2010-07-22, 01:40
Medlem
durtmeisters avatar
han är inte utvecklingsstörd på vad du berättar utan hans mamma har skämtbort honom meduppmärksamthet han är en mammaspojke bara kom in på ämnet sen säg du gillar hans mamma och hans relation jätte mycket men du vill att han ska kunna beté sig som en vuxen mäniska även när hon är med för när hon är med så blir han den pojken som hon tog hand om för 10 år sedan
förlåt för meningsbyggnad osv men jobbade från elva till sju och är jäkligt trött
Citera
2010-07-22, 03:40
Medlem
Weldox Juniors avatar
Du är ju ledare för ett curlinglag!
Citera
2010-07-22, 03:48
Medlem
Låter precis som om han lider av Asperger syndrom. Sök på google och kolla om symptomen stämmer?
Citera
2010-07-22, 03:50
Bannlyst
Han är väl en av de dära barnen som aldrig fått växa upp och ta ansvar själv. Som bott hemma länge och haft föräldrar som gjort precis allt åt honom medans han satt och spelade data spel dag ut och dag in.

Men det finns en chans till att han har Asperger helt klart. Det är ju en sjukdom eller en slags störning som man inte helt ofta märker av så himla lätt. Men du får prata med mamman, det är nog det enklaste alternativet. Men om han har Asperger, då är det konstigt att du inte märkt det efter 6 månader faktist, det märker man väldigt lätt om man umgås mycket, men som jag sa, väldigt svårt om man umgås lite mindre kanske. Tänker man inte på vissa saker lika mycket.
Citera
2010-07-22, 07:41
Medlem
Youngboyss avatar
Kognitiva svårigheter:

* Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
* Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
* Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).
* Begränsade eller enformiga intressen.
* Fixeringar och låsningar i beteendet.
* Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
* Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

* Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
* Bra tålamod för specialområdena
* Informationsinsamling
* Starkt logiskt tänkande
* Mönsteridentifiering
* Problemlösning
* Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

* Intensivitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt

Det hitta jag på Wikipedia om just Aspergers sympton. Vi misstänker att en lite avlägsen släkting lider av det. Då han är väldigt intelligent då det gäller vissa saker, men hans sociala förmågor är under all kritik.
Citera
2010-07-22, 09:57
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maerta
Jag sa att han var speciell normalt sett också, t.ex. ibland klappar han med händerna som om det vore ticks, det hela blir dock mer uttalat när han är hemma.

Citat:
Han är väldigt reserverad, väldigt svårt att få vänner. Ibland kan han uppfattas som dryg, fastän han egentligen inte menar att vara det. Jag tror människor har väldigt svårt för att förstå honom. Han har någon enstaka vän men det är han själv nöjd med. Kan väl säga att den sociala biten inte är hans starkaste sida.

Varför berättar du inte allt på en gång? Du ställer frågan "Är han utvecklingsstörd?" men det du berättar är att hans mamma daltar. Du begriper väl själv att om du säger att han är speciell och hänger sin handduk över din så tänker man inte ojdå killen har en kromosom för mycket.
Sen kommer du visst på att ja just det han klappar händerna som ett litet mongo och har svårt att få kompisar oxå. Det är inte så att du inte fick det svaret du ville i början av tråden och var tvungen att göra det lite värre? Jag tror att du vill att han ska vara utvecklingsstörd helt enkelt.
Citera
2010-07-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Varför berättar du inte allt på en gång? Du ställer frågan "Är han utvecklingsstörd?" men det du berättar är att hans mamma daltar. Du begriper väl själv att om du säger att han är speciell och hänger sin handduk över din så tänker man inte ojdå killen har en kromosom för mycket.
Sen kommer du visst på att ja just det han klappar händerna som ett litet mongo och har svårt att få kompisar oxå. Det är inte så att du inte fick det svaret du ville i början av tråden och var tvungen att göra det lite värre? Jag tror att du vill att han ska vara utvecklingsstörd helt enkelt.
Haha, tänka sig vad man får höra på Flashback. Jag skrev att han var speciell, när det sedan gicks in på detaljer, så berättade jag det. T.ex. att han var reserverad skrev jag från början, och jag trodde det framgick redan men uppenbarligen inte.

Jo, jag vill ju att min pojkvän ska ha någon störning.
Citera
2010-07-22, 15:35
Medlem
Jane Toppans avatar
Citat:
Haha, tänka sig vad man får höra på Flashback. Jag skrev att han var speciell, när det sedan gicks in på detaljer, så berättade jag det. T.ex. att han var reserverad skrev jag från början, och jag trodde det framgick redan men uppenbarligen inte.

