Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-22, 13:44
  #1
Medlem
hallberg-rassys avatar
Har ett litet problem här...

Om ungefär 1 år (lite mindre till och med) skall jag flytta. Problemet är att när jag tittat lite på skoj på bostäder så hittar jag ingenting som motsvarar vad jag vill ha.

Först vad jag vill ha:

* Stora sällskapsytor. Salongen bör vara minst 35 kvadrat, gärna 40-50.

* Relativt stort kök (jag gillar matlagning). Helst plats för köksbord om 120*70 cm.

* 3 sovrum (Master bedroom, arbetsrum, gästrum). Jag har ingen familj, vad skall jag med 3 000 sovrum till?

* Större terass för sommarens middagar. Helst vill jag ju ha en kåk med trädgård, men...

* Garageplats till bilen. Allra helst dubbelgarage.

* Minst 1 klädkammare.

Tror ni detta finns? Icke! Antingen finns det få sovrum och liknande och då är salongen (om man nu kan kalla det salong) på 15-20 kvadrat så man knappt får plats med sittgruppen (var skall man då ha matsalsbordet?). Eller också finns rejäla sällskapsytor men då har man 5-7 sovrum också, vilket jag inte vill ha.

Är det någon som upplevt något liknande? Är det kanske så att man får bita i det sura äpplet, köpa en tomt och försöka sig på konststycket att bygga nytt?
Citera
2010-07-22, 13:48
  #2
Medlem
serbers avatar
Det är bara att hålla utkik, är man petig så får man vänta då det tar upp till några år för vissa att hitta sitt drömboende alt bygga själv.

Som sagt håll utkik sen kan du ju alltid knacka på hos potentiella drömhus och kolla om dom är villiga att sälja ^^,
Citera
2010-07-22, 13:52
  #3
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Det är bara att hålla utkik, är man petig så får man vänta då det tar upp till några år för vissa att hitta sitt drömboende alt bygga själv.

Som sagt håll utkik sen kan du ju alltid knacka på hos potentiella drömhus och kolla om dom är villiga att sälja ^^,

Det låter inte så jätteupplyftande för mig... Augusti 2011 tar andra över min nuvarande bostad...
Citera
2010-07-22, 14:01
  #4
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Tror du kan få problem just med salongen. De hus jag varit i som har salonger i den storleken är byggda runt 1850-1880. Dock brukar köken vara lite mindre i dem samtidigt som du förhoppningsvis inte har terass (som skulle förstöra husets utseende). Resten brukar ingå dock (tre-fyra sovrum, flera garage, trädgård etc).

Men för guds skull, köp inte ett gammalt hus om du tänker renovera sönder dess själ! Jag gråter varje gång jag ser en gammal sekelskiftesvilla där dom rivit upp väggar, bytt till "moderna" fönster, slängt upp fula tillbyggnader och altaner som inte passar in.
Citera
2010-07-22, 14:05
  #5
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Tror du kan få problem just med salongen. De hus jag varit i som har salonger i den storleken är byggda runt 1850-1880. Dock brukar köken vara lite mindre i dem samtidigt som du förhoppningsvis inte har terass (som skulle förstöra husets utseende). Resten brukar ingå dock (tre-fyra sovrum, flera garage, trädgård etc).

Men för guds skull, köp inte ett gammalt hus om du tänker renovera sönder dess själ! Jag gråter varje gång jag ser en gammal sekelskiftesvilla där dom rivit upp väggar, bytt till "moderna" fönster, slängt upp fula tillbyggnader och altaner som inte passar in.

Ja, den äldra stilen är lite min stil. Men ett alternativ till salongen är ju att det finns ett sovrum vägg i vägg med den mindre salongen så man kan knacka den väggen... På en modernare byggnad alltså.

Jag hade gärna haft ett klassiskt hus med salong (kanske till och med med separat matsal!) och renoverat sönder dess själ hade jag inte drömt om. En terass kan ju vara en stenläggning i trädgården lite elegant. Jag är "chesterfieldtypen" i min inredningsstil och smak och skulle nog bevara en äldre kåk och varsamt modernisera huset.
Citera
2010-07-22, 15:38
  #6
Medlem
Det är omöjligt att svara då man inte vet vad du kan lägga i pengamässigt eller vart du bor.

Men annars en öppen enplansvilla med altan och dubbelgarage är det du söker?
Citera
2010-07-22, 15:53
  #7
Medlem
Har du tillräckligt med pengar , köp ett hus, riv det och bygg ett nytt, alternativt köp en tomt och bygg ett nytt, köper man gammalt måste man kompromissa nånstans.
Citera
2010-07-22, 16:21
  #8
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puresoulswe
Det är omöjligt att svara då man inte vet vad du kan lägga i pengamässigt eller vart du bor.

Men annars en öppen enplansvilla med altan och dubbelgarage är det du söker?

Ja, någonting ditåt. Viktigt är dock att det inte är öppet mellan kök och salong, köket skall vara ett eget rum.

Penningmässigt... Ja, egentligen så är det inte hugget i sten, för rätt bostad så kan man ju alltid lägga till lite och låta bli någon annan utgift, men skulle vilja hålla mig under 4 miljoner. Göteborgstrakten vill jag bo i (Från Åsa/Onsalatrakten via Göteborg upp till Kungälv ungefär. Och inte längre än 2 mil innåt landet).

Jag har redan kompromissat bort havsnära läge...
Citera
2010-07-22, 23:50
  #9
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Ja, någonting ditåt. Viktigt är dock att det inte är öppet mellan kök och salong, köket skall vara ett eget rum.

Penningmässigt... Ja, egentligen så är det inte hugget i sten, för rätt bostad så kan man ju alltid lägga till lite och låta bli någon annan utgift, men skulle vilja hålla mig under 4 miljoner. Göteborgstrakten vill jag bo i (Från Åsa/Onsalatrakten via Göteborg upp till Kungälv ungefär. Och inte längre än 2 mil innåt landet).

Jag har redan kompromissat bort havsnära läge...
för 4 miljoner får du både tomt och en nybyggd villa i åsatrakten. annars så går det väll att slå ut en vägg eller två och få den ytan som önskas?
Citera
2010-07-23, 18:27
  #10
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
för 4 miljoner får du både tomt och en nybyggd villa i åsatrakten. annars så går det väll att slå ut en vägg eller två och få den ytan som önskas?
Ja, det skulle kunna vara något kanske...
Citera
2010-07-23, 23:04
  #11
Medlem
basti_85s avatar
Man får inte vara så kräsen tyvärr. Så länge du e beredd att göra nånting själv, tex slå ner en vägg och bygga en altan så får du definitivt mer valalternativ. Lycka till..
Citera
2010-07-23, 23:37
  #12
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basti_85
Man får inte vara så kräsen tyvärr. Så länge du e beredd att göra nånting själv, tex slå ner en vägg och bygga en altan så får du definitivt mer valalternativ. Lycka till..
Göra själv och göra själv, jag får väl ta in hantverkare...

Inte vara kräsen? Nog för att 4 miljoner inte är astronomiska summor, men för det beloppet borde man ju få i alla fall 80-90% av sina krav uppfyllda, annars kan man ju lika gärna ge upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback