40.
Citera
2010-07-23, 18:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Om man står på vägen 10 MÖH, och det står en lastbil längre bort, 10 MÖH, hur långt bort kan man se den lastbilen?
Bollar vidare till någon som kan räkna ut sådant

Har för mig att det rör sig om ett antal kilometer, uppåt en mil eller nåt om man befinner sig stående (typ 1,5 meter upp) och tittar ut över havet...
Citera
2010-07-23, 18:43
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Man brukar sätta ögats normala vinkelupplösning till en bågminut. Dvs: två punkter som ligger vinkeln en bågminut eller mer ifrån varandra kan ögat uppfatta som just två separata punkter.

En bågminut = 1/60 grad ~ 0,3 mrad

Om du tittar på en lastbil som är 1,5 m hög på 5 km avstånd så upptar den 0,3 mrad. Du kan alltså precis urskilja lastbilens topp från dess botten. Detta förutsätter naturligtvis perfekta atmosfäriska förhållanden (helst vakuum).

Överkurs: Egentligen är synsinnets vinkelupplösning något bättre än en bågminut, eftersom vi har två ögon som hjälps åt att upplösa objekt. Det ska också nämnas att vissa personer har ögon med bättre upplösning än en bågminut.
Stiligt. Men du glömmer att ta jordens krökning i beaktning...
Citera
2010-07-23, 18:46
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Stiligt. Men du glömmer att ta jordens krökning i beaktning...

Jordens krökning har ingenting med ögats vinkelupplösning att göra. Men jag kanske misstolkade TS fråga. Han kanske undrar hur långt bort horisonten ligger?
Citera
2010-07-23, 18:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Jordens krökning har ingenting med ögats vinkelupplösning att göra. Men jag kanske misstolkade TS fråga. Han kanske undrar hur långt bort horisonten ligger?
Jag tror det. Spörsmålet gäller objekt observerade på jorden (markytan). Snackar vi universum så är ju magnitud allenarådande.
Citera
2010-07-23, 18:50
Medlem
vissa kan ju inte se längre än vad näsan räcker eller nästippen
själv kan jag se jävligt långt, varjefall till månen,Venus och till Solen.
Citera
2010-07-23, 18:56
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaser-
vissa kan ju inte se längre än vad näsan räcker eller nästippen
själv kan jag se jävligt långt, varjefall till månen,Venus och till Solen.
Jag kan se andromedagalaxen. Spö!
Citera
2010-07-24, 16:59
Medlem
Jag kan se slutet på den här tråden.
Citera
2010-07-27, 02:15
Medlem
Tråden är väl i princip död, men jag svarar ändå.

Avståndet d till den punkt man ser längst bort på horisonten är (12,7 * h)^(1/2) där h är betraktarens höjd i meter. Svaret fås i kilometer. Lite konstig mix av enheter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in