Jo, jag vill ju att min pojkvän ska ha någon störning.

Lägger inte så stor vikt vid Aspie-diagnoserna av våra vänner här på FB.
Det som stör mig mest är hans morsa.. Creepy!
(Nu syftar jag på hans förvandling när han kommer hem till henne..)
Det kan inte vara så att hon, genom sitt sätt att behandla honom, har gjort
honom till lite "egen/udda"?
Vi har väl alla lite fix ideér om vissa saker men har man blivit särbehandlad hela
sitt liv så tror jag nog att det sätter sina spår.
Känns inte helt ok iaf och sanningen att säga tycker jag också att det är lite Norman
Bates-varning över honom. (Förlåt!)

...
Citera
2010-07-22, 15:38
Medlem
Verkar mest vara morsan som är knäpp i huvudet.
Citera
2010-07-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GothicTragedy
TS: känner du igen dig i det här klippet?

http://www.youtube.com/watch?v=l8orUaCJ0GY

Din pojkvän är bad news.
Haha, lite så är det ibland..
Citera
2010-07-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
Kognitiva svårigheter:

* Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
* Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
* Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).
* Begränsade eller enformiga intressen.
* Fixeringar och låsningar i beteendet.
* Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
* Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

* Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
* Bra tålamod för specialområdena
* Informationsinsamling
* Starkt logiskt tänkande
* Mönsteridentifiering
* Problemlösning
* Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

* Intensivitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt

Det hitta jag på Wikipedia om just Aspergers sympton. Vi misstänker att en lite avlägsen släkting lider av det. Då han är väldigt intelligent då det gäller vissa saker, men hans sociala förmågor är under all kritik.
Det låter läskigt likt honom, läste om det tidigare och blev alldeles chockad. Det jag har trott är att han kanske har Aspergers och det är därför mamman är så beskyddande om just honom, för att han har ju yngre syskon som inte alls blir behandlade på samma sätt även fast en av dem inte bor hemma. Familjen är väldigt sluten och det är så himla svårt att få ut någon information utav dem. Sedan har ju jag inte varit med i hans barndom osv..
Citera
2010-07-22, 15:51
Medlem
jonathanstranges avatar
Citat:
Min pojkvän och jag har träffats under sex månader. Jag är 20, och han är 22. Min pojkvän är lite tillbakadragen och vissa kan uppfatta honom som väldigt arrogant och annorlunda. Visst har det stört mig, men inte till den graden att jag skulle sluta träffa honom på grund av det. Men för bara en månad sen introducerade han mig för sin familj. Vi sov över och det var då jag la märke till en del (konstiga) vanor.

1. Kläder låg framvikta åt honom på toaletten(varenda gång). Dessa hade hans mamma mycket "hjälpsamt" valt ut till honom.

2. Mamman hade även gjort frukost till enbart honom, vilket hon tydligen gör varenda gång han sover över, även dukar åt honom specifikt med upphällt kaffe och allt. (Här kan det ju även nämnas att den här särbehandlingen är det endast han som får, och han har yngre syskon)

3. Jag skämtade lite lättsamt om att min pojkvän ibland lägger sin handduk över min, vilket jag tycker är lite smått äckligt och då blev han illa till mods och mamman blev väldigt förnärmad. Det var då jag märkte att hon var överbeskyddande, på gränsen till läskigt överbeskyddande.

4. Mamman bäddar hans säng, påminner honom om att duscha eller borsta tänderna.

5. Hemma hos hans mamma blev han plötsligt väldigt ohygienisk, som att han inte brydde sig om hur toaletten såg hur efter honom. Spolade aldrig efter sig osv.

6. Han blir även väldigt känslig och aggressiv. Han får liksom raseriutbrott och blir som en annan person.

7. Han tar med sig sin tvätt hem till mamman så att hon ska tvätta det. Mamman hämtar och kör honom så fort han vill det, t.ex. från jobbet och så.

Vad ska jag göra? Jag älskar ju honom, men det känns nästan som att hans mamma beter sig just så mot honom av alla syskonen för att han kanske har någon lätt störning? Kan ju inte ta upp det med honom. Vad ska jag säga? "Alltså, är du utvecklingsstörd eller?" Kan det vara normalt att ha en sådan moder/son relation?

Det var ju i stort sett problemfritt innan. Han är lite speciell men jag visste inte att han var speciell.
Jävlar vad det här låter kusligt likt mitt ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in