Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-18, 01:16
  #1
Medlem
FuckedUp2k9s avatar
Hejsan!

Jag har en nära släkting med KOL. Han är 84 år gammal och fick diagnosen KOL för cirka 7 år.

Han har slutat röka sen några år tillbaka, men det har inte hjälpt så mycket.

Han har mycket svårt för att röra på sig, blir väldigt anfådd lätt. Så länge han sitter still så går allting bra.

Min fråga;

Kan man på något sätt öka livskvalitén för en KOL patient på något sätt?

Syrgas har han inte fått än, det är något som man skulle kunna fixa åt honom för att göra vardagen enklare för honom.

Om man ser till div droger mfl, finns det något som kan lindra?

Pengar är inget problem, inom rimliga gränser.

Skulle uppskatta ALLA svar jag kan få!

MVH
Citera
2010-07-18, 01:18
  #2
Avstängd
i69FatChickss avatar
Gubben är 84 bast med KOL, tror knappast det finns så mycket mer att hämta här i livet.
Citera
2010-07-18, 02:09
  #3
Medlem
FuckedUp2k9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i69FatChicks
Gubben är 84 bast med KOL, tror knappast det finns så mycket mer att hämta här i livet.

Göra den sista tiden så komfortabel som möjligt är min tanke.

Väl medveten om att det inte finns någon bot mot KOL.
Citera
2010-07-18, 02:22
  #4
Avstängd
i69FatChickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckedUp2k9
Göra den sista tiden så komfortabel som möjligt är min tanke.

Väl medveten om att det inte finns någon bot mot KOL.
Ge han lite brajj
Citera
2010-07-18, 09:48
  #5
Medlem
DRPOEs avatar
Det finns tyvärr inte mycket att göra.
Oftast har de här patienter genomgått ett steroidtest, för att utröna om dom är optimerade i sin kol-sjukdom. Är dom det finns liksom inget ytterligare.
Han bör stå på antikolinergika(atrovent, spiriva), samt någon typ av långverkande beta-agonist+steroider (seretide, symbicort)

Syrgas får man bara om man har besvär med saturationen på ett sådant sett så att inre organ kan ta skada.
Lungtransplantation är bara aktuellt om man är under 70 år.

Mycket tråkig och livskvaliteförsämrande sjukdom.
Citera
2010-07-18, 10:40
  #6
Medlem
Kan bara instämma i det DRPOE skriver. Utöver den medicinering som finns uppräknad där, som för övrigt i första hand är infektionsförebyggande snarare än symptomlindrande finns inte mycket att tillföra.

Långtids syrgasbehandling (LTOT) är endast indicerad vid en ganska kraftigt sänkt syresättning av blodet som i sin tur gör att man riskerar organskador. Det har heller inte någon effekt på andfåddhet.

Det viktigaste man kan göra är att sluta röka. För att hålla symptomen i schack eller ev. minska dessa är det oerhört viktigt att man inte tappar i muskelstyrka. Det är mycket vanligt att KOL-patienter rasar i vikt och har dålig aptit. Näringsberikad mat och näringsdrycker är en väg. Hos vissa patienter kan man även prova träningsformer för att stärka andningsmuskulatur. Rent generellt kan jag dock säga att patienterna som har det största behovet sällan orkar med detta.
Citera
2010-07-18, 12:23
  #7
Medlem
Bra info från DP och jon.
Spiriva har quality of life data om jag minns rätt.
Det är väl inte säkert att han har det så jag ville skriva det.
Citera
2010-07-18, 14:47
  #8
Medlem
Gx740s avatar
Vad lär vi oss av det här? Börja inte röka. Nej, inte brajj heller. Fastän Cornelis rökte, men han dog väl i cancer ändå, lol.
Citera
2010-07-18, 18:11
  #9
Avstängd
Arcturiss avatar
...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback