Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-18, 21:38
  #1
Medlem
Jag råkade för cirka en vecka sedan klia sönder en finne som olämpligt nog hade satt sig på ena skinkan, efter några dagar hade den blivit till ett litet sår i storlek av en 50-öring som jag förmodligen kliade på i sömnen. Nu så vätskar det sig och varar litegrann så jag har tvättat det och satt på ett större plåster för att skydda det, dock har inte området kring såret blivit rött eller svullnat som normalt är tydliga tecken på infektion.
Nu är det tyvärr så att jag befinner mig 8 mil ifrån närmsta sjukhus så jag känner inte för att resa den sträckan och hala fram arslet om det nu skulle visa sig att det är något som är lätt att ta hand om själv, så vad tror ni experter om det?
Citera
2010-07-18, 21:39
  #2
Medlem
DanneKs avatar
Kanske har blivigt en svinkoppa ?
Citera
2010-07-18, 21:40
  #3
Medlem
wh0s avatar
Försök hålla det rent bara :>
Citera
2010-07-18, 21:49
  #4
Medlem
stilltons avatar
kommer det var så är det infekterat. tvätta med sprit (lite whisky har du säkert i brist på annat).
jag skulle nog hellre låta det lufta och tvätta ofta än att stänga in såret med ett plåster. åtminstone så länge det kommer var.
byt underkläder morgon och kväll, och tvätta då med sprit. tvätta med tvål en eller två gånger under dagen. växer inte såret eller börjar smärta så behöver du ingen annan vård.
kliar du på det i sömnen kan det iof vara vettigt med plåster då.
Citera
2010-07-18, 22:28
  #5
Medlem
Tack för svar!
Jag har en flaska 80%ig rom i närheten som jag kan använda till både utvärtes och invärtes bruk
Citera
2010-07-21, 00:11
  #6
Medlem
uppdatering:
Såret har inte växt något eller börjat att göra ont, det varar och vätskar litegrann dock samt svider lite vid beröring.
Hur lång tid brukar det ta innan ett sånt här sår har läkt? Det är ungefär 2x4 cm stort och jag tvättar det med tvål och baddar det med sprit, byter underkläder så ofta jag kan.
Citera
2010-07-21, 00:28
  #7
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Snake
uppdatering:
Såret har inte växt något eller börjat att göra ont, det varar och vätskar litegrann dock samt svider lite vid beröring.
Hur lång tid brukar det ta innan ett sånt här sår har läkt? Det är ungefär 2x4 cm stort och jag tvättar det med tvål och baddar det med sprit, byter underkläder så ofta jag kan.

Är du säker på att det är en finne? Herpessår kan man få på skinkan, påminner om en finne i början, sen blir det ett sår.
Citera
2010-07-21, 00:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Är du säker på att det är en finne? Herpessår kan man få på skinkan, påminner om en finne i början, sen blir det ett sår.

Jag brukar få liknande finnar lite här och var, detta är dock första gången den har gått sönder så pass mycket. Jag slutade nyligen att bita på naglarna så det river betydligt mer när jag kliar mig, inget gott som inte för något ont med sig
Herpes känns rätt så osannolikt för mig, såvida jag inte har fått det ifrån någon offentlig toalett.
Citera
2010-07-21, 23:09
  #9
Medlem
Jag har idag använt en kamera för att inspektera såret närmare och det ser inte bra ut, det ser ut som en samling varfyllda kratrar samt att en finne några cm ovanför börjar att bli konstig.
Jag finner det väldigt märkligt att det har kommit så många finnar på så kort tid, undrar vad det är för något roligt jag har dragit på mig denna gång.
Det blir nog att jag uppsöker läkarvård ändå, vill inte riskera att det blir värre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback