Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-22, 13:42
  #1
Medlem
Tasstasss avatar
För det första: jag kan ingenting om datorer, så om jag använder felaktiga ord och/eller uttryck eller verkar allmänt blåst på området så stämmer det. Jag ber om ursäkt för min okunskap redan nu från början, men jag vet helt enkelt inte bättre när det gäller datorer...

Jag har fått ett problem med en av mina datorer, den äldre av dem. Jag brukar inte ha på den så ofta, men igår startade jag den för att hämta några bilder som ligger på den hårddisken. Därefter stängde jag av den "på riktigt", alltså inte bara fällde ihop den (det är en laptop) utan stängde av den. Problemet är nu att den inte vill vara avstängd. Den har hållt på att vakna till liv någon gång varje timme sedan igår kväll och väckt mig flera gånger inatt av att den surrar och knastrar (!) och låter allmänt konstigt. Lampan där man stoppar in cd-skivor och sånt blinkar samtidigt, precis som om den försöker läsa av något som ligger där i, men det finns ingen skiva i.

Det konstigaste av allt är att datorn inte har någon ström och batteriet är slut, den går inte att starta om jag inte sätter i kontakten, så hur kan den syssla med att blinka och låta var och varannan timme? Och varför går den inte att stänga av?!? Datorn har haft extremt dåligt batteri i flera år och jag kan inte ha på den mer än absolut max tio minuter utan att strömsladden är i innan den "dör". Nu har den varit avstängd sedan kl. 23 igår, jag startade den iofs ett par gånger sent igår kväll för testa om det fungerade bättre när jag stängde av den igen, men den bara fortsätter vakna till liv ibland. Just nu sover den, men för fem minuter sedan hördes ett väldigt smattrande från den. Vad ska jag göra? Vad är det som händer med den?
Citera
2010-07-22, 19:35
  #2
Medlem
Tasstasss avatar
Ingen som har någon idé om vad det kan vara och/eller en lösning på problemet?
Citera
2010-07-22, 21:53
  #3
Avstängd
zetrris avatar
VIRUS?? min stationära data startade pga att den ville ha kontakt med min andra data (som inte har wake up on lan) när jag gjorde en virus sökning så hitta den ett virus.
tog bort det. nu startar den inte utan mitt ..öh.. kommando
Citera
2010-07-22, 22:09
  #4
Medlem
Tasstasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetrri
VIRUS?? min stationära data startade pga att den ville ha kontakt med min andra data (som inte har wake up on lan) när jag gjorde en virus sökning så hitta den ett virus.
tog bort det. nu startar den inte utan mitt ..öh.. kommando

Tanken på virus har slagit mig, men det verkar lite konstigt att det skulle vara det nu helt plötsligt när jag inte har haft igång datorn på över en månad. Jag gjorde en sökning efter virus igår och då hittade den inget, men å andra sidan är det virusprogrammet troligtvis inte speciellt uppdaterat längre. Mina datorer har aldrig varit ihopkopplade med varandra så den borde väl inte ens veta om att jag har en till? Eller är datorn smartare än jag tror?

Det tar längre och längre tid mellan gångerna som den vaknar till liv nu iaf, nu var det flera timmar sedan den visade något livstecken. Jag förstår fortfarande inte hur den kan ha energi att göra det när batteriet i den är helt dött. Finns det någon "reservkraft" i en laptop som den kan använda sig av i nödfall om den tycker att den behöver det?
Citera
2010-07-22, 22:11
  #5
Avstängd
zetrris avatar
tycker också det värkar konstit
Citera
2010-07-22, 22:12
  #6
Avstängd
zetrris avatar
testa att söka med ad-aware
Citera
2010-07-22, 22:14
  #7
Medlem
Tasstasss avatar
Ja, det är ett mysterium. Tack för dina svar iaf!
Citera
2010-07-22, 22:14
  #8
Medlem
Tasstasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetrri
testa att söka med ad-aware

Vad är det för något? Det låter inte bekant, så det är nog inget jag har...
Citera
2010-07-22, 22:15
  #9
Avstängd
zetrris avatar
du kan kolla i loggboken och se vad det är som väcker datan


vilket oprativsystem har du?
Citera
2010-07-22, 22:16
  #10
Avstängd
zetrris avatar
ad-aware är ett anti virusprogram
Citera
2010-07-22, 22:25
  #11
Medlem
Tasstasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetrri
du kan kolla i loggboken och se vad det är som väcker datan


vilket oprativsystem har du?

Windows någonting... Jag vet faktiskt inte, det är en gammal dator som jag inte använder mer än som lagringsplats för grejer. Jag bryr mig inte så mycket om den egentligen, det enda jag vill är att den sover när jag ber den sova och att den vaknar när jag ber om det. Bortsett från det kan den få bete sig lite hur som helst. Jag hoppas att den håller sig tyst nu, annars får jag starta den imorgon och se om jag kan luska ut vad det är frågan om på något sätt. Det kanske helt enkelt är dags att skaffa en extern hårddisk att lägga alla mina saker på. Den gamla datorn känns ju minst sagt aningen opålitlig om den ska bete sig på det där sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback