2010-11-16, 14:47
Medlem
IceEyess avatar
Jag trivs utmärkt i min lilla "by" med ca: 10 000 invånare.

Här kan man faktiskt ta en kvällsprommenad utan att bli "kulturberikad", rånad eller attackerad av fotbollshuliganer och andra störande element. Trafikproblem, buller och förorenad luft är inte att tänka på, vi har även nära till vacker och fridfull natur, fiske osv.

Givetvis gör storstadsborna (Främst stockholmare) sitt yttersta för att trycka ner oss men det kan man bara skratta åt
Citera
2010-11-16, 15:16
Medlem
Germanofils avatar
Sommarhalvåret brukar vara sjysst då man som sagt har nära till naturen. Skogspromenader, bada i sjöar och fika utomhus brukar vara trevligt även i småstäder. På vinterhalvåret finns dock ingen annan bot än att fly verkligheten. Weed + nätpoker/MMO funkar bra.
Citera
2011-09-28, 15:22
Avslutad
Psykiskt överlever man inte en svensk småstad som ung åtminstone, därför flyttade jag direkt efter studenten från en håla med 5k invånare till en stad med drygt 30k invånare, som jag tycker känns godkänt stort.
Däremot allt WT i tråden känns hypat, folk förstår inte bättre i småstäder.
Som 19-24-åring är det ytterst sällsynt att man hittar nya personer att umgås med i riktiga småstäder, som senast är det folk från gymnasiet. Förutom fest är de enda aktiviteterna arbetslöshet, wow, gym, och den lokala pizzerian.
Citera
2012-03-10, 12:00
Medlem
di.canios avatar
Småstäder är rena döden. Tryggt för en barnfamilj. Rena pesten för en ung människa.

Det enda som finns i en småstad är;

- Arbetslöshet
- Inga vettiga eftergymnasiala utbildningar
- Ungdomsgraviditeter
- Alla känner alla-syndromet
- Många missbrukare på liten yta
- Isolation
Citera
2014-07-24, 21:29
Medlem
Jag bor själv i en svensk småstad över sommaren där jag jobbar och jag måste säga att jag tycker att det är extremt fascinerande att studera det sociala livet i den staden jag befinner mig i just nu. Det som fascinerar mig är följande:

- Jag har gått ut varje helg under sommaren och har noterat att det alltid är samma folk vid samma ställen som i stort sätt sitter vid samma bord, varje helg.

-Människor verkar vara grupperade i grupper som har hållit ihop sedan gruppmedlemmarna var mellan sju till tio år. Människorna i gruppen är extremt skeptisk och hatiska mot människor i andra grupper. Man släpper inte lätt in folk i den nya gruppen. En person som inte kommer ifrån stan har nog inte ens tillåtelse att tala med en av dessa grupper.

- När man väl fått "äran" att prata med en av dessa grupper så märker man att dom spenderar otroligt mycket tid med att prata skit om andra grupper. Man vet exakt allt om alla andra grupper och dess medlemmar. Det skvalras så mycket folk vet exakt vem som har knullat med vem och till och med vilka sexställningar folk körde. Sög någon tjej en killes kuk i 2an på gymnasiet, ja då är hon "Tjejen som sög x kuk" osv osv.

Jag tycker det är fascinerande att se men det måste vara mardrömmen att flytta till en småstad permanent rent socialt, särskilt som yngre.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in