2010-07-18, 18:18
Medlem
Lite kort info först:

När jag var 16 år så fick mina föräldrar ett jobberbjudande utomlands som de inte kunde tacka nej till och hela familjen flyttade med. Både blyg för att börja i skolan i ett nytt land och skoltrött så bestämde jag mig för att ta ledigt ett år för att jobba vilket på något vänster slutade med att jag jobbade kvar på samma ställe i 5 år. Efter den tiden så insåg jag att längre än så här kommer jag inte utan något högre utbildning så jag tog mitt pick och pack och reste hem till Sverige för att först läsa upp mina betyg som jag saknar och när jag är klar med det om något år eller två söka vidare till högskola.

Inget av det där är väl så viktigt egentligen, så till min fråga!

Hur fan överlever man i en Svensk småstad?

Jag har de senaste åren bott i en stor stad men har nu hamnat i en mindre stad då jag trodde att det var en bra ide att flytta någonstans där jag hade en del familj och vänner kvar. (Det bor cirka 20.000 i staden)

Staden är helt död förutom nu på sommaren, går man ut på kvällen en vardag kvällstid så är chansen att man inte möter någon alls ganska stor även om du går runt i hela staden. Det känns som om man är i en spökstad och bara det är deprimerande i sig.

Det finns nog bara 4 uteställen varav 2 enbart verkar vara för äldre (50 - 60 +) och enbart 1 är en riktig Nattklubb. De håller extremt lågnivå och är allämnt WT. Folk går typ ut i mjukisbrallor och munkjacka och kommer du dit och är överklädd (Skjorta, rena byxor och skor) så kollar folk snett på dig och undrar vad du är för jävla "Stockholms bratt". Man får vara exakt hur full som helst, alla kommer in så det är dräggigt som fan. Det verkar även vara samma folk som hänger där helg efter helg och är man inte redan "En i gänget" så är det svårt att få kontakt med annat folk.

Det finns i stort sett inget aktivt kultur eller nöjesliv som man kan delta i och inga cafen eller något man kan gå till, eller jo det finns 3 stycken i hela staden där också samma folk hänger hela tiden.

Ja ni fattar nog vad det är för typ av stad. En vanlig svensk död småstad som inte har något att komma med, inga industrier, ingen högskola eller möjlighet för vidare utbildning på högre nivå, inget kultur liv. Folks enda intresse är att vänta på att det ska bli Fredag och Lördag så att man kan supa sig redlös på den lokala nattklubben.

Hur fan överlever man i en sådan här stad utan att att ständigt gå runt och vara djupt deprimerad? Hur träffar ni nytt folk? Hur träffar ni tjejer/flickvänner?

När man bor i en större stad så finns det ju så mycket möjligheter. Vill man träffa nördar? Ja då kan man gå till någon tv spels eller Sci-fi bokhandel. Vill man träffa musikintresserade? Bara att gå till någon rock klubb. Filmintresserade? Filmklubb? Gillar litteratur? Visst, gå till en större bokhandel/bibliotek/bokklubb och hitta någon där etc.

Men här.. Inget! Så hur gör ni?

Någon annan som flyttat från en större stad till en mindre? Hur upplevde ni det?
Citera
2010-07-18, 18:31
Medlem
Gazeyes avatar
Man biter ihop och väntar tills man har råd att flytta härifrån, sen brukar folk flytta tillbaka till småstäderna när de ska skaffa familj.

Man lär sig ganska fort vilka som är idioter och vilka som är okej, så är det bara att undvika idioterna och umgås med de som är okej.

Har bott i samma ort sen födseln, men ska nog flytta härifrån ganska kvickt.
Citera
2010-07-18, 18:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow

Hur fan överlever man i en Svensk småstad?

1. Flyttar
2. Hittar ett intresse som slukar tid.
3. Flyttar
Citera
2010-07-18, 18:58
Medlem
tions avatar
Här ute är det incestknull som gäller har jag lagt märke till.

Jag flyttade dock bara.
Citera
2010-07-18, 19:11
Medlem
Youngboyss avatar
Vad är det för stad vi pratar om hära?

Man flyttar eller så blir du vän med WTpacket-
Citera
2010-07-18, 19:30
Medlem
Så det är kört med andra ord?
Citera
2010-07-18, 19:32
Bannlyst
Hitta en hobby som slukar tid, lär dig ett nytt språk, börja spela fotboll, lär dig virka etc
Citera
2010-07-18, 19:39
Avslutad
Hitta jämlika, tycker min stad på 13.5k består till största delen av drägg men fan, så där illa är inte min stad. Visst vi har lika lite med möjligheter men vi har betydligt mindre WT och allmänt mer klipska människor.
Citera
2010-07-18, 19:40
Medlem
nimbins avatar
Citat:
Så det är kört med andra ord?

Måste säga att det var en klockren beskrivning av en svensk småstad. Att bo i en sådan leder även enligt mina erfarenheter ofrånkomligen till en hyfsad existentiell ångest som är svår att bota på annat sätt än med alkohol och droger. Men bästa alternativet är naturligtvis att flytta därifrån.
Citera
2010-07-18, 20:19
Medlem
Hobbys är inget problem. Jag har hittat ett bra gym som har förvånansvärt låg % WT halt men det verkar mest leva på gamlingar som har gott om pengar så det förklarar den biten. Jag har även investerat en ny fin dator och har planerat att lära mig göra hemsidor och använda photo shop, jag har fått för mig att det kan vara bra att kunna någon gång om jag planerar att bli egenföretagare eller något i den stilen.

Problemet är väl den sociala biten, jag gillar att träffa nya människor och umgås med intressanta människor men det ser väldigt mörkt ut på den fronten.

Jag försökte med att gå ut på krogen men det gick inget vidare. Jag trodde först att jag kommit till en Gay klubb då det var cirka 5 killar per kvinna men så var inte fallet. Men folket som var där var inte mycket att hurra för heller. De flesta var EXTREMT fulla redan vid 11 tiden (Folk verkar supa sig as packade hemma för att de ska slippa köpa något på krogen) och sedan så verkade folk vara ute i sina myskläder typ. De lokala coolingarna som var coola på lågstadiet och högstadiet verkade fortfarande vara de "Coola" märkte man då det var ett visst gäng som stod i baren och på dansgolvet och försökte se allmänt coola ut, de var även de som drog mest brudar.

Jag bestämde mig då för att sätta mig i baren och ta det lite lugnt, det såg inte ut som om att baren hade så mycket att erbjuda så jag bad bartendern att slänga ihop något gott. Han sa då att jag skulle få deras "special" Kul tänkte jag tills jag märkte att det var en Red bull jäger drink. Tydligen huset special!

Folk verkade heller inte intresserade av att prata med folk utanför sitt "gäng"

Jag bestämde mig för att gå hem när Folk började spy ner stället runt 12 slaget.
Citera
2010-07-18, 20:33
Medlem
Legolasses avatar
Har du jobb? I så fall, jobba arslet av dig och flytta! Jag skulle nog inte klara av att leva ett normalt liv i en stad som du beskriver. Om jag pluggade eller dyl. kanske.

Man måste ju ha något ljus vid horisonten.
Citera
2010-07-18, 20:35
Medlem
Djonkos avatar
Citat:
Jag bestämde mig för att gå hem när Folk började spy ner stället runt 12 slaget.

Det känns inte som en förlust att gå hem i det läget
Får smått ångest av dina beskrivningar, flytta innan du bryts ner till deras nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in