2010-07-25, 00:15
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Hur fan överlever man i en sådan här stad utan att att ständigt gå runt och vara djupt deprimerad?

Tja. En bra början är ju att skaffa sig ett liv, istället för att gå och tro att hela det här "innerstads, party party köret" skulle uppta hela ens vardag.

Du har aldrig tänkt att skaffa dig lite övriga intressen än att bara loda runt på caféer och nattklubbar?
Citera
2010-07-25, 00:21
Medlem
Ja, det är lätt att spy galla över småstäder. Jag vet eftersom jag själv bor i en och känner igen mig i mycket som skrivits i tråden.
Det är lätt att spotta såväl invandrare som WT ungdomar med pitbull-hundar, och bonniga familjer utan hyffs och stil, i foppa-tofflor och mysbyxor.

Men, något som kanske kan vara värt att nämna är att även storstäder som Sthlm börjar förslummas i centrum och visa på tilltagande likriktning.
De stora affärskedjorna börjar bre ut sig i Sthlms City precis som i vilken Outlet utkant av småstad som heslt.
Visst utbudet i Sthlm kommer alltid vara större där än i någon annan småstad av det enkla skälet att en småstad oftast är uppbyggd kring ett större företag/industri.
Det lönar sig inte att handla där eftersom alla sannolikt handlar i närmaste större stad.

Men i Sthlm är det alltfler finare affärer som drivs av invandrare, utelivet kirng Stureplan är också svennigt likriktat.
Så vil man ha en riktig storstad så ska man satsa på London, New York, Berlin eller Tokyo, för även Sthlm kommer man kräkas på så småningom. Småstadsmentaliteten finns som insprängda öar där också, då Sthlm är uppbyggt av småstadsbor. Lidingö-iiiien ex är ju en rest från Östgötska inflyttade.
Citera
2010-07-25, 00:38
Medlem
Det överlägset bästa med småstäder kontra Stockholm är ju närheten till naturen (i de flesta fall). Gå på upptäcksfärder, fiska eller vad som helst. Sen tror jag inte att du har letat så noga om du inte har hittat något kulturliv överhuvudtaget. Bor det 20.000 i staden så lär det ju finnas musikföreningar, bokklubbar, sportklubbar eller liknande, kolla på stadens hemsida om det finns möjlighet till såna aktiviteter. Jag håller dock med om att det finns irriterande många småstadsbor vars liv bara kretsar kring alkoholstinna nattklubbsbesök på helgerna.
Citera
2010-07-25, 00:49
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Det verkar även vara samma folk som hänger där helg efter helg och är man inte redan "En i gänget" så är det svårt att få kontakt med annat folk.

I småstäder skålar man endast för dom man känner, och dom man inte känner skiter man i. När jag som Göteborgare ibland hamnar i någon mindre stad (typ Skövde), så blir jag alltid irriterad över lantisarnas taskiga oförmåga till konversation/småprat.
Men lantisen vet också att storstadsbon har pengar och kontakter, vilket ibland får mig att "beordra" ett lokalt gäng att prata med mig. - Lite roligare blir det iaf temporärt !

Men tro inte att en flyttning till en storstad per automatik löser samtliga problem, eftersom statusjakten är högre och kraven på social kompetens likaledes.
Citera
2010-07-25, 00:51
Medlem
Ts är det möjligtvis Arvika du pratar om? Dock finns det industri där, men annars är det fan en perfekt beskrivning av Arvika.
Citera
2010-07-25, 01:49
Medlem
OverVikts avatar
Citat:
Det överlägset bästa med småstäder kontra Stockholm är ju närheten till naturen

Jag tolkar det som att du inte har varit i Sthlm. Stockholm är fan omringad av natur.
Plus att ingen fattar att alla bönder flyttar dit då det också behövs fler bostäder.

Det är en av de problemen som jag inte förstår när det gäller Sthlm.
Jag bor i Göteborg och här så är det rätt så centralt, liksom i Malmö. Fast Stockholm är mer utspridd.
Man undrar om det inte redan finns tillräckligt med skog i övriga Sverige... då man är i behov av utbyggnader av diverse infrastrukturer och bostäder!
Citera
2010-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Men tro inte att en flyttning till en storstad per automatik löser samtliga problem, eftersom statusjakten är högre och kraven på social kompetens likaledes.

Så sant. För att få ut det mesta möjliga av att flytta till en storstad bör man ha ett bra jobb/bra ekonomi och någon form av nätverk.
Citera
2010-11-14, 23:37
Medlem
DoucheBagVonArses avatar
Citat:

Jag har de senaste åren bott i en stor stad men har nu hamnat i en mindre stad då jag trodde att det var en bra ide att flytta någonstans där jag hade en del familj och vänner kvar. (Det bor cirka 20.000 i staden)
Hur faan kan du säga att 20 000 pers är en småstad!? I Edsbyn, där jag bor, så bor det knappt
9 000...
Citera
2010-11-15, 04:11
Medlem
Checkfers avatar
1. Ut och gå. Fyll din mp3 och gå, varenda dag!
2. World of warcraft
3. Knarka
4. Flytta

Om du känner att du vill ta en paus från det du gör under vardagar kan du ut och slåss, funkar bra för vissa idioter.
Citera
2010-11-15, 11:23
Medlem
Jäklig mycket dryga storstadsbor här

Personligen förstår jag inte varför man ska bo i en så jäkla stor stad för? vad är vitsen med att det är fullt med folk vart du än går? människor du inte känner eller vill lära känna? Vad är vitsen med att gå på olika caféer varje gång? vad är vitsen med att springa ute på krogen? om man nu gör det varför måste det finnas 50 ställen? varför är alla som bor i mindre städer bönder och WT här? Kan någon beskriva WT termen för jag verkar ha missat den betydelsen...

Så vad gör man undrar TS; Jo man gör så här på dagarna jobbar man (WT eller?) När man kommer hem är man oftast ganska trött och hungrig så man fixar sig lite käk sen åker man och tränar eller slöar framför tv:n med sin sambo typ. Jag har personligen inga behov av att vara ute och fjanta på någon krog 5 dagar/veckan. eller dyl. Någon kväll i veckan så går man på hockey/fotboll eller så går man på bio eller besöker någon av de 3-5 fika ställen som finns. Sen börjar man typ om, vet inte hur detta skiljer sig så markant från dem jag känner i sthlm eller Gbg. På helger träffar jag antingen kompisar eller så är jag ute i trädgården eller ligger och ser på film eller vad som helst.

Förstår inte alls varför man är så rädd för att vara lite själv att man måste ha massor av okända människor runt sig hela tiden? Men så är jag väl en mulle då. Men attjag var WT visste jag inte om eller att jag arbetade som bonde. Vad det nu är för fel på det i och för sig??
Senast redigerad av speedy_83 2010-11-15 kl. 11:26.
Citera
2010-11-15, 11:54
Medlem
Citat:
Hur fan överlever man i en Svensk småstad?

Börja med att hålla dig borta från folket i staden och övergå sedan till att börja spela WoW.
Citera
2010-11-16, 14:27
Medlem
Bor man i en småstad med 20-30 000 invånare sticker man väl "in till stan" när man ska göra något? Har svårt att tänka mig att folk från tex Eslöv eller Landskrona stannar där en fredagkväll när det ska festas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